Modes of organizing expository texts and its relationship with reading comprehension

Authors

  • Ramira Disla Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM)

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v12i23.229

Keywords:

text, modes of organization, expository text, summary, reading comprehension

Abstract

This article presents a research study conducted as a requirement for the Masters in Applied Linguistics degree off ered at Pontifi cia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM). The study was conducted with a group of fi rst and fourth years students of the Philosophy Program also off ered in PUCMM. In that study the modes of organization that hinder students’ reading comprehension competency were analyzed. The strategy used to assess that competency was the summary. The conceptual framework considered in the study included the expository text and its modes of organization, Meyer’s theory on the relationship of text structure and reading comprehension, and Van Dijk’s theoretical principles on using macro rules to write a summary. In this paper only the results obtained from the fourth year students are presented. This study was intended to contribute to the Dominican education in seeking to improve students’ reading comprehension competency and therefore the quality of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ramira Disla, Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM)

Licenciada en Letras Modernas, por la Universidad Tecnológica de Santiago, (UTESA). Maestría en administración Escolar, por la Universidad Tecnológica de Santiago (UTESA). Especialidad en Lingüística Aplicada, por la Pontifi cia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM). Maestría en Lingüística Aplicada, por la Pontifi cia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM). Se ha desempeñado como docente por asignatura en Postgrado. Actualmente imparte asignatura en el área de Español, y trabaja medio tiempo en CIED-HUMANO, como Especialista de área y Formadora de formadores.

References

Álvarez A., T. (2001). Textos expositivo-explicativos y argumentativos. Barcelona: Octaedro

Álvarez, T. y Ramírez, R. (2011). Características de un texto expositivo, en Escribir textos expositivos en el aula. Isabel García Parejo (coord.) Barcelona: Graó

Dubrovsky, S. & Farias, P. (2003) Comprensión de textos expositivos en alumnos de tercer ciclo de básica de la EGB. Educación, Lengua y Sociedad. ISSN 1668-4753 Vol 1 No 1 pp. 97-108

Fuenmayor, G. (2008). Metodología lingüística para el desarrollo de los niveles de comprensión de textos expositivos en estudiantes universitarios. Laurus, Vol. 14, Num. 27., mayo- agosto, pp. 262-280

García Madruga, J.; Elosúa, M.; Gutiérrez, F.; Luque, J. y Gárate, M. (1999). Comprensión lectora y memoria operativa. Barcelona: Paidós

Irrazábal, N. y Saux, G. I. (2005). Comprensión de textos expositivos. Memoria y estrategias lectoras. Educación, Lenguaje y Sociedad. ISNN1668-4753 Vol III No 3 pp.33-55

Irrazábal, N.; Saux; G.; Burin, D. y León, J. (2005) El resumen. Evaluación de la comprensión lectora en estudiantes universitarios. Facultad de Psicología. UBA. Volumen XIII, año 2005 pp. 51- 57

Kintsch, W. y Van Dijk, T. A. (1978). Towards a model of

text comprehension and production. Psychological Review, 85, 363-394

Kintsch, W. y Van Dijk, T. (1983). Strategies of Discourse Comprehension. New York: Academic Press

León, J. A. (1991). Intervención en estrategias de comprensión: Un modelo basado en el conocimiento y aplicación de la estructura del texto. Infancia y Aprendizaje, 56, 77-91

Marín, J. y Aguirre, D. (2010). Incidencia de una secuencia didáctica desde una perspectiva discursiva-interactiva en la comprensión lectora de textos expositivos de estudiantes de grado 90 de EBS, en la institución educativa INEM Felipe Pérez, de la Ciudad de Pereira. Colombia: Universidad Tecnológicade Pereira

Martínez, M.; Álvarez, D.; Hernández, F.; Zapata, F. y Castillo, L. (2004). Discurso y aprendizaje. Cátedra UNESCO para el Mejoramiento y la Equidad de la Educación en América Latina con base en la Lectura y la Escritura. Colombia: Universidad del Valle

Martínez, A. y Rodríguez, C. (1989). Sobre la didáctica del texto expositivo. Algunas propuestas para la clase de lengua, en Comunicación, Lenguaje y Educación, n.°- 3-4, pp. 77-87

Meyer, B. (1975). The organization of Prose and its Effects on Memory. Nueva York: North- Holland Publishing Company

Meyer, B. (1981). Basic research on prose comprehension: A critical review. D. F. Fisher y C. W. Peters (Comps.), omprehension and Competent Reader: Interspeciality Perspectives, Nueva York: Praeger

Meyer, B. (1984). Text dimensions and cognitive processing. In H. Mandl, N. Stein, & T. Trabasso (Eds.), Learning and understanding texts. Hillsdale, NJ: Erlbaum

Meyer, B. (1985). Prose Analysis Purposes, Procedures and Problems. En B. K. BRITTON y J. BLACK (comps.). understanding Expository Text. A Theoretical and Practical Handbook for Analyzing Explanatory Text (pp.11-64, 269-304). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates

Ministerio de Educación. Evaluación Diagnóstica del 4º Grado de la Educación Básica. Informe de Resultados (2010). INTEC

Morales Ramos, C. (2006). Elaboración de un instrumento para medir la comprensión lectora en niños de octavo año de Básica. La Serena

Murillo, Y. y Aranda, G. (2004). Estudio del desempeño en lectura de textos expositivos en secundaria. Tiempo de educar, enero-junio, 117-140 http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31100905

Narvaja de Arnoux, E.; Nogueira, S. y Silvestri, A. (2006). Comprensión macroestructural y reformulación resuntiva de textos teóricos en estudiantes de institutos de formación de docentes primarios. Revista Signos http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342006000100001

Parodi, G. (2005). La comprensión del discurso especializado escrito en ámbitos técnico profesionales: ¿Aprendiendo a partir del texto? Revista Signos 38-58: 221-267

SERCE, Unesco (2008). Segundo Estudio Regional Comparativo y Explicativo. www.unesco.org/.../second-regional-comparative-and-explanatorystudy

Solé, I. (1992). Estrategias de lectura. ICE, Universidad de Barcelona. Barcelona: Graó

Van Dijk, T. (1980). Estructuras y funciones del discurso. Siglo XX1

Published

2016-06-01

How to Cite

Disla, R. (2016). Modes of organizing expository texts and its relationship with reading comprehension. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 12(23), 55–67. https://doi.org/10.29197/cpu.v12i23.229

Issue

Section

Ecos desde las facultades