Internationalization in Latin American higher education, a review

Authors

  • Paola Consuelo Ladino-Marín Universidad de la Salle (Colombia)
  • Luisa María Salazar-Acosta Universidad Católica de Salta

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v20i39.477

Keywords:

Academic exchange, international mobility, academic experiences

Abstract

This article presents a bibliographic review on the strategies and actions of internationalization in higher education institutions that have been published in the portal of the Network of Scientific Journals of Latin America and the Caribbean (Redalyc) in recent decades. The type of research methodology was documentary review. In a first stage, a systemic record of the literature was carried out, which presented articles that described the internationalization tactics in educational entities at the university level, the country where it was established, the participants and the characteristics of the initiative. Subsequently, they were classified according to the type of actions and scope, to finally make a chronological description of the strategies that have been promoted. In this exercise, it was recognized that in the analyzed countries there are state policies that promote the globalization of knowledge, such as guidelines from universities that propose programs with specific actions that allow the process to be operationalized, such as academic events, networks, alliances, courses, presentations, collective projects, articles, among other processes that are supported transversally with the use of information and communication technologies, as well as with the substantive functions of research, social projection, entrepreneurship and innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paola Consuelo Ladino-Marín, Universidad de la Salle (Colombia)

Magister en Educación (Universidad Militar Nueva Granada). Doctoranda en Educación y Sociedad de la Universidad de la Salle (Colombia), Comunicadora Social (Universidad Central), Especialista en Mercadeo de Servicios (Universidad Militar) y Docente Investigadora de la Facultad de Arte, Comunicación y Cultura de la Universitaria Agustiniana.

Luisa María Salazar-Acosta , Universidad Católica de Salta

Doctora en Demografía (Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional de Córdoba) Magíster en Demografía (Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Córdoba) y Profesora y Licenciada en Ciencias de la Educación (Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Salta). Investigadora de la Universidad Católica de Salta

References

Acosta, G. E. (2013). Globalización e internacionalización de la educación superior: un enfoque epistemológico. Omnia, 19(1), 75-85. ISSN: 1315-8856. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=73726911002

Altbach, P. G. y Knight, J. (2006). Visión panorámica de la internacionalización en la educación superior: motivaciones y realidades. Perfiles educativos, 28(112), 13-39.

Ardila Muñoz, M. (2013). La internacionalización de la educación superior como sistema. IX Congreso de la sociedad historia de la educación latinoamericana SHELAAT: Barquisimeto (Venezuela).

Bojalil, L. F. (2009). Reflexiones sobre algunas acciones de internacionalización de la educación en la UAM-Xochimilco. Reencuentro. Análisis de problemas universitarios, (54), 91-100. ISSN: 0188-168X. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34012025009

Briñez. M., Betancurt Gómez, S., Guerra, J. y Isaza, J. (2020). Mapa del Proceso de Internacionalización de las Instituciones de Educación Superior Colombianas. SAPIENTIAE: Revista de Ciencias Sociais, Humanas e Engenharias, 5(2),343-356. ISSN: 2183-5063. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=572762223007

Cañón Pinto, L. (2005). Internacionalización de la educación superior y educación superior internacional: elementos para un análisis sociológico general. Revista Colombiana de Sociología, (25), 105-125. ISSN: 0120-159X. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=551556295006

Espinoza, F. (2020). La investigacióncualitativa, una herramienta ética en el ámbito pedagógico. Revista Conrado, 16(75), 103-110.

Flores-Alanís, I., Rodríguez-Bulnes, M. y Vences-Esparza, A. (2016). La Internacionalización de la Educación Superior. Caso UANL. Opción, 32(13),560-582. ISSN: 1012-1587.

https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31048483028

Forero Buitrago, S. (2017). Internacionalización en las instituciones de educación superior: Experiencias y orientaciones. Revista L´esprit Ingénieux.

https://www.researchgate.net/publication/331873584_Editorial_LEsprit_Ingenieux_Internacionalizacion_en_las_instituciones_de_educacion_superior_Experiencias_y_orientaciones

Gacel, J. (2000). La dimensión internacional de las universidades mexicanas. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 11(1 y 2), 121-142.

García Guadilla, C. (2005). Complejidades de la globalización e internacionalización de la educación superior: Interrogantes para América Latina. Cuadernos del CENDES, 22(58), 1-22.

Gao, C. Y. (2019). Journal: Palgrave Studies in Global Higher Education Measuring University Internationalization, 2019, p. 155-184. Journal: Palgrave Studies in Global Higher Education Measuring University Internationalization, 155-184.

