Strategies that affect the development of reading comprehension in digital contexts: case Basic Spanish Language II (UASD)

Authors

  • Gerardo Roa Ogando Universidad Autónoma de Santo Domingo

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v18i35.409

Keywords:

Pedagogical strategies, reading comprehension, textual production, digital texts, cosmolinguistics

Abstract

This article starts from the idea that textual production constitutes a key criterion for the evaluation of reading comprehension in digital texts. Therefore, it is assumed that any pedagogical proposal that aims to promote the development of reading comprehension, but does not consider textual production as a result of reading, is insufficient. In this sense, the general objective of the research has been to identify the strategies with which digital texts are approached in the subject "Basic Spanish Language II" (semester 2020-2) offered by the Autonomous University of Santo Domingo (UASD) in virtual mode. In the theoretical framework, the “cosmolinguistic” neologism is proposed because it designates a theoretical approach capable of combining different semiolinguistic models, in virtual contexts. A qualitative-hermeneutical methodology was used. This involved describing the teaching units. In addition, a rubric was developed to guide the analysis. The results indicate that a significant percentage of the strategies carried out in said class are aimed at the development of reading comprehension of digital texts, which is why it is suggested to continue these good practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gerardo Roa Ogando, Universidad Autónoma de Santo Domingo

Doctor en Filosofía del lenguaje. Máster en Filosofía en un Mundo Global. Especialista en Entornos Virtuales de Aprendizaje. Profesor/Investigador de la Universidad Autónoma de Santo Domingo (UASD).

References

Álvarez, J. (2019, agosto). Usuarios de Internet en República Dominicana aumentaron un 7% a 2019. El Dinero. Tecnología. Disponible en: https://www.eldinero.com.do/89156/usuarios-de-internet-en-republica-dominicana-aumentaron-un-7-a-2019/ (consultado el 22 de octubre de 2020).

Arán, P. (2016). La herencia de Bajtín: Reflexiones y migraciones. Córdoba: Centro de Estudios Avanzados. Libro digital, PDF: ISBN 978-987-1751-40-2.

Bajtin, M. (2012). Estética de la creación verbal. México: Editorial Siglo XXI. Traducción de Tatiana Bubnova.

Cabrera Albert, J. y Fariñas León, G. (2005). El estudio de los estilos de aprendizaje desde una perspectiva vigostkiana: una aproximación conceptual. Revista Iberoamericana de educación, 37(1), 1-10.

Carlino, P. (2005). Escribir, leer, y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista mexicana de investigación educativa, 18(57), 355-381.

Farías, M. y Araya, C. (2014). Alfabetización visual crítica y educación en lengua materna: estrategias metacognitivas en la comprensión lectora de textos multimodales. Colombian Applied Linguistics Journal, 16(1), 93-104.

Fonseca, L., Migliardo, M. G., Simian, M., Olmos, R., y León, J. A. (2019). Estrategias para mejorar la comprensión lectora: impacto de un programa de intervención en español. Madrid: Gredos.

González Morales, M. y Cataña Pazmiño, A. (2020). Libro interactivo digital para mejorar la comprensión lectora en estudiantes de nivel medio (Tesis de Maestría en Educación). Repositorio digital de la Universidad Israel. Quito. Ecuador. Disponible en: http://157.100.241.244/handle/47000/2528?mode=full (Consultado el 02 de septiembre de 2020).

Gordón García, J. (2006). La lectura digital. Red Internacional de Universidades Lectoras. Disponible en: http://dinle.usal.es/searchword.php (Consultada el 10 de septiembre de 2020).

Gutiérrez Estupiñán, R. (SF). Intertextualidad: teoría, desarrollo, funcionamiento. Centro Virtual Cervantes. Disponible en: http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/signa-revista-de-la-asociacion-espanola-de-semiotica--11/html/dcd92a92-2dc6-11e2-b417-000475f5bda5_21.html (Consultado el 12 de mayo de 2020).

Merejo, A. (2020, agosto). República Digital Fallida: Acento.com.do: Disponible en: https://acento.com.do/opinion/republica-digital-fallida-8845581.html (Consultada el 24 de agosto de 2020).

Pazmiño, C., y Santiago, A. (2020). Libro interactivo digital para mejorar la comprensión lectora en estudiantes de nivel medio (Master's thesis, Quito, Ecuador: Universidad Tecnológica Israel).

Pérez, O. (2019, octubre). Semiótica visual: orden y casos como actividad cognitiva. Acento.com.do. Disponible en: https://acento.com.do/opinion/semiotica-visual-orden-y-caos-como-actividad-cognitiva-8688976.html. (Consultado el 15 de enero de 2020).

Roa Ogando, G. (2018). Aspectos idiologizantes de las familias representadas en los largometrajes dominicanos: Nueba Yol 1 (1995) y Yuniol 2 (2007). Ciencia y Sociedad, 43(2), 35-50.

Roa Ogando, G. (2020, enero). Los inmigrantes del intermundo, más allá del Covid-19. RD: Acento.com.do. Disponible en: https://acento.com.do/opinion/los-inmigrantes-del-intermundo-mas-alla-del-covid-19-8811474.html (Consultado el 13 de septiembre de 2020).

Saldivar, A. y Labreda, E. (2020). ESTRATEGIAS PARA DESARROLLAR LA COMPRENSIÓN LECTORA EN UN GRUPO DE CUARTO GRADO. MÉXICO. Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/356/35656002009/html/index.html

Scalerandi, M. (2020). Lectura crítica de textos en entornos digitales: ¿Son necesarias nuevas competencias? La Tecnología y la Información. Disponible en: http://www.bibliotecact.com.ar/PDF/08071.pdf (Consultado el 20/09/2020).

Van Dijk, T. (1977). La ciencia del texto. México: Gedisa.

Villalobos Alpízar, I. (SF). La noción de intertextualidad en Kristeva y Barthes. PDF: http://www.inif.ucr.ac.cr/recursos/docs/Revista%20de%20Filosof%C3%ADa%20UCR/Vol.%20XLI/No.%20103/La%20noci%C3%B3n%20de%20intertextualidad%20en%20Kristeva%20y%20Barthes.pdf (Consultado el 12 de septiembre de 2020).

Villalobos, M. y Uceda, S. (2020). Macrorreglas proposicionales y la producción de textos argumentativos en estudiantes de la carrera de educación secundaria, mención Idiomas. Revista CIENCIA Y TECNOLOGÍA, 16(1), 91-99.

Published

2021-01-20

How to Cite

Roa Ogando, G. (2021). Strategies that affect the development of reading comprehension in digital contexts: case Basic Spanish Language II (UASD). Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 18(35), 18–27. https://doi.org/10.29197/cpu.v18i35.409