Articulation and differences between academic writing and professional writing in a university technical career

Authors

  • Rosmar Guerrero Trejo Universidad de Los Andes - Venezuela
  • Gusmary Méndez Chacón Universidad de Los Andes – Venezuela
  • Glendy Suárez Universidad Nacional Experimental del Táchira – Venezuela
  • Milagros Farfán de Rojas Universidad de Los Andes - Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v16i32.344

Keywords:

academic writing, professional writing, academic genres, professional genres, technical career

Abstract

In this article, we present the results of a study whose objective was to describe the relationship -links and differences- between academic writing practices and professional writing practices in the Advanced University Technician course in Electromedicine. Theoretically, we rely on the concept of discursive gender from a social perspective (Bazerman, 2012, Miller, 1994, Russell 1997), and we based on qualitative research and   (Goetz y LeCompté, 1988; Bernal, 2010) of exploratory and descriptive type (Taylor 1992, García, 2012), the participants were teachers, students, and a female student who was in and internship, and a technical professional. As instruments of data collection, we use the interview and the questionnaire. Although the findings indicate that the genres produced in the undergraduate program differ from the genres that circulate in the labor context, it does not exist a rupture, or a gap, between both contexts, since the practices and demands of academic writing, creates a useful link to learn and undertake the new practices and new genres in the workplace.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosmar Guerrero Trejo, Universidad de Los Andes - Venezuela

M Sc. Educación, mención Lectura y Escritura; Licenciada en Letras; Profesora en el área de enseñanza de la lectura y la escritura; Departamento de Botánica y Ciencias Básicas; Facultad de Ciencias Forestales y Ambientales; Universidad de Los Andes - Venezuela.

Gusmary Méndez Chacón, Universidad de Los Andes – Venezuela

Especialista en la Promoción de la Lectura y Escritura; M Sc. Formación del Profesorado, Licenciada en Educación; Profesora del área de Formación; Docente y Práctica Profesional; Departamento de Pedagogía; Núcleo Universitario Dr. Pedro Rincón Gutiérrez; Universidad de Los Andes – Venezuela

Glendy Suárez, Universidad Nacional Experimental del Táchira – Venezuela

Ingeniero Electrónico; Profesora en el área de Electromedicina; Departamento Ingeniería Electrónica; Núcleo de Instrumentación y Control; Universidad Nacional Experimental del Táchira – Venezuela.

Milagros Farfán de Rojas, Universidad de Los Andes - Venezuela

M Sc. Educación, mención Lectura y Escritura; Licenciada en Letras, Licenciada en Educación; Profesora en el área de enseñanza de la lectura y la escritura; Departamento de Botánica y Ciencias Básicas; Facultad de Ciencias Forestales y Ambientales; Universidad de Los Andes; Venezuela.

References

Bazerman, Ch. (1988). Shaping written knowledge. The genre and activity of the experimental article in science. Madison, WI: University of Wisconsin Press.

Bazerman, Ch., Little, J., Bethel, L., Chavkin, T., Fouquette, D. y Garufis, J. (2005). Reference Guide to Writing Across the Curriculum. West Lafayette: Parlor Press. Disponible en: http://wac.colostate.edu/books/bazerman_wac/wac.pdf

Bazerman, Ch. (2012). Géneros textuales, tipificación y actividad. México: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación. Colombia: Pearson.

Carlino, P. (2003). Alfabetización académica: un cambio necesario, algunas alternativas posibles. En Educere, Vol., 16 (20), 409-420. Disponible en: http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/19736/1/articulo7.pdf

Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. En Revista Mexicana de Investigación Educativa REDU. 18, (57), 355-381 Disponible en: http://www.comie.org.mx/v1/revista/portal.php?idm=es&sec=SC03&sub=SBB&criterio=ART57002

Carlino, P. (2014). Se aprende muy diferente una materia si se lee y escribe sobre sus temas. En entrevista con Serrano, S., Mostacero, R. y Duque, Y. En Serrano de Moreno, S. y Mostacero, R. (Comps.) La escritura Académica en Venezuela. Investigación, reflexión y propuestas (pp. 27-47). Mérida- Venezuela: Vicerrectorado administrativo. Universidad de Los Andes.

