Reading and writing in virtual environments: diagnosis and projections from the perspective of first-year university students

Authors

  • María Belén Romano Universidad Nacional de Tucumán (Argentina)
  • Esther Angélica Lopez Universidad Nacional de Tucumán (Argentina)

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v20i39.480

Keywords:

academic writing, new student income, university teachers

Abstract

As is known, the exceptional circumstances experienced in the last two years prompted teachers and students to modify teaching-learning modes and strategies and to replace face-to-face classes with technology mediated classes. This work presents partial results of an ongoing investigation whose objective is to explore the perception of university students about reading and writing practices in virtual environments during the mandatory preventive isolation stage (2020-2021). The corpus is made up of the responses to a questionnaire that students who attended their first university year during a pandemic in 2021 had to complete. Said instrument was designed taking into account which new discursive genres were imposed by the virtual context, which was more difficult for them to learn; which ones are more productive when learning, etc. The answers were analyzed from a fundamentally qualitative and interpretive point of view to understand the educational phenomenon studied from the perceptions of the participants. Partial results account for the difficulties of students moving in virtual environments and the strategies implemented by teachers so that students could achieve the development of skills in this unprecedented context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Belén Romano, Universidad Nacional de Tucumán (Argentina)

Doctora en Letras (UNT)- INVELEC- Facultad de Filosofía y Letras. Universidad Nacional de Tucumán (Argentina).

Esther Angélica Lopez, Universidad Nacional de Tucumán (Argentina)

Doctora en Letras (UNT)- INVELEC- Facultad de Filosofía y Letras. Universidad Nacional de Tucumán (Argentina).

References

Abric, J. C. (2001). Las representaciones sociales: aspectos teóricos. En J.C. Abric (Dir.) Prácticas sociales y representaciones (pp.11- 32). Ediciones Coyoacán.

Álvarez, G. (2012). Entornos virtuales de aprendizaje y didáctica de la lengua: dos experiencias con integración de tic para mejorar las habilidades de lectura y escritura de estudiantes preuniversitarios. Revista Q. Educación Comunicación Tecnología, 6(12), 1-23. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3989798

Bazerman, C. (1988). Shaping written knowledge. Madison, WI: University of Wisconsin Press.

Barton, D. y Tusting, K. (ed.) (2005). Beyond Communities of Practice. Language, Power and Social Contexts, University Press.

Barton, D. y Hamilton, M. (1998). Local literacies. Reading and Writing in one Community. Routledge.

Beltramino, L. (2020). Aprendizajes y prácticas educativas en las actuales condiciones de época: COVID-19. Universidad Nacional de Córdoba.

https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/128662/CONICET_Digital_Nro.81cc9e2e-9b7a-4978-87eac3a2ea2e1b9e_A.pdf?sequence=2&isAllowed

Bonilla-Guachamín, J. A. (2020). Las dos caras de la educación en el COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 89-98. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.294

Bravo-García, E. y Magis-Rodríguez, C. (2020). La respuesta mundial a la epidemia del COVID-19: los primeros tres meses. Boletín sobre COVID-19 Salud Pública y Epidemiología, 1(1), 3-8. https://dsp.facmed.unam.mx/wp-content/uploads/2022/03/COVID-19-No.1-03-La-respuesta-mundial-a-la-epidemia-del-COVID-19-los-primeros-tres-meses.pdf

Brun, L. R., Borgobello, A., Prados, M. L. y Pierella, M. P. (2022). Virtualidad en tiempos de pandemia en estudiantes de primer año de la carrera de Medicina de la Universidad Nacional de Rosario. Ciencia, Docencia y Tecnología, 33(64), https://doi.org/10.33255/3364/1074

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Fondo de Cultura Económica.

Carlino, P. (2020). Reflexión pedagógica y trabajo docente en época de pandemia. En L. Beltramino. Aprendizajes y prácticas educativas en las actuales condiciones de época: COVID-19. Universidad Nacional de Córdoba. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/128662

Castelló, M., Bañales Faz, G. y Vega López, N. (2011). Leer múltiples documentos para escribir textos académicos en la universidad: o cómo aprender a leer y escribir en el lenguaje de las disciplinas. Pro-Posições, Campinas, 22(1), 97-114.

Chartier, R. (1999). Cultura escrita, literatura e historia. Conversaciones con Roger Chartier. Fondo de Cultura Económica.

Collebechi, M. e Imperatore, A. (2010). Modos de intervención docente en relación con las prácticas de lectura y escritura e entornos virtuales de educación superior. Educación, Lenguaje y Sociedad, 7(7),15-26 https://repo.unlpam.edu.ar/handle/unlpam/4955

Colás, M. y Buendía, L. (1998). Investigación Educativa. Alfar.

