Modes of organizing expository texts and its relationship with reading comprehension
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v12i23.229Keywords:
text, modes of organization, expository text, summary, reading comprehensionAbstract
This article presents a research study conducted as a requirement for the Masters in Applied Linguistics degree off ered at Pontifi cia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM). The study was conducted with a group of fi rst and fourth years students of the Philosophy Program also off ered in PUCMM. In that study the modes of organization that hinder students’ reading comprehension competency were analyzed. The strategy used to assess that competency was the summary. The conceptual framework considered in the study included the expository text and its modes of organization, Meyer’s theory on the relationship of text structure and reading comprehension, and Van Dijk’s theoretical principles on using macro rules to write a summary. In this paper only the results obtained from the fourth year students are presented. This study was intended to contribute to the Dominican education in seeking to improve students’ reading comprehension competency and therefore the quality of education.
Downloads
References
Álvarez A., T. (2001). Textos expositivo-explicativos y argumentativos. Barcelona: Octaedro
Álvarez, T. y Ramírez, R. (2011). Características de un texto expositivo, en Escribir textos expositivos en el aula. Isabel García Parejo (coord.) Barcelona: Graó
Dubrovsky, S. & Farias, P. (2003) Comprensión de textos expositivos en alumnos de tercer ciclo de básica de la EGB. Educación, Lengua y Sociedad. ISSN 1668-4753 Vol 1 No 1 pp. 97-108
Fuenmayor, G. (2008). Metodología lingüística para el desarrollo de los niveles de comprensión de textos expositivos en estudiantes universitarios. Laurus, Vol. 14, Num. 27., mayo- agosto, pp. 262-280
García Madruga, J.; Elosúa, M.; Gutiérrez, F.; Luque, J. y Gárate, M. (1999). Comprensión lectora y memoria operativa. Barcelona: Paidós
Irrazábal, N. y Saux, G. I. (2005). Comprensión de textos expositivos. Memoria y estrategias lectoras. Educación, Lenguaje y Sociedad. ISNN1668-4753 Vol III No 3 pp.33-55
Irrazábal, N.; Saux; G.; Burin, D. y León, J. (2005) El resumen. Evaluación de la comprensión lectora en estudiantes universitarios. Facultad de Psicología. UBA. Volumen XIII, año 2005 pp. 51- 57
Kintsch, W. y Van Dijk, T. A. (1978). Towards a model of
text comprehension and production. Psychological Review, 85, 363-394
Kintsch, W. y Van Dijk, T. (1983). Strategies of Discourse Comprehension. New York: Academic Press
León, J. A. (1991). Intervención en estrategias de comprensión: Un modelo basado en el conocimiento y aplicación de la estructura del texto. Infancia y Aprendizaje, 56, 77-91
Marín, J. y Aguirre, D. (2010). Incidencia de una secuencia didáctica desde una perspectiva discursiva-interactiva en la comprensión lectora de textos expositivos de estudiantes de grado 90 de EBS, en la institución educativa INEM Felipe Pérez, de la Ciudad de Pereira. Colombia: Universidad Tecnológicade Pereira
Martínez, M.; Álvarez, D.; Hernández, F.; Zapata, F. y Castillo, L. (2004). Discurso y aprendizaje. Cátedra UNESCO para el Mejoramiento y la Equidad de la Educación en América Latina con base en la Lectura y la Escritura. Colombia: Universidad del Valle
Martínez, A. y Rodríguez, C. (1989). Sobre la didáctica del texto expositivo. Algunas propuestas para la clase de lengua, en Comunicación, Lenguaje y Educación, n.°- 3-4, pp. 77-87
Meyer, B. (1975). The organization of Prose and its Effects on Memory. Nueva York: North- Holland Publishing Company
Meyer, B. (1981). Basic research on prose comprehension: A critical review. D. F. Fisher y C. W. Peters (Comps.), omprehension and Competent Reader: Interspeciality Perspectives, Nueva York: Praeger
Meyer, B. (1984). Text dimensions and cognitive processing. In H. Mandl, N. Stein, & T. Trabasso (Eds.), Learning and understanding texts. Hillsdale, NJ: Erlbaum
Meyer, B. (1985). Prose Analysis Purposes, Procedures and Problems. En B. K. BRITTON y J. BLACK (comps.). understanding Expository Text. A Theoretical and Practical Handbook for Analyzing Explanatory Text (pp.11-64, 269-304). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
Ministerio de Educación. Evaluación Diagnóstica del 4º Grado de la Educación Básica. Informe de Resultados (2010). INTEC
Morales Ramos, C. (2006). Elaboración de un instrumento para medir la comprensión lectora en niños de octavo año de Básica. La Serena
Murillo, Y. y Aranda, G. (2004). Estudio del desempeño en lectura de textos expositivos en secundaria. Tiempo de educar, enero-junio, 117-140 http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31100905
Narvaja de Arnoux, E.; Nogueira, S. y Silvestri, A. (2006). Comprensión macroestructural y reformulación resuntiva de textos teóricos en estudiantes de institutos de formación de docentes primarios. Revista Signos http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342006000100001
Parodi, G. (2005). La comprensión del discurso especializado escrito en ámbitos técnico profesionales: ¿Aprendiendo a partir del texto? Revista Signos 38-58: 221-267
SERCE, Unesco (2008). Segundo Estudio Regional Comparativo y Explicativo. www.unesco.org/.../second-regional-comparative-and-explanatorystudy
Solé, I. (1992). Estrategias de lectura. ICE, Universidad de Barcelona. Barcelona: Graó
Van Dijk, T. (1980). Estructuras y funciones del discurso. Siglo XX1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.