Learning and evaluation by competencies. An experience of innovation in the training of Primary Education teachers

Authors

  • Albert Hendrickson Peralta-Jaen Universidad Internacional de la Rioja (UNIR, España)
  • José M. Bautista-Vallejo Universidad de Huelva
  • Rafael M. Hernández-Carrera Universidad Internacional de la Rioja (UNIR, España)
  • Ignacio Vieira-Fernández Universidad de Sevilla (España)

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v17i34.399

Keywords:

Teaching-learning skills, comprehensive evaluation, educational innovation, initial teacher training, metacognition

Abstract

This article shows an experience of innovative educational intervention where the students memorize to pass the exam. The aim of this paper is to present an innovative competence-based teaching-learning and assessment process from an inclusive perspective. Additionally, to observe and describe the “behavior” and attitudes of the agents involved (teachers and, fundamentally, students), applying a descriptive methodology. For the development of the experience, a participative methodology and an integrated evaluation are applied within a teaching-learning approach by competences and hobbies and interests of the students are used to propose the subject of Educational Innovation and Research in Primary Education with the second year students of the Degree in Primary Education Teacher Training. The results show a change of attitude of the students towards the competences of analytical, reflexive, critical and creative thinking and towards autonomous and group work and the motivation to learn and be competent, in a framework of negotiation of the curriculum and the assessment system.

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Author Biographies

Albert Hendrickson Peralta-Jaen, Universidad Internacional de la Rioja (UNIR, España)

Doctor en Pedagogía

Profesor Universidad Internacional de la Rioja (UNIR, España)

Temas: formación docente, didáctica

José M. Bautista-Vallejo, Universidad de Huelva

Doctor Europeo en Psicopedagogía

Profesor Titular Universidad de Huelva

Temas: innovación educativa, formación docente, didáctica

Rafael M. Hernández-Carrera, Universidad Internacional de la Rioja (UNIR, España)

Doctor Europeo en Pedagogía

Profesor Universidad Internacional de la Rioja (UNIR, España)

Director del departamento de Didáctica y Organización Escolar

Temas: formación docente, formación permanente, didáctica

Ignacio Vieira-Fernández, Universidad de Sevilla (España)

Miembro del equipo de investigación interuniversitario

Universidad de Sevilla (España)

Temas: teoría de la educación, innovación educativa

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Published

2020-07-16

How to Cite

Peralta-Jaen, A. H. ., Bautista-Vallejo, J. M., Hernández-Carrera, R. M. ., & Vieira-Fernández, I. (2020). Learning and evaluation by competencies. An experience of innovation in the training of Primary Education teachers. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 17(34), 83–98. https://doi.org/10.29197/cpu.v17i34.399