Teachers' Attitudes towards the Inclusion of Students with Specific Educational b Support Needs (SEN)
Keywords:
educational inclusion, attitude, special education, teachers, Specific needs for educational supportAbstract
Teaching attitudes are essential when talking about educational inclusion. The aim is that all students learn together, regardless of their condition. However, this is not possible without the willingness and collaboration of teachers. This article aims to identify teachers' attitudes towards the inclusion of students with Specific Educational Support Needs (SEN). To this end, the specific objectives were to identify behavioral attitudes, characterize cognitive attitudes, determine affective attitudes and identify the differences between the centers studied in teachers' aforementioned attitudes. The study’s approach was quantitative, descriptive, cross-sectional, correlational and non-experimental, with a sample that consisted of the entire population, 64 teachers; 39 from the Center A and 25 from the Center B, and the data were obtained through the application of the Questionnaire of Attitudes towards Educational Inclusion. Among the results obtained, regarding teachers' attitudes towards the inclusion of SEN students, we found a medium grade, which indicates that beliefs, behavioral predispositions, self-confidence and the resolution of individual needs manifest neutral aspects, neither positive nor negative towards inclusion.
Metrics
References
Amiama, C. (2020). Desafíos de la Educación Especial en el desarrollo de escuelas inclusivas. Ciencia y Educación, 4(3), 133–143. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7610211
Asociación Americana de Psiquiatría (AAP). (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). https://acortar.link/HE1XMv
Asociación Americana de Psiquiatría (AAP). (2015). 20 principios fundamentales de la psicología para la enseñanza y el aprendizaje desde la educación infantil hasta la enseñanza secundaria. https://www.apa.org/ed/schools/teaching-learning/20-principios-fundamentales.pdf
Beltrán, L., Cota, L., Tánori, J. y Vázquez, M. (2019). Propiedades psicométricas de una escala de actitudes hacia la investigación científica (EACIN): Estudio en alumnos universitarios mexicanos. Revista Iberoamericana de Psicología, 12(3), 43–54. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7724179.pdf
Blanco, R., Marchesi, A. y Hernández, L. (2021). Avances y desafíos de la educación inclusiva en Iberoamérica. https://www.oei.es/uploads/files/microsites/28/140/metas-inclusiva.pdf
Boer, A., Timmerman, M., Pijl, J. y Minnaert, A. (2012). Instrumento de investigación: Cuestionario de Actitudes ante la Inclusión Educativa.
Booth, T. y Ainscow, M. (2015). Guía para la educación inclusiva: desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. FUHEM. https://cursos.panaacea.org/wp-content/uploads/2018/03/GUIA-PARA-LA-EDUCACI%C3%93N-INCLUSIVA-parte-1.pdf
Briñol, P., Falces, C. y Becerra, A. (2018). Actitudes. En J. F. Morales, E. Gaviria, M. C. Moya y M. I. Cuadrado (Coords.). Psicología Social (pp. 457-490). https://pablobrinol.com/wpcontent/uploads/papers/Actitudes.pdf
Constitución de la República Dominicana (2da ed.). (2015). Congreso Nacional de la República Dominicana. Gaceta Oficial No. 10805. https://presidencia.gob.do/sites/default/files/statics/transparencia/base-legal/Constitucion-de-la-Republica-Dominicana-2015-actualizada.pdf
Culque, C., Gonzabay, N. y Rentería, A. (2024). Percepción de los docentes sobre la educación inclusiva y el alumnado con necesidades de educación especial (NEE). Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27(2), 81–96. https://doi.org/10.6018/reifop.606231
De León, J. (2017). La influencia de las actitudes de los profesores en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los alumnos con necesidades educativas especiales en República Dominicana [Tesis doctoral, Universidad del País Vasco]. Repositorio de la Universidad del País Vasco. https://acortar.link/1WTrpr
Delgado, A. y Agudelo, A. (2021). Trastornos del neurodesarrollo: una comparación entre el DSM-5 y la CIE-11. Psicoespacios, 15(27), 58–72.