Coulon, A. (1997). Le métier d´étudiant. L´entrée dans la vie universitaire. Presses Universitaires.

Difabio de Anglat, H. y Álvarez, G. (2020). Perfil del estudiante y desempeño en actividades virtuales de retroalimentación entre pares en torno a capítulos de tesis de posgrado. Tendencias Pedagógicas, 36, 26-43. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/tp2020_36_03

Englert, C. Mariage, T. y Dunsmore, T. (2006). Tenets of sociocultural theory in writing instruction research. En C. A. McArthur, S. Graham, y J. Fitzgerald (Eds.) Handbooks of Writing Research, 208-221. The Guilford Press.

Expósito, E. y Marsollier, R. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Educación y Humanismo, 22(39), 1-22. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4214

García, M. D. (2020). La docencia desde el hogar. Una alternativa necesaria en tiempos del COVID-19. Polo del Conocimiento: Revista científico-Académica Multidisciplinaria, 5(4), 304-324. https://doi.org/10.23857/pc.v5i4.1386

Jodelet, D. (1989). Représentations sociales: un domaine en expansión. En D. Jodelet (Dir.) Les Représentations sociales (pp.31-60). France PUF.

Lave, J. y Wenger, E. (1991). Situated Learning. Legitimate peripheral participation. Cambridge University Press.

Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Huemul.

Olaizola, A. (2016). Las prácticas letradas vernáculas digitales de los estudiantes de la materia Comunicación Oral y Escrita de la Facultad de Diseño y Comunicación de la Universidad de Palermo (Tesis de maestría). Universidad de Palermo.

Padilla, C. (2012). Escritura y argumentación académica: trayectorias estudiantiles, factores docentes y contextuales. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 5(10), 31-57.

Padilla, C. y Lopez, E. (2019). Prácticas de retroalimentación en aulas universitarias de humanidades: Comentarios digitales docentes y perfiles estudiantiles de escritor. Revista Signos. Estudios de lingüística, 52(100), 330-356.

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants, On the Horizon, 9, 1-6. http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf

Salazar Padilla, E. P. Cristina Ojeda, K., Tabares Rosero, X. del R. y Morales Jaramillo, M. B. (2022). El estrés académico y la educación en aulas virtuales en estudiantes universitarios. Conciencia Digital. 5 (1.1) 551-565. https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v5i1.1.2013

Sal-Paz, J., Lopez, E. y Romano, M. B. (2022). Investigar para escribir y escribir para producir conocimiento en tres asignaturas del área lingüística del Departamento de Letras. Experiencias en contextos presencial, virtual y de modalidad dual, Jornadas de intercambio y socialización Repensar y construir experiencias educativas en Filosofía y Letras: logros y retos en contextos emergentes, Facultad de Filosofía y Letras, UNT.

Savio, K. (2020). El aula virtual como apoyo en la alfabetización académica: evaluación de una experiencia. Traslaciones. Revista Latinoamericana de Lectura y Escritura, 7(13)

-254, Editorial Facultad de Educación.

Mendoza-Schiavinato, N., Sorgetti, L. B. y Chocobar, T. I. (2021). Alfabetización académica mediada por tecnologías desde la mirada de los estudiantes de Comunicación Social. Cambios, continuidades y desafíos en tiempos de pandemia. Grado Cero. Revista de Estudios en Comunicación, 3, 1-26

Solé, I. (2006) Estrategias de lectura. Grao.

Swales, J. (1990). Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge University Press

Swales, J. (1993). Genre and engagement. Revue Belge de Philologie et d’Histoire, 71, 687-98.

Swales, J. (2016). Reflections on the concept of discourse community. ASp. La Revue du GERAS, (69), 7-19.

Tarabini, A. (2020). ¿Para qué sirve la escuela? Reflexiones sociológicas en tiempos de pandemia global. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(2), 145-155. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17135

Tusting, K. y Barton, D. (2016). Writing disciplines: producing disciplinary knowledge in the context of contemporary higher education. Ibérica, Revista de la Asociación Europea de Lenguas para Fines Específicos, (32), 15-34.

Valente, E. (2016). El empleo de TIC en la escritura conjunta en el ámbito académico. Exlibris, Revista del Departamento de Letras, UBA, 248-250.

Wenger, E. (1998). Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity. Cambridge University.

Published

2023-01-13

How to Cite

Romano, M. B. ., & Lopez, E. A. . (2023). Reading and writing in virtual environments: diagnosis and projections from the perspective of first-year university students. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 20(39), 37–46. https://doi.org/10.29197/cpu.v20i39.480