Learning and evaluation by competencies. An experience of innovation in the training of Primary Education teachers
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v17i34.399Keywords:
Teaching-learning skills, comprehensive evaluation, educational innovation, initial teacher training, metacognitionAbstract
This article shows an experience of innovative educational intervention where the students memorize to pass the exam. The aim of this paper is to present an innovative competence-based teaching-learning and assessment process from an inclusive perspective. Additionally, to observe and describe the “behavior” and attitudes of the agents involved (teachers and, fundamentally, students), applying a descriptive methodology. For the development of the experience, a participative methodology and an integrated evaluation are applied within a teaching-learning approach by competences and hobbies and interests of the students are used to propose the subject of Educational Innovation and Research in Primary Education with the second year students of the Degree in Primary Education Teacher Training. The results show a change of attitude of the students towards the competences of analytical, reflexive, critical and creative thinking and towards autonomous and group work and the motivation to learn and be competent, in a framework of negotiation of the curriculum and the assessment system.
Downloads
References
Acebedo, M. J. (2017). La evaluación del aprendizaje en la perspectiva de las competencias, Revista Temas, 203-226. Recuperada de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6178292
Argudín, Y. (2005). Educación basada en competencias: Nociones y antecedentes. México, D.F.: Trillas.
Barnett, R. (2001). Los límites de la competencia: el conocimiento, la educación superior y la sociedad. Barcelona: Gedisa.
Bautista-Vallejo, J. M. (2005). Universidad y Espacio Europeo en la encrucijada de la calidad. Huelva: Hergué.
Bautista-Vallejo, J. M. y López Jara, N. R. (2019). Análisis crítico del modelo basado en competencias en la Universidad. Academo, 6(1), 71-80. https://doi.org/10.30545/academo.2019.ene-jun.8
Bautista-Vallejo, J. M., Espigares-Pinazo, M. J. y Hernández-Carrera, R. M. (2019). El EEES en la Universidad española como innovación y el papel del alumnado veinte años después. En: F. J. Hinojo-Lucena, I. Aznar-Díaz y M. P. Cáceres Reche (eds.), Avances en recursos TIC e innovación educativa (pp. 139-151). Madrid: Dykinson.
Bellver Moreno, M. C. (2016). La formación del profesorado en competencias. En: I. Carrillo i Flores (coord.), Democracia y Educación en la formación docente (pp. 87-91). Barcelona: Universitat de Vic, Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5783601
Blanchard, M. (2012). Las competencias del nuevo profesor. Crítica, 62(982), 53-56. Recuperado de: http://www.revista-critica.com/la-revista/monografico/enfoque/504-las-competencias-del-nuevo-profesor
Carey, K. (2016). The end of college: Creating the future of learning and the university of everywhere. Nueva York: Riverhead Books.
Cerrón Rojas, W. (2019). La investigación cualitativa en educación. Horizonte de la Ciencia, 9(17), 1-8. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2019.17.510
Cobos-Sanchiz, D., Gómez-Galán, J. y López-Meneses, E. (2016). La Educación Superior en el Siglo XXI: Nuevas Características Profesionales y Científicas. San Juan, PR.: UMET Press, Universidad Metropolitana, Sistema Universitario Ana G. Méndez.
Córdoba, M. E. (2017). Diseño curricular basado en competencias en la educación superior. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 14(27), 6-11. https://doi.org/10.29197/cpu.v14i27.267
Declaración de La Sorbona (1998). Declaración conjunta para la armonización del diseño del Sistema de Educación Superior Europeo (a cargo de los cuatro ministros representantes de Francia, Alemania, Italia y el Reino Unido).
Declaración de Bolonia (1999). Declaración conjunta de los Ministros Europeos de Educación.
De Zubiría Samper, J. (2006). Los modelos pedagógicos. Hacia una pedagogía dialogante. Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.
Domínguez Garrido, M. C., Medina Rivilla, A. y López Gómez, E. (2018). Desarrollo de competencias en el primer curso de universidad: estudio de caso. Publicaciones, 48(1), 47-62.
Duque-Páramo, M. C. (2019). Importancia de la calidad de la Investigación Cualitativa. Enfermería Universitaria, 16(2), 117-119. http://dx.doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2019.2.648
Dzib-Goodin, A. (2013a). La arquitectura cerebral como responsable del proceso de aprendizaje. Revista Mexicana de Neurociencia, 14(2), 81-85.
Dzib-Goodin, A. (2013b). La evolución del aprendizaje: más allá de las redes neuronales. Revista Chilena de Neuropsicología, 8(1), 20-25.
Escamilla, A. (2008). Competencias Básicas: claves y propuestas para su desarrollo en los centros. Barcelona: Graó.
Ezquerra Martínez, Á., De Juanas Oliva, Á. y Martín del Pozo, R. (2015). Estudio sobre las actividades llevadas a cabo en la práctica docente universitaria para la formación inicial del profesorado de Primaria y Secundaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19(1), 330-345.
Ferrándiz-Vindel, I. M. (2011). La autoevaluación de las competencias en la Educación Superior. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 7(2), 7-26. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3899952
Flavell, J. (1976). Metacognitive aspects of problem solving. En: L. Resnick (ed.), The nature of intelligence (pp. 231-236). Hillsdale: Lawrence Erlbaum.
Flavell, J. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive-developmental inquiry. American Psychologist, 34(10), 906-911.
Flavell, J. (1992). Desarrollo cognitivo: pasado, presente y futuro. Developmental Psychology, 28(6), 998-1005.
