Teaching-learning of Philosophy in pedagogical careers. Perceptions of teachers and students at the University of Granma, Cuba
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v18i35.414Keywords:
Philosophy teaching, pedagogical careers, didactics of philosophy, Cuban higher educationAbstract
Currently the teaching of Philosophy regains importance given its instrumental nature, by enabling the essential understanding of any information, the rigorous precision of the analysis, the truth and the essence of the processes and phenomena of reality. The following article analyzes the perception of teachers and students regarding the subject Marxist-Leninist Philosophy and presents a proposal containing concrete actions to increase academic efficiency in teaching it. The interview and the survey were used as techniques for collecting qualitative and quantitative information. Modeling was also applied in the conception of the system of didactic actions aimed at improving said teaching. The results showed that those who teach this subject do it in the abstract, decontextualized and aseptically, with a low instrumental approach. In addition, both students and teachers consider that dogmatism has aggravated said teaching, which is why they believe that actions are needed to increase the efficiency of their educational management. It was concluded that the application of a methodology, which contains problem teaching or student-centered learning, would be an effective means to increase academic efficiency in the teaching of Philosophy at the university.
Downloads
References
Alonso, A. (2006). Marxismo y espacio de debate en la Revolución cubana. En El laberinto tras la caída del muro (216-237). Ciudad de La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
Araya-Pizarro, S. y Avilés-Pizarro, N. (2020). Enseñar a emprender en universidades de la Región de Coquimbo, Chile: Perfil docente y prácticas de enseñanza. Revista Actualidades Investigativas en Educación. Vol. 20, no. 1 (pp. 1-26)
Azar, M. (2015). ¿Qué sentido tiene enseñar y/o aprender Filosofía? Eikasia: Revista de Filosofía, (61), 189-198.
Beltrán, A., Blanco, G. y León, L. (2018). Acercamiento histórico a la enseñanza de la filosofía en Cuba. Maestro y Sociedad. Revista Electrónica para Maestros y Profesores, (Número Especial, I Simposio Internacional de Ciencias Pedagógicas), 94-107.
Boavida, J. (2006). De una didáctica de la filosofía a una filosofía de la educación. Revista Española de Pedagogía, LXIV (234), 205-226.
Cárdenas, L. (2005). Notas sobre la enseñanza de la filosofía. Folios. Segunda época, (22), 39-50.
Carvajal, Á. y García, J. (2004). ¿Cómo perciben los estudiantes universitarios la enseñanza de la filosofía, según sus experiencias en la educación diversificada costarricense? Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”, 4 (1).
Castro, F. (2000). ¿Por qué enseñar Filosofía hoy? Revista Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, (5), 147-156.
Cerletti, A. (2015). Didáctica filosófica, didáctica aleatoria de la filosofía. Educação, 40 (1), 27-36. http://dx.doi.org/10.5902/1984644415910
Cerletti, A. (2008). La Enseñanza de la Filosofía como problema filosófico. Buenos Aires: Libros del Zorzal.
Colella, L. (2014). El problema filosófico y el sujeto de la enseñanza de la Filosofía. Aportes desde las nociones de 'identidad' y 'universalismo' de Alain Badiou. Cuestiones de Filosofía, (16), 213-226.
Cubillos, J. (1999). Reflexiones sobre la enseñanza de la Filosofía: formar la actitud filosófica" y enseñar a pensar. Revista Educación y Pedagogía, XI (23 - 24), 231- 243.
Dewey, J. (1930). Pedagogía y Filosofía. Madrid: Ediciones Morata.
Flamarique, L. (2008). Enseñanza de la filosofía. Apuntes para la universidad del siglo XXI. Pensamiento y Cultura, 11 (1), 95-112.
Fuentes, H. (2002). La Didáctica como Ciencia Social. En: Aproximación a la Didáctica de la Educación Superior desde una concepción Holístico Configuracional. Santiago de Cuba: CEES “Manuel F. Gran”, Universidad de Oriente.
Gómez, M. (2010). Enseñanza de la filosofía y nuevas prácticas filosóficas. Cuestiones De Filosofía, (12). Recuperado de:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/cuestiones_filosofia/article/view/662/660
https://doi.org/10.19053/01235095.v0.n12.2010.662
Gómez, M. (2008). La disertación en la enseñanza de la filosofía: definición, procedimientos y escritura. Cuestiones de Filosofía, (10), 23-36.
