College Students' Perspectives on Cell Phone Use and its Impact on Concentration: Exploring Controversial Topics Through Writing
Keywords:
cell phones, electronic devices, concentration, university students, attentionAbstract
The use of electronic devices in university classrooms is as common as any other academic tool. In the interest of identifying the potential didactic implications of this habit, the present research aims to explore university students' perceptions of using cell phones or other electronic devices in the classroom. The study follows a mixed approach that combines qualitative and quantitative techniques, and selected a convenience sample of 99 students which participated in the quantitative data collection phase, through the application of a 10-item closed-ended questionnaire. For the qualitative data collection phase, only 33 students participated, allowing for a more in-depth and rigorous analysis of the essays. To collect this qualitative data, a writing prompt was designed in which students were asked to write an argumentative essay on the controversial topic of cell phone use in class. This type of essay is ideal for debating controversial topics such as the use of cell phones in classes. Among the most important results obtained are the following: most students recognize that the use of these electronic devices during class sessions distracts them and admit that they sometimes need to ask the teacher to repeat explanations. Similarly, most students use their cell phones very frequently for entertainment and browsing social networks, rather than for academic purposes.
Metrics
References
Babb, A. (2024). El desmejoramiento de la actividad cognitiva debido al uso excesivo de dispositivos electrónicos. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(4), 5570–5578. https://www.ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/12768/18451
Cabanillas, A. (2018). Uso del celular y rendimiento académico en estudiantes de la escuela profesional de derecho, Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo Lambayeque [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio de la Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/26972
Carrillo, M., Zúñiga, B., Toscano, B., Aguas, N. y Díaz, J. (2017). Los dispositivos móviles e Internet y su uso en el aula: ¿Un factor distractor? Un estudio de caso. Tecnología Educativa,4(3). https://doi.org/10.32671/terc.v4i3.96
Cataluña, D. (2023, 27 de diciembre). Concentración: La capacidad de mantener