Computer tools to support the writing of the scientific text
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v16i31.326Keywords:
resources, writing, scientific text, researcher, computerAbstract
The researcher writes in a report the science he/she produces; however, this practice is not sufficient for the preparation of a scientific text; based on this, this research aims to expose computer resources that favor the work of the researcher during the writing of the scientific text. It has been developed following the qualitative perspective; it has focused on the description, interpretation and understanding of the situation being investigated, based on the subjects involved in it. The study was achieved with the students, intentionally selected, in the first semester of the Software Engineering, Bachelor of Law and Bachelor of Business Administration and Business, which are taught at the Autonomous Regional University of the Andes (UNIANDES), extension Ibarra, Ecuador, during the period October 2017 to February 2018. As a result, resources that contribute to scientific writing are exposed; it is concluded that its proper use favors the preparation of students when they face the elaboration of the integrating project.
Downloads
References
Alpízar, R. (1990). Traducción y terminología científica. La Habana: Científico-Técnica
Armas, K. E. G., Pérez, Y. G., y Rivero, A. F. M. (2017). LA TIPOLOGÍA TEXTUAL. CONCEPCIONES DIDÁCTICAS PARA LA COMPRENSIÓN. Revista Didasc@ lia: Didáctica y Educación. ISSN 2224-2643, 8(3), 137-150
Ávila, S. R. (2017). Aspectos discursivos y léxicos de la publicidad turística en medios impresos
Buscador de ideas afines y relacionadas. (s.f). Disponible en: http://www.ideasafines.com.ar/buscador-ideas-relacionadas.php
Bustos, J. M. (2009). Definición de glosarios léxicos del español: Niveles inicial e intermedio. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 19, 35-72
Cassany, D. (2007). Afilar el lapicero. Guía de redacción para profesionales. Barcelona: Anagrama
Castillo, A., S. y Cabrerizo D., J. (2006). Formación del profesorado en educación superior. Didáctica y currículum. Volumen I. España: Editorial McGraw Hill
Córdova, C. A. (2014). Consideraciones sobre metodología de la investigación. Holguín: Universidad de Holguín. Centro de estudios sobre identidad cultural
Corrector ortográfico (2010). Disponible en:http://www.correctorortografico.com
Delis, Y. M. R., Campaña-Jiménez, R. L. y Gallego-Arrufat, M. J. (2018). Iniciativas para la adopción y uso de recursos educativos abiertos en Instituciones de Educación Superior. Educación Médica Superior, 32(4)
Diccionarios (s.f). Disponibles en: http://www.wikilengua.org/index.php/Lista_de_diccionarios_en_Internet
Dubsky, J. (1983). Introducción a la estilística de la lengua. Santiago: Universidad de Oriente. Serie Humanidades. No. 4, 49-75
Estévez, M. (2006). Los métodos de investigación. En La investigación científica en la actividad física: su metodología (pp. 191 – 217). La Habana: Deportes
Expresiones coloquiales (s.f). Disponible en: http://www.coloquialmente.com/es
Gené, E., Olmedo, L., Pascual, M., Azagra, R., Elorduy, M., y Virumbrales, M. (2018). Evaluación de competencias en comunicación clínica en estudiantes de medicina con paciente simulado. Revista médica de Chile, 146(2), 160-167
Grass, E. (2002). Textos y abordajes. La Habana: Pueblo y Educación
Hernández, R. C. (2011). Contribución al desarrollo de la identidad cultural, a través de la asignatura Computación. Tesis presentada en opción a la categoría académica de Master en Educación Superior. Universidad de Holguín “Oscar Lucero Moya”, Holguín
Hernández, R. C. (2012). El desarrollo de la identidad cultural desde el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Computación. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Holguín “Oscar Lucero Moya”, Holguín
Hernández, R. C. e Infante, M. E. (2018). Las técnicas de consenso en la investigación científica: reflexiones teórico-prácticas. Quito: Jurídica del Ecuador
Hernández, R. C., Hernández, S. L. y Terrazas, T. I. (2015). El desarrollo de la competencia ortográfica: una aproximación desde la práctica. Prefacio de Infante Miranda, M.E. Quito: Mendieta
Hernández, R. C., Infante, M. E. y Córdova, C. A. (2016). La identidad cultural y la Informática: retos al docente en la contemporaneidad. Quito: Mendieta
López, A. (2004). Diccionario enciclopédico de ciencias de la documentación. Madrid: Síntesis
López, R., y Eliza, A. (2018). Monitoreo, acompañamiento y la evaluación para mejorar la práctica docente en la competencia lee textos escritos en su lengua materna del área de comunicación del III Ciclo de Educación Básica Regular de la Institución Educativa N° 80130 “Emérita Herrera Vega” del Distrito de Huamachuco–Provincia de Sánchez Carrión-Ugel Sánchez Carrión–La Libertad
Microsoft (2010). Suite ofimática OpenOffice. Disponible en: http://www.openoffice.org/es/
Microsoft. (Ed.) (2001). Diccionario de informática e internet España: McGraw-Hill Interamericana
Peña, R. (2013). Uso de las TIC en la vida diaria. México: Alfaomega
Pérez, J.A. (1999). Diccionario urgente de estilo científico del español. Disponible en: http://www.dlsi.ua.es/~japerez/pub/pdf/duece.pdf)
RAE Gestion (2016). Diccionario de la lengua española (Version 1.0): Real Academia Española (RAE) y la Asociación de Academias de la Lengua Española (ASALE)
Real Academia Española (2014). Diccionario de la lengua española (23.ª edición). Disponible en: http://drae.rae.es
Real Academia Española (2016). Diccionario del español jurídico. Disponible en: http://dej.rae.es
Real Academia Española (2017). Diccionario Panhispánico de Dudas. Disponible en: http://www.rae.es/recursos/diccionarios/dpd
Rodríguez, L. (2009). Español para todos: temas y reflexiones. La Habana: Pueblo y Educación
Roméu, A. (2012). La comunicación en la ciencia. Revista Educación. No. 107, 21 – 27
Salazar, A. V. L. (2018). Métodos y Técnicas de Investigación. DÍKÊ. Revista de Investigación en Derecho, Criminología y Consultoría Jurídica, (21), 323-326
Vigara, A. M. (2001). Libro de estilo de ABC. Barcelona: Ariel. Disponible en: http://books.google.es/books?id=A8uf4ym076YC&
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.