Cassany, D, y López-Ferrero, C. (2010). Capítulo 12. De la Universidad al mundo laboral: Continuidad y contraste entre las prácticas letradas académicas y profesionales. En Giovanni Parodi, editor. Alfabetización académica y profesional en el siglo XXI: leer y escribir desde las disciplinas. Barcelona: Planeta Ariel. p. 347-374.

Craig, L. (2013). Integrating writing strategies in EFL/ESL Universiti contexts. A writing- across-the-curriculum aproach. New York: Tailor & Francis.

Dias, P., Freedman, A., Medway, P. y Pare, A. (2011). Worlds Apart: Acting and Writing in Academic and Workplace Contexts. New York: Routledge.

Duque, Y. (2010). La lectura y la escritura como prácticas académicas universitarias. (Trabajo Especial de Grado de Maestría inédito). Universidad de Los Andes. Mérida – Venezuela.

Duque, Y. y Serrano, S. (2012). Las prácticas de escritura en los programas de formación técnica de emergenciólogos. En Legenda, Vol., 16 (14), 10-30. Disponible en: http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/legenda/article/view/3917

Freedman, A. y Adam, C. (1996). Learning to Write Professionally: “Situated Learning” and the Transition from University to Professional Discourse. Journal of Businees and Technical Communication, 10 (4), 395-427. Disponible en: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1050651996010004001

Freedman, A., Adam, C. y Smart, G. (1994). Wearing Suits to Class: Simulating Genres and Simulations as Genre. Written Comunication, 11 (2), 193-226. Disponible en: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0741088394011002002

García, J. (2012). Métodos y técnicas de investigación en educación. Madrid: UNED.

Goetz, J. y LeCompté, M. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.

Guerrero, R. (2015). La escritura académica, la formación docente y el trabajo colaborativo interdisciplinario. Algunas consideraciones para su desarrollo. En Legenda, 19 (20), 57-73. Disponible en: http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/legenda/article/view/6858

Guerrero, R., Suárez, G., Bravo A. (2017). Leer y escribir en una carrera técnica universitaria. En Enunciación, 22 (2), 202-216. Disponible en: http://doi.org/10.14483/22486798.12336

Guerrero-Trejo, R., Suárez, G. y Lara, J. (en prensa). Formación académica y lectura de géneros profesionales en una carrera técnica universitaria.

Harran, M. (2011). Engineering and Language Discourse Collaboration: Practice Realities. Across the Disciplines 8 (3), Disponible en: http://wac.colostate.edu/atd/clil/harran.cfm

Jacobs, C. (2007). Towards a critical understanding of the teaching of discipline-specific academic literacies: making the tacit explicit. Journal of Education, (41), pp. 59-81. Disponible en: http://joe.ukzn.ac.za/Libraries/No_41_2007/Towards_a_critical_ _of_the_teaching_of_discipline-specific_academicliteracies_making_the_tacit_explicit.sflb.ashx]

López, K. y Pedraza, C. (2012). Cambios en las representaciones y en las prácticas de docentes universitarios sobre la escritura a partir de una estrategia colaborativa de formación en alfabetización académica. (Trabajo de grado inédito) Universidad del Valle, Cali- Colombia.

McLeod, S. y Miraglia, E. (2001). Writing Across the Curriculum in a Time of Change: In WAC for the New Millennium: Strategies for Continuing Writing- Across-the-Curriculum Programs. Urbana, IL: NCTE.

Miller, C. (1994). Genre as social action. En A. Freedman y A. Medway (Eds.), Genre and the New Rhetoric (pp. 23-42). London: Taylor y Francis.

