Teaching Literature in SFL: Approaches and Methodologies

Authors

Keywords:

teaching, literature, Spanish as a foreign language, approaches, linguistic competencies

Abstract

This theoretical review essay examines the significance of literary discourse as a key pedagogical resource in teaching Spanish as a foreign language (SFL). It highlights its impact on the development of students' linguistic, cultural, emotional, and intellectual competencies. The primary objective is to explore the practices, methodologies, and theoretical approaches related to the use of literature in SFL instruction, positioning literary texts as the central axis of integrated activities. Throughout the discussion, the evolution of the main methodological approaches in this field is analyzed, underscoring the importance of integrating literature to foster a deeper understanding of the Spanish language and Hispanic culture.

Metrics

47 Downloads
268 Views

References

Almansa, A. (1999). La literatura española en un currículo de lengua extranjera. Algunas reflexiones. Mosaico: Revista para la promoción y apoyo a la enseñanza del español, 2(3), 4–9. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5298170

Alvarado, M. (2008). Problemas de la enseñanza de la lengua y la literatura. Universidad Nacional de Quilmes.

Barthes, R. (1967). El análisis estructural de los textos. Ediciones Literarias.

Bigot, M. (2010). Apuntes de lingüística antropológica. Centro Interdisciplinario de Ciencias Etnolingüísticas y Antropológico-sociales. http://hdl.handle.net/2133/1367

Broitman, A. (2015). La estética de la recepción: Bases teóricas para el análisis de las prácticas lectoras y otros consumos culturales. En III Jornadas de Investigación en Edición, Cultura y Comunicación (p. 43). http://jornadasedicion.org/wp-content/uploads/2016/06/Broitman_Jornada-Edicion-2015.pdf

Bubnova, T. (2006). Voz, sentido y diálogo en Bajtín. Acta Poética, 27(1). https://doi.org/10.19130/iifl.ap.2006.1.191

Carter, R., & Long, M. (1991). Teaching literature. Longman.

Cerrillo, P. (2010). Sobre lectura, literatura y educación. Miguel Ángel Porrúa.

Coseriu, E. (1973). Límites y posibilidades de la enseñanza estructural de las lenguas modernas. Gredos.

Coseriu, E. (1992). El sentido de la lengua (Vol. 1). Gredos.

Council of Europe. (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge University Press.

Derrida, J. (1976). Of grammatology (G. C. Spivak, Trad.). Johns Hopkins University Press

Eagleton, T. (1976). Marxism and Literary Criticism. University of California Press.

Eco, U. (1989). The open work. Harvard University Press.

Edwards, E. (2018). Obra abierta: Anticipo pragmático de Umberto Eco. Tópicos. Revista de Filosofía de Santa Fe, (2), 121. https://doi.org/10.14409/topicos.v0i2.7300

Fish, S. (1980). Is there a text in this class? The authority of interpretive communities. Harvard University Press.

García, A. (1995). Didáctica del español como lengua extranjera. Edelsa.

García, A. (1997). Teoría de la literatura. Cátedra.

Hinkel, E. (2017). Teaching academic ESL writing: Practical techniques in vocabulary and grammar (2nd ed.). Routledge.

Iser, W. (1978). The act of reading: A theory of aesthetic response. Johns Hopkins University Press.

Krashen, S. (1982). Principles and practice in second language acquisition. Pergamon Press.

Lado, R. (1957). Language teaching: A scientific approach. McGraw-Hill.

Lazar, G. (1993). Literature and language teaching: A guide for teachers and trainers. Cambridge University Press.

Lázaro, F. (1995). El lenguaje y los medios de comunicación. Ediciones Ariel.

Lotman, I. (1978). La estructura del texto artístico. Istmo.

Martín, E. (2000). Textos literarios y manuales de enseñanza de español como lengua extranjera. Lenguaje y Textos, 16, 101–130. http://hdl.handle.net/2183/8128

Martín-Sánchez, M. (2009). Historia de la metodología de enseñanza de lenguas extranjeras. Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, 5, 54–70. https://tejuelo.unex.es/tejuelo/article/view/2356

Mendoza-Fillola, A. (2004). Los materiales literarios en la enseñanza de ELE: Funciones y proyección comunicativa. RedEle: Revista Electrónica de Didáctica ELE, 1. http://www.mecd.gob.es/dctm/redele/Material-RedEle/Revista/2004_01/2004_redELE_1_07Mendoza.pdf?documentId=0901e72b80e06817

Morrow, K. (1977). Techniques of evaluation for a notional syllabus. In D. Wilkins (Ed.), Notional syllabuses. Oxford University Press.

Moya, C. (2009). Aproximación pragmática a los conceptos de acto de habla y de acción comunicativa. Desde el Jardín de Freud, (9), 233–247.

Nussbaum, M. (1997). Cultivating humanity: A classical defense of reform in liberal education. Harvard University Press.

Paran, A. (2008). The role of literature in instructed foreign language learning and teaching: An evidence-based survey. Language Teaching, 41(4), 465–496. https://doi.org/10.1017/S026144480800520X

Pilshchikov, I. (2021). El esquema comunicativo de Roman Jakobson entre lenguas y continentes: historia cruzada del modelo teórico. Revista de Estudios Sociales, 1(77), 2–20. https://doi.org/10.7440/res77.2021.01

Rall, M. (2020). Texto y Contexto. Semántica y Pragmática del discurso. Por Teun A. Van Dijk. Cátedra; 1980. Estudios de Lingüística Aplicada, (2), 131–133. https://doi.org/10.22201/enallt.01852647p.1982.2.29

Richards, J., & Rodgers, T. (2001). Approaches and methods in language teaching (2nd ed.). Cambridge University Press.

Saussure, F (2004). Escritos sobre Lingüística General. Gedisa. (Obra original publicada en 1945)

Schmidt, S. (1991). Fundamentos de una ciencia empírica de la literatura. Taurus.

Skinner, B. F. (1957). Verbal behavior. Copley Publishing Group.

Steiner, G. (1973). Extraterritorial. Barral Editores.

Todorov, T. (1971). Poetics of prose. Cornell University Press.

Tomlinson, B. (2003). Developing materials for language teaching. Continuum.

Ur, P. (1986). A course in language teaching: Practice and theory. Cambridge University Press. https://www.cambridge.org/9780521278835

Van Ek, J., & Alexander, L. (1975). Threshold level English. Pergamon Press.

Viñas, D. (2002). Historia de la crítica literaria. Ariel.

Published

2025-01-24 — Updated on 2025-01-28

Versions

How to Cite

Abidi, Y. (2025). Teaching Literature in SFL: Approaches and Methodologies. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 22(43), 163–179. Retrieved from https://cuaderno.pucmm.edu.do/index.php/cuadernodepedagogia/article/view/651 (Original work published January 24, 2025)