Gómez Velásquez, N. (2017). El marxismo: su difusión y enseñanza darwinista. Revista Cubana de Filosofía. Edición Digital, (29). Recuperado de: http://revista.filosofia.cu/articulo.php?id=675
Grau, O. (2009). Otra vez el deseo. Para pensar la enseñanza de la Filosofía. Revista de Filosofía, 65, 97-103. Recuperado de: https://scielo.conicyt.cl/pdf/rfilosof/v65/art06.pdf http://dx.doi.org/10.4067/S0718-43602009000100006
Horruitiner-Silva, P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela.
Jaramillo, B. y Betancur, B. (2019). Dimensión estética en la enseñanza de la filosofía: posibilidades de sensibilización frente a la diversidad ideológica en el posconflicto colombiano. Perseitas 7 (1):18-39 (2019)
Kohan, W. O. (2009). Desafíos para pensar… la enseñanza de la filosofía. Cuestiones de Filosofía, (11).Recuperado de: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/cuestiones_filosofia/article/view/649/647https://doi.org/10.19053/01235095.v0.n11.2009.649
Langon, M. (2005). Reflexiones para una educación filosófica en tiempos de globalización, desde Uruguay. Revista Cubana de Filosofia. Edición digital, (3). Recuperado de http: http://revista.filosofia.cu/filosofando.php?id=53
León, F. (2011). La enseñanza de la filosofía en la educación superior latinoamericana. Revista Educación en Valores, 2 (16), 84-97.
Menezes Arruda, A. T. (2004). La enseñanza de la Filosofía: su situación en Brasil. Educación, I (1), 83–87.
Ortiz, E. y Mariño Sánchez, M. de los A. (2009). Tendencias actuales de la didáctica en la educación superior. En Ginoris Quesada, O. (comp.), Fundamentos didácticos de la educación superior cubana. Selección de lecturas (81-91). La Habana: Editorial Félix Varela.
Páramo Carmona, A. (2011). ¿Tiene sentido la enseñanza de la filosofía en el bachillerato? Revista Digital Educativa Wadi-red, 1 (1), 4-14. Recuperado de http:https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3632921.pdf
Paredes Oviedo, D. M. y Villa Restrepo, V. (2013). Enseñanza de la filosofía en Colombia: hacia un enfoque multisensorial en el campo didáctico. Rollos nacionales, 4 (34), 37-48.
Partido Comunista de Cuba (2012). Objetivos de trabajo del Partido Comunista de Cuba aprobados por la Primera Conferencia Nacional. La Habana: Editora Política.
Pérez Cruz, F. de J. (23-11-2016). La enseñanza de la Filosofía Marxista en Cuba. Pensar, hablar y obrar bien. Rebelión. Recuperado de http: https://rebelion.org/pensar-hablar-y-obrar-bien/
Pérez Leyva, L. (2012). Martí y Marx en la enseñanza de la filosofía en Cuba (1991-2011). Aportes, XVII (44), 93-104.
Portillo Torres, M. C. (2016). Diagnóstico sobre la enseñanza de la filosofía en la educación diversificada. Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica, LV (143), 177-190.
Rizo Cabrera, C. y Campistrous Pérez, L. (2011). Algunas implicaciones de la filosofía marxista para la enseñanza de la Matemática: el caso de Cuba. Revista Iberoamericana de Educación, (56), 179-199.
Roque Roque, L. y Fragoso Fragoso, J. (2014). Apuntes para contribuir a la enseñanza del Marxismo en las condiciones de la sociedad cubana actual. MediSur, 12(1), 340-351. Recuperado de: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/2785/1489
Ruggiero, G. (2012). La formación de los profesores de Filosofía u la paradoja del “giro filosófico”. Educar em Revista, (46), 99-112.
Sánchez, N. (13-04-2012). La educación en el pensamiento Platónico. Recuperado de: http: http://www.mundosophia.com/la-educacion-en-el-pensamiento-platonico/
Vargas Mendoza, J. E. (2007). Fundamentos filosóficos de la educación: Apuntes para un seminario. Oaxaca, México: Asociación Oaxaqueña de Psicología A.C.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.