Competency-based curriculum design in higher education

Authors

  • María Elena Córdoba Instituto Tecnológico de Santo Domingo - INTEC

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v14i27.267

Keywords:

curriculum, competencies, innovative practices, uncertainty, participatory reflection

Abstract

This article tackles some of the implications of a competency-based curriculum. There is great controversy around the competency-based curriculum in part because of the different interpretations educational institutions attach to it. This approach, that has been implemented for a number of years worldwide, demands from institutions, among other elements, quality standards, revision of assessment processes, and the articulation of the institution as a whole in terms of ways of working. Another important implication is the decision of which competencies should be included and which not since some imply moving backwards or not advancing at all.  However, other competencies promote innovative practices and are susceptible to improve education. On the other hand, considering that we are in an era of great changes, in that the complexity of today's world requires universities that educate for change and uncertainty. To approach this situation from the conception of competence involves a series of commitments, redesigns and modifications in the institution structure as a whole, for which several universities that, in theory, define their curricula as competency-based, are not prepared to do so. Spaces of participatory reflection, the inclusion of all stakeholders in this curriculum redefinition could bring us closer to more contextualized and realistic scenarios.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Elena Córdoba, Instituto Tecnológico de Santo Domingo - INTEC

Actualmente se desempeña como Docente Investigadora en el Instituto Tecnológico de Santo Domingo, y consultora independiente en materia educativa, con énfasis en los campos de Estudios Generales, transdisciplinariedad, currículo y evaluación auténtica. Cursó Psicología, Educación Social, Animación Sociocultural y Doctorado en Educación.

References

Bruer, J.T. (1995). Escuelas para pensar. Una ciencia del aprendizaje en el aula. Barcelona: Paidós

Coll, C. (2007). Las competencias en la educación escolar: algo más que una moda y mucho menos que un remedio. Aula de Innovación Educativa, 161, 34-39

Coll, C. (2009). Los enfoques curriculares basados en competencias y el sentido de aprendizaje escolar. Congreso Mexicano de Investigación Educativa. COMIE. Veracruz, Conferencia magistral. Recuperado en: http://www.psyed.edu.es/prodGrintie/conf/CC_COMIE09.pdf

Córdoba, M. (noviembre, 2015). Ser docente, una invitación a transgredir, a crear y a soñar. En W. Vélez (Coordinador), VI Simposio Internacional de Estudios Generales. Simposio llevado a cabo en la Universidad Simón Bolívar, Caracas, Venezuela. Recuperado en: http://www.rideg.org/wp-content/uploads/2015/03/Ser-docente-una-invitaci%C3%B3n-a-transgredir-a-crear-y-a-so%C3%B1ar.pdf

Díaz Barriga, A. (2011). Competencias en educación. Corrientes de pensamiento e implicaciones para el currículo y el trabajo en el aula. Revista Ries. Nro. 5, Vol. II, pp 3-24

Huerta, J., Pérez García, I., Castellanos, A. (2005). Desarrollo curricular por competencias profesionales integrales. Revista Educar, N° 35, Sección Educación, Oct-dic 2005. Guadalajara, Jalisco, México

López, A. Sena, I. Javier, J. (26 de junio de 2012). Los efectos de la globalización en la educación. El profesor. Recuperado en: https://movimiento30juniord.wordpress.com/2012/06/26/los-efectos-de-la-globalizacion-en-la-educacion/

López Mendoza, T. (Noviembre, 2007) Modelo curricular y las competencias. Mesa de trabajo presentada en el VIII Foro Regional Andino para el Diálogo y la Integración de la Educación Agropecuaria y Rural, Lima, Perú. Recuperado de: http://www.sihca.org/reuniones/todas/Octavoforo/Mesas_de_trabajo/1.%20Desarrollo%20curricular/4.%20UCLA-%20Tibisay%20Lopez.doc

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE) (2002) Proyecto de Definición y Selección de Competencias Claves (DeSeCo). Recuperado en: http://deseco.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.parsys.78532.downloadList.94248.DownloadFile.tmp/2005.dscexecutivesummary.sp.pdf

Otero, M. (15 de junio de 2014). Primer paso: formar maestros de excelencia. Períodico La voz del interior. Recuperado en: http://www.lavoz.com.ar/temas/primer-paso-formar-maestros-de-excelencia

Pinar, W. (2014). La teoría del curriculum. México. Narcea

Tejada Zabaleta, a. (2006) Diseño curricular basado en competencias para formar profesionales integrales. Universidad del Valle. Colombia

USAID (2009). Guía para la elaboración de sílabo por competencias. USAID: Perú

Villarroel, V. y Bruna, D. (2014). Reflexiones en torno a las competencias genéricas en educación superior: Un desafío pendiente. Psicoperspectivas. Vol.13 No.1. pp 23-34

Published

2017-07-31

How to Cite

Córdoba, M. E. (2017). Competency-based curriculum design in higher education. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 14(27), 6–11. https://doi.org/10.29197/cpu.v14i27.267

Issue

Section

Ventanas abiertas a la pedagogía universitaria