Other floors, other voices: A textography of a small university building.
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v17i34.404Keywords:
literacy, genders, textographyAbstract
As textographer of the second floor I have tried to do justice to a number of themes that have emerged over a three-year involvement with its practices, rhythms, texts, and personalities. One is sense of locale, a sense of autonomous place… Juxtaposed to that, I have tried to capture a feeling of the academic personalities, and especially the scriptural personalities, of those I have chosen for inclusion… and juxtaposed to the partial accounts of careers that a textography engenders, the use of close, but nontechnical, analysis of particular stretches of text, illuminated on occasion by text-based interview data, shows how the language of normal science can… reveal the individual humanities of the autors.
Downloads
References
Ávila Reyes, N. y Cortés, A. M. (2017). El género “informe de caso” en la formación inicial docente: Una aproximación basada en la actividad. Lenguas Modernas, (50), 153-174.
Ávila Reyes, N., Navarro, F., y Tapia Ladino, M. (2020). Identidad, voz y agencia: claves para una enseñanza inclusiva de la escritura en la universidad. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 28.
Bazerman, C. (1998). Editor’s Introduction. En Swales, J. M. Other floors. Other Voices: A textography of a small university building. London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Bhatia, V. K. (2004). Worlds of written discourse: A genre-based view. Bloomsbury Publishing.
Bhatia, V. K. (2012). Critical reflections on genre analysis. Ibérica, (24), 17-28.
Breeze, R., y Sancho Guinda, C. (2017). Genre-based strategies for integrating critical and creative thinking in engineering and journalism. ESP today journal of English for Specific Purposes at tertiary level, 5(2), 196-221.
Calle-Arango, L., & Ávila-Reyes, N. Alfabetización académica chilena: revisión de investigaciones de una década. Literatura y Lingüística N°41, 455-482.
Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista mexicana de investigación educativa, 18(57), 355-381.
Barton, D. (2001). Directions for literacy research: Analysing language and social practices in a textually mediated world. Language and education, 15(2-3), 92-104.
Devitt, A. J. (2004). Writing genres. SIU Press.
Dressen-Hammouda, D. (2014). Measuring the voice of disciplinarity in scientific writing: A longitudinal exploration of experienced writers in geology. English for Specific Purposes, 34, 14-25.
Marinkovich, J., y Córdova, A. (2014). La escritura en la universidad: Objeto de estudio, método y discursos. Revista signos, 47(84), 40-63.
Marinkovich, M., Velásquez, M. y Figueroa, A. (2017). Hacia una caracterización de las prácticas de escritura en la comunidad académica de biología. Lenguas Modernas, (50), ág-131.
McCarty, R., y Swales, J. M. (2017). Technological change and generic effects in a university Herbarium: A textography revisited. Discourse Studies, 19(5), 561-580.
Montolío, E. (2007). Lingüística, retórica y procesos argumentativos en las corporaciones. En Actas del Tercer Congreso Internacional de Español para Fines Específicos (pp. 17-34).
Navarro, F., Ávila Reyes, N., Tapia-Ladino, M., Cristovão, V. L., Moritz, M. E. W., Narváez Cardona, E., y Bazerman, C. (2016). Panorama histórico y contrastivo de los estudios sobre lectura y escritura en educación superior publicados en América Latina. Revista signos, 49, 78-99.
Paltridge, B., Starfield, S. y Tardy, C. M. (2016). Ethnographic perspectives on academic writing. Oxford University Press.
Paré, A. (2014). Rhetorical genre theory and academic literacy. Journal of Academic Language and Learning, 8(1), A83-A94.
Parodi, G. (2012). ¿Qué se lee en los estudios doctorales?: Estudio empírico basado en géneros a través del discurso académico de seis disciplinas. RLA. Revista de lingüística teórica y aplicada, 50(2), 89-119.
Parodi, G., y Burdiles, G. (2015). Leer y escribir en contextos académicos y profesionales: géneros, corpus y métodos. Santiago de Chile: Ariel.
Pérez-Llantada, C. (2015). Genres in the forefront, languages in the background: The scope of genre analysis in language-related scenarios. Journal of English for Academic Purposes, 19, 10-21.
Sabaj, O. (2012). Uso de movidas retóricas y patrones léxico-gramaticales en artículos de investigación en español: Implicancias para la enseñanza de la escritura científica. Boletín de filología, 47(1), 165-186.
Starfield, S., Paltridge, B., y Ravelli, L. (2014). Researching academic writing: What textography affords. Theory and method in higher education research II, 103-120.
Swales, J. (1990). Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge University Press.
Swales, J. M., y Luebs, M. (1995). Towards textography. Writing in academic contexts, 12-29.
Swales, J. M. (1998a). Other floors. Other Voices: A textography of a small university building. London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Swales, J. M. (1998b). Textography: Toward a contextualization of written academic discourse. Research on Language and Social Interaction, 31(1), 109-121.
Swales, J. M. (2016). Reflections on the concept of discourse community. ASp. la revue du GERAS, (69), 7-19.
Swales, J. M. (2018). Other floors, other voices: A textography of a small university building. Ann Harbor: University of Michigan Press.
Swales, J. M. (2019). The futures of EAP genre studies: A personal viewpoint. Journal of English for Academic Purposes, 38, 75-82.
Sologuren, E. (2019). Los ingenieros y los textos: Propuesta de enseñanza de la escritura académica a partir de los propósitos comunicativos del género. Latin American Journal of International Affairs, 9(2), 108-129. Recuperado a partir de //www.lajia.net/lajia/article/view/93
Trowler, P. (2012). Disciplines and interdisciplinarity: Conceptual groundwork. Tribes and territories in the 21st century: Rethinking the significance of disciplines in higher education, 5-29.
Tusting, K., y Barton, D. (2016). Writing disciplines: producing disciplinary knowledge in the context of contemporary higher education. Ibérica, Revista de la Asociación Europea de Lenguas para Fines Específicos, (32), 15-34.
Venegas, R., Núñez, M. T., Zamora, S., y Santana, A. (2015). Escribir desde la pedagogía del género. Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso.
Zavala, V. (2019). Justicia sociolingüística para los tiempos de hoy. Íkala, 24(2), 343-359.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.