Implementing the writing process to improve Hotel Management students’ writing of expository texts
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v12i23.228Keywords:
writing process, feeedback process, expository textsAbstract
This article presents an action research study focused on the implementation of the writing process to improve students’ writing of expository texts within the problem-solution essay structure. The general aim of the study was to help students write with greater consistency, criticality, and depth of analysis. The writing as a process strategy was implemented in the course Sustainable Tourism in the academic term 1-2014-2015. A rubric to assess students’ writing was used and constant feedback was off ered. Results show a signifi cant improvement in the fi nal written texts. Some students in this course agreed that the use of this strategy helped them become better writers.
Downloads
References
Arias, S. (2013). Mejoramiento de la calidad de las producciones escritas de estudiantes de Administración de Empresa en sus informes de Pasantía Empresarial. Diplomado en lectura y escritura a través del currículo en el nivel superior. Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra.
Carlino, P. (2013). Alfabetización Académica Diez Años Después. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 18, núm. 57, pp. 355-381. Consejo Mexicano de Investigación. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14025774003
Cassany, D. (2002). Reparar la Escritura. Didáctica de la corrección de lo escrito. Barcelona: Editorial Graó.
Cassany, D., Luna, M. & Sanz, G. (2002). Enseñar lengua. Barcelona: Editorial Graó.
Cassany, D. (1999). Construir la Escritura. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
Castelló, M., Iñesta, A. & Monereo, C. (2009). Hacia la escritura académica autorregulada: un estudio exploratorio con estudiantes posgraduados en un entorno de aprendizaje situado. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7(3).b Recuperado de: http://www.investigacionpsicopedagogica.com/revista/new/index.php?n=19
Flower, L. & Hayes, J. R. (1981). A cognitive process theory of writing. College Composition and Communication, 32(4), 365-387. National Council of Teachers of English. Recuperado de:http://kdevries.net/teaching/teaching/wp-content/uploads/2009/01/flower-hayes-81.pdf
Huerta, J. (2012). Escritura por proceso: la planeación de lo escrito. Memoria de Ponencias. III Seminario Internacional de Lectura en la Universidad. II Congreso Nacional de expresiones de Cultura Escrita en Instituciones de Educación Media Superior y Superior. IV Seminario Internacional de Cultura Escrita y Actores Sociales. México.
Padilla, C., Douglas, S. y López, E. (2010). Yo Expongo: Taller de prácticas de comprensión y producción de textos expositivos. Córdoba: Comunicarte Editorial.
Plan de Estudios de la Carrera Administración Hotelera. (2012). Programa Académico Asignatura ADH-335 Turismo Sostenible. Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.