García, J. (2013). Movilidad estudiantil internacional y cooperación educativa en el nivel superior de educación. Revista Iberoamericana de educación, 61, pp59-76. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo? codigo=4772824

Gómez López, P. (2020). ¿Qué sucederá con la internacionalización de la educación superior y la movilidad estudiantil después del COVID-19? Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(2) ISSN: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=498571971010

Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC). (2020). https://www.iesalc.unesco.org. Obtenido de La movilidad académica internacional es un catalizador de la renovación / Times Higher Education: https://www.iesalc.unesco.org/2020/07/08/la-movilidad-academica-internacional-es-un-catalizador-de-la-renovacion/

Jiménez Quintana, P., Zapata Moran, M. y García Walman, D. (2018). La Paradiplomacia Universitaria: La internacionalización de la educación superior en América. Revista Política, Globalidad y Ciudadanía, 4(8),37-48. ISSN: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=655869488004

Luis-Pascual, J. (2020). La Internacionalización como política educativa: La Universidad de Alcalá en el espacio europeo de educación superior. Revista on line de Política e Gestão Educacional, 24(2), 1178-1194.ISSN: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=637766276015

Marín Marín, S. (2016). Intercambio académico, una experiencia de crecimiento personal, profesional, laboral, académico y cultural. Funlam Journal of Students’ Research, (1), 109-117.

Mendoza A., J., Recalde, H., Jiménez Barboza, H. y Cantero Lusardi, W. (2016). Prospectiva para la internacionalización de los estudiantes de la educación superior como factor de integración regional en el Paraguay. Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, 9(4),206-227. ISSN: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=319349825011

Moctezuma, H. P. y Navarro C., A. (2011). Internacionalización de la educación superior: aprendizaje institucional en Baja California. Revista de Educación Superior, 47-66. Obtenido de ISSN 0185-2760

Montañés, M. y Zelaya, I. (2022). Factores que favorecen o dificultan la internacionalización de la actividad investigadora del profesorado universitario hondureño. Revista Brasileira de Educação, 27. ISSN: 1413-2478. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27570174029

Mureddu, T. y Romero Zertuche, R. (2009). Internacionalización y educación ¿Semántica o política? Reencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, (54), 27-36. ISSN: 0188-168X. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34012025004

Quintana Zavala, M. O. y Paravic Klijn, T. (2011). Internationalization of Nursing Education and its Challenges. Enfermería Global vol.10, n.24. ISSN 1695-6141. https://dx.doi.org/10.4321/S1695-61412011000400017.

Parra-Sandoval, M. C. (2018). Internacionalización de la educación superior en Venezuela: estado actual y estrategias implementadas. Revista Venezolana de Gerencia, (1), 36-52. ISSN: 1315-9984. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29062781003

Puerta, J. G. y Moya, E. C. (2012). La internacionalización de la Educación Superior. El caso del Espacio Europeo de Educación Superior. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 10(1), 389-414.

Santiago, A., García, J. y Ramón, P. (2019). Movilidad estudiantil… nuevas experiencias académicas, otros significados. Atenas. (1) 42-43. Núm. 45 ISSN: 1682-2749.

Times Higher Education (2018). World University Rankings 2018. https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2018/world-ranking

https://www.timeshighereducation.com/student/best-universities/most-international-universities-world

Quiroz, E. (2019). Internacionalización e interculturalidad. Reencuentro. Análisis de problemas universitarios, (67), 59-64. ISSN: 0188-168X. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34030523007

Quirós-Arias, L., Ruiz-Hernández, A. y Araya-Ramírez, I. (2015). Internacionalización de la educación superior: experiencia desde la Escuela de Ciencias Geográficas, Universidad Nacional. Revista Geográfica de América Central, 2(55),15-47. ISSN: 1011-484X. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=451744546001

Souza, C. D. D., Filippo, D. D. y Casado, E. S. (2019). El papel de la internacionalización de la Educación Superior en la producción científica brasileña. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 28, 784-810.

The Times Higher Education (2022) World University Rankings 2022. World University Rankings 2022 | Times Higher Education (THE)

Vásquez Méndez, M. A. (2021). Estrategias para el fortalecimiento de la internacionalización en una institución de educación superior del oriente colombiano. Estudio de caso. 1-93.

Villavicencio Plasencia, M. (2019). Internacionalización de la Educación Superior en Cuba. Principales indicadores. Economía y Desarrollo, 162(2). ISSN: 0252-8584. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=425560735011

Published

2023-01-13

How to Cite

Ladino-Marín, P. C., & Salazar-Acosta , L. M. (2023). Internationalization in Latin American higher education, a review. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 20(39), 9–19. https://doi.org/10.29197/cpu.v20i39.477