Delgado-Muñoz, M., Mendoza-Catagua, M. y Salcedo-Quijije, J. (2024). Competencias docentes para una educación inclusiva [Teaching competences for inclusive education]. Revista Multidisciplinaria Perspectivas Investigativas, 4(3), 1–11. https://doi.org/10.62574/rmpi.v4i3.180
Flores, G. y Flores, K. (2019). Inteligencia emocional y actitud hacia el aprendizaje de los niños y niñas del primer grado del CEB Micaela Bastidas Puyucahua-Quichuas- Tayacaja- Huancavelica [Tesis de especialidad, Universidad Nacional de Huancavelica]. Repositorio de la Universidad Nacional de Huancavelica. https://apirepositorio.unh.edu.pe/server/api/core/bitstreams/14414e5c-07ea-4f1a-9e03-5cef813f9e8f/content
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). (2018). Guía de inclusión de los niños y niñas con discapacidad en la acción humanitaria: Orientación general. https://www.unicef.org/lac/sites/unicef.org.lac/files/2018-06/1-General-Booklet-ES_28-04-2018_0.pdf
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). (2021, 1 de diciembre). Ministerio de Educación y UNICEF avanzan en los trabajos hacia un modelo de educación inclusiva. https://www.unicef.org/dominicanrepublic/comunicados-prensa/ministerio-de-educacion-y-unicef-avanzan-en-los-trabajos-hacia-un-modelo
González, F., Martín, E. y Poy, R. (2019). Educación inclusiva: barreras y facilitadores para su desarrollo. Análisis de la percepción del profesorado. Profesorado, 23(1), 244–263. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/9153
Hernández, L. y Marchesi, Á. (2021). Actitudes de los maestros ante la inclusión educativa en Colombia, Guatemala y España. Ciencia y Educación, 7(1), 7–24. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7839930
Ley 136-03. (2003, 22 de julio). Congreso Nacional de la República Dominicana. https://tinyurl.com/yz4jrb5y
Ley General de Educación No. 66-97. (1997) Congreso Nacional de la República Dominicana . Gaceta Oficial No. 9957. https://www.oas.org/juridico/spanish/mesicic2_repdom_sc_anexo_7_sp.pdf
Ministerio de Educación de la República Dominicana (MINERD). (2014). Los servicios de Orientación y Psicología en los centros educativos.
Ministerio de Educación de la República Dominicana (MINERD). (2017a). Orientaciones Generales para la Atención a la Diversidad Guía para la realización de Ajustes Curriculares Individualizados (ACI). https://www.ministeriodeeducacion.gob.do/docs/direccion-de-educacion-especial/MKvL-orientaciones-generales-para-la-atencion-a-la-diversidad-2pdf.pdf.s%20Orientacion_y_Psicologia%20PPS.pdf
Ministerio de Educación de la República Dominicana (MINERD). (2017b). El apoyo psicopedagógico. https://www.scribd.com/document/380604958/Documento-Para-El-Apoyo-Psicopedagogico-Minerd
Ministerio de Educación de la República Dominicana (MINERD). (2018, 26 de julio). Ordenanza No. 4-2018 que norma los servicios y estrategias para los estudiantes con necesidades específicas de apoyo educativo acorde al currículo establecido.
Ministerio de Educación de la República Dominicana (MINERD). (2024). Ordenanza No. 05-24 sobre políticas educativas y gestión escolar. https://www.educando.edu.do/portal/wp-content/uploads/2024/07/ORDENANZA-05-2024-lineamientos-educacion-inclusiva.pdf
Nieto, J. (2017). Actitud de los docentes de Básica Primaria hacia la inclusión educativa de estudiantes con discapacidad cognitiva [Tesis de maestría, Universidad Tecnológica de Bolívar]. Repositorio de la Universidad Tecnológica de Bolívar. https://repositorio.utb.edu.co/bitstream/handle/20.500.12585/837/0072927.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2020). Informe de seguimiento de la educación en el mundo. https://www.buenosaires.iiep.unesco.org/es/publicaciones/informe-de-seguimiento-de-la-educacion-en-el-mundo-2020-america-latina-y-el-caribe
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2021). Informe de seguimiento de la educación en el mundo: América Latina y el Caribe: Inclusiva y educación. Todos y todas sin excepción. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374615/PDF/374615spa.pdf.multi
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2023). Diagnóstico de necesidades docentes para implementar. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386803?posInSet=6&queryId=62315495-1747-44bd-b4aa-89a18efd5869
Paz, C. y Barahona, E. (2020). Creencias sobre la inclusión educativa y prácticas docentes en el contexto de aprendizaje de la lectoescritura inicial. Revista Caribeña de Investigación Educativa (RECIE), 4(2), 112–126. https://doi.org/10.32541/recie.2020.v4i2.pp112-126
Pérez-García, I. y Plasencia-Peralta, W. (2022). Análisis de propuestas curriculares dominicanas para la lectoescritura inicial de la población estudiantil con necesidades específicas de apoyo educativo. Actualidades Investigativas en Educación, 22(1), 1–26. https://sibi.upn.mx/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=209384
Real Academia Española (RAE). (2022). Diccionario de la lengua española (23a ed.), [versión 23.8 en línea]. https://dle.rae.es/actitud
Serna, A.. y Serna, E. (2022). Una mirada a la educación inclusiva desde las concepciones de los docentes de educación inicial y educación primaria. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 20(39), 145–157. https://acortar.link/JJxhZo
Serna, A. y Serna, E. (2024). La formación inicial de maestros en República Dominicana desde el enfoque de inclusión y atención a la diversidad. Desafíos y miradas. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 21(41), 80–92. https://acortar.link/sjz66T
Tulumba, M. (2024). Actitud docente frente a la inclusión educativa de estudiantes con necesidades educativas especiales [Tesis de grado, Universidad Femenina del Sagrado Corazón]. Repositorio UNIFE.
Zambrano-Garcés, R. y Orellana-Zambrano, M. (2018). Actitudes de los docentes hacia la inclusión escolar de niños con autismo. Killkana Social, 2(4), 39–48. https://doi.org/10.26871/killkana_social.v2i4.296
Published
Versions
- 2025-01-27 (3)
- 2025-01-27 (2)
- 2025-01-24 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.