Implementing the writing process to improve Hotel Management students’ writing of expository texts

Authors

  • Kenia Rodríguez de Benítez Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM)

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v12i23.228

Keywords:

writing process, feeedback process, expository texts

Abstract

This article presents an action research study focused on the implementation of the writing process to improve students’ writing of expository texts within the problem-solution essay structure. The general aim of the study was to help students write with greater consistency, criticality, and depth of analysis. The writing as a process strategy was implemented in the course Sustainable Tourism in the academic term 1-2014-2015. A rubric to assess students’ writing was used and constant feedback was off ered. Results show a signifi cant improvement in the fi nal written texts. Some students in this course agreed that the use of this strategy helped them become better writers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kenia Rodríguez de Benítez, Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM)

Licenciada en Administración Hotelera de la Pontifi cia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM). Maestría en Gestión Turística con especialidad en Desarrollo Turístico Sostenible de la Universidad de las Islas Baleares, España. Profesora a tiempo completo y coordinadora académica docente del Departamento de Administración Hotelera del campus Santiago, PUCMM.

References

Arias, S. (2013). Mejoramiento de la calidad de las producciones escritas de estudiantes de Administración de Empresa en sus informes de Pasantía Empresarial. Diplomado en lectura y escritura a través del currículo en el nivel superior. Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra.

Carlino, P. (2013). Alfabetización Académica Diez Años Después. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 18, núm. 57, pp. 355-381. Consejo Mexicano de Investigación. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14025774003

Cassany, D. (2002). Reparar la Escritura. Didáctica de la corrección de lo escrito. Barcelona: Editorial Graó.

Cassany, D., Luna, M. & Sanz, G. (2002). Enseñar lengua. Barcelona: Editorial Graó.

Cassany, D. (1999). Construir la Escritura. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

Castelló, M., Iñesta, A. & Monereo, C. (2009). Hacia la escritura académica autorregulada: un estudio exploratorio con estudiantes posgraduados en un entorno de aprendizaje situado. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7(3).b Recuperado de: http://www.investigacionpsicopedagogica.com/revista/new/index.php?n=19

Flower, L. & Hayes, J. R. (1981). A cognitive process theory of writing. College Composition and Communication, 32(4), 365-387. National Council of Teachers of English. Recuperado de:http://kdevries.net/teaching/teaching/wp-content/uploads/2009/01/flower-hayes-81.pdf

Huerta, J. (2012). Escritura por proceso: la planeación de lo escrito. Memoria de Ponencias. III Seminario Internacional de Lectura en la Universidad. II Congreso Nacional de expresiones de Cultura Escrita en Instituciones de Educación Media Superior y Superior. IV Seminario Internacional de Cultura Escrita y Actores Sociales. México.

Padilla, C., Douglas, S. y López, E. (2010). Yo Expongo: Taller de prácticas de comprensión y producción de textos expositivos. Córdoba: Comunicarte Editorial.

Plan de Estudios de la Carrera Administración Hotelera. (2012). Programa Académico Asignatura ADH-335 Turismo Sostenible. Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra.

Published

2016-06-01

How to Cite

Rodríguez de Benítez, K. (2016). Implementing the writing process to improve Hotel Management students’ writing of expository texts. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 12(23), 42–54. https://doi.org/10.29197/cpu.v12i23.228

Issue

Section

Ecos desde las facultades