Gil Ramírez, M. (2018). Competencias del profesorado universitario e integración europea. En Conference Proceedings EDUNOVATIC 2017: 2nd Virtual International Conference on Education, Innovation and ICT (pp. 298-305). Eindhoven, NL: Adaya Press.
Godhe, A. L., Lilja, P. y Selwyn, N. (2019). Making sense of making: critical issues in the integration of maker education into schools. Technology, Pedagogy and Education, 28(3), 317-328. http://dx.doi.org/10.1080/1475939X.2019.1610040
Gómez Devís, M. B. (2015). La evaluación del aprendizaje en el aula universitaria: una experiencia de innovación en la materia Lengua para Maestros. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 31(5), 963-083. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5963127
González, J. y Wagenaar, R. (eds.) (2003). Tuning educational structures in Europe. Bilbao, España: Universidad de Deusto.
Herrera Torres, L., De Quadros, M. R. S. S. y De Quadros Júnior, J. F. S. (2018). Evaluación de la calidad en la Educación Superior: Una revisión de la literatura a partir de la satisfacción del alumnado. Cadernos de Pesquisa, 25(2), 71-89.
Hope, M. A. y Montgomery, C. (2016). Creating spaces for autonomy: The architecture of learning and thinking in Danish schools and universities. En: H. E. Lees y N. Noddings (eds.), The Palgrave International Handbook of Alternative Education (pp. 305-319). Londres: Palgrave Macmillan.
Ionescu, T. (2012). Exploring the nature of cognitive flexibility. New ideas in psychology, 30(2), 190-200. http://dx.doi.org/10.1016/j.newideapsych.2011.11.001
Katznelson, N., Sørensen, N. U. y Illeris, K. (2017). Understanding Learning and Motivation in Youth: Challenging Policy and Practice. Oxford and New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315170039
López Gómez, E. (2016). En torno al concepto de competencia: un análisis de fuentes. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 20(1), 311-322.
Manríquez Pantoja, L. (2012). ¿Evaluación en competencias? Estudios Pedagógicos, XXXVIII(1), 353-366.
Martínez-González, A., López-Bárcena, J., Herrera Saint-Leu, P., Ocampo-Martínez, J., Petra, I., Uribe-Martínez, G., García-Sahagún, M. C. y Morales-López, S. (2008). Modelo de competencias del profesor de medicina. Educación Médica, 11(3), 157-167. Recuperado de: http://scielo.isciii.es/pdf/edu/v11n3/original2.pdf
Mason, D. L., Wentling, W. A., Englert, Nadine Cozzo, G., Lynn, H., Holly M., Hellier, S., Kaufmann, J. A., Locasto, L. W. y McDermott, D. S. (2018). Supporting the Quality of Measurement and Evaluation in Education. Journal of nuclear medicine technology, 46(4), 384-390.
Mérida Serrano, R. y García Cabrera, M. M. (2005). La formación de competencias en la Universidad. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 8(1), 1-4. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=846830
Moreno Olivos, T. (2010). Competencias en educación. Una mirada crítica. Revista mexicana de investigación educativa, 15 (44), 289-297.
Norton, R. (1987, edición de 2002). Manual SCID: Modelo de desarrollo instruccional y curricular sistémico y basado en competencias. Lima: UPC.
Paredes Palacios, B. A. y Moya Martínez, M. E. (2019). La motivación y el aprendizaje y su incidencia en la autoestima de los estudiantes. Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo, agosto. Recuperada de: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/08/motivacion-autoestima-estudiantes.html
Perrenoud, P. (2012). Cuando la escuela pretende preparar para la vida. ¿Desarrollar competencias o enseñar otros saberes? Barcelona: Graó.
Perry, J., Lundie, D. y Golder, G. (2019). Metacognition in schools: what does the literature suggest about the effectiveness of teaching metacognition in schools? Educational Review, 71(4), 483-500. http://dx.doi.org/10.1080/00131911.2018.1441127
Ricoy, M. C. y Couto, M. J. (2018). Desmotivación del alumnado de secundaria en la materia de matemáticas. Revista electrónica de investigación educativa, 20(3), 69-79.
Rodríguez-Hidalgo, A. J., Calmaestra Villén, J. y Maestre Espejo, M. (2015). Desarrollo de Competencias en el Prácticum de Maestros: ABP y Coaching Multidimensional. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19(1), 414-434.
?ener, S. y Çokçal??kan, A. (2018). An investigation between multiple intelligences and learning styles. Journal of Education and Training Studies, 6(2), 125-132. http://dx.doi.org/10.11114/jets.v6i2.2643
Sierra Arizmendiarrieta, B., Méndez Giménez, A. y Mañana Rodríguez, J. (2013). La programación por competencias básicas: hacia un cambio metodológico multidisciplinar. Revista Complutense de Educación, 24(1), 165-184. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2013.v24.n1.41196
Simons, H. (2013). Getting to know schools in a democracy: The politics and process of evaluation. Londres: Routledge.
Tiana Ferrer, A. (2011). Análisis de las competencias básicas como núcleo curricular en la educación obligatoria española. Bordón. Revista de Pedagogía, 63(1), 63-75. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/28905
Villa, A. y Poblete, M. (2011). Evaluación de competencias genéricas. Principios, oportunidades y limitaciones. Bordón. Revista de Pedagogía, 63(1), 147-170. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3601062
Wellman, H. (1985). The origins of metacognition. En: D. L. Forrest-Presley, G. Mackinnon y G. Waller (eds.), Metacognition, cognition and human performance (pp. 1-30). Orlando: Academic Press.
Zabalza, M. Á. (2006). Competencias docentes del profesorado universitario. Madrid: Narcea.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.