Miras, M. (2000). La escritura reflexiva: aprender a escribir y aprender acerca de lo que se escribe. En Infancia y aprendizaje, (89), 65-80. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=48632

Moyano, E. (2004). La escritura académica: una tarea interdisciplinaria a lo largo de la currícula universitaria. En Revista Texturas, 4 (4), pp. 109-120 Disponible en: http://www.ungs.edu.ar/prodeac/wp-content/uploads/2011/08/Moyano_2004_La-escritura-academica.pdf

Natale, L. y Stagnaro, D. (2014). Alfabetización profesional durante la carrera universitaria: entre la universidad y la empresa. En Itinerarios educativos, 7 (7). Disponible en: www.ungs.edu.ar/prodeac

Navarro, F. (2012). ¿Qué son los géneros profesionales? Apuntes teórico-metodológicos para el estudio del discurso profesional. Actas del IV Congreso Internacional de Letras “Transformaciones Culturales. Debates de la teoría, la crítica y la lingüística en el Bicentenario” (Buenos Aires, 22-27 noviembre de 2010), Publisher: Universidad de Buenos Aires, Editors: A. Cristófalo, J. Ledesma, pp.1294-1303

Navarro, F. (2018). Didáctica basada en géneros discursivos para la lectura, escritura y oralidad académicas. En F. Navarro & G. Aparicio (Eds.), Manual de lectura, escritura y oralidad académicas para ingresantes a la universidad (pp. 13-23). Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.

Olson, R. (1998). El mundo sobre el papel: El impacto de la escritura y la lectura en la estructura del conocimiento. Barcelona: Gedisa.

Paretti, M. (2011). Interdisciplinarity as a lens for theorizing language/content partnerships. Across the Disciplines, 8 (3), Disponible en: http://wac.colostate.edu/atd/clil/paretti.cfm

Parodi, G. (2008). Géneros académicos y géneros profesionales: Accesos discursivos para saber y hacer. Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.

Parodi, G., Ibáñez, R., Venegas, R. y González, C. (2010). Identificación de géneros académicos y géneros profesionales: principios teóricos y propuesta metodológica. En: G. Parodi (ed.), Alfabetización académica y profesional en el siglo XXI. Chile: Ariel, pp. 249-289.

Russell, D. (1997). Rethinking Genre in School and Society: And Activity Theory Analysis. Written Communication, 14, (4), 504-554. Disponible en: https://drrussel.public.iastate.edu/at%26genre/at%26genre.html

Russell, D. (2002). Writing in the Academic Disciplines. A Curricular History. Carbondale, Edwardsville: Southern Illinois University Press.

Russell, D., y Cortes, V. (2012). Academic and scientific texts: The same or different communities. En Castelló, M. y Donahue, C. (Edit.), University writing. Selves and texts in academic societies. (pp.3-18). Emerald Group Publishing Limited.

Russell, D. (2013). Contradictions regarding teaching and writing (or writing to learn) in the disciplines: What we have learned in the USA. Revista de Docencia Universitaria, 11 (1), 161-181. Disponible en: http://red-u.net/redu/index.php/REDU/article/view/584

Scardamalia, M. y Bereiter, C. (1992). Dos modelos explicativos de los procesos de composición escrita. En Infancia y Aprendizaje, (58), 43-64. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=48395

Serrano, S. (2014). La lectura, la escritura y el pensamiento. Función epistémica e implicaciones pedagógicas. En Lenguaje, 42 (1) 97-122. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/leng/v42n1/v42n1a05.pdf

Swales, J. (1990). Genre analysis: English in academy and research settings. Glasgow: Cambridge University Press.

Taylor, S. y Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. España: Paidós.

Wells, G. (1990). Talk about Text: Where Literacy is Learned and Taught. Curriculum Inquiry, 20 (4), 369-405. Disponible en: https://doi.org/10.1080/03626784.199011076083

Wenger, E. (1998). Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity. Cambridge: Cambridge University Press.

Published

2019-07-19

How to Cite

Guerrero Trejo, R., Méndez Chacón, G., Suárez, G., & Farfán de Rojas, M. . (2019). Articulation and differences between academic writing and professional writing in a university technical career. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 16(32), 35–47. https://doi.org/10.29197/cpu.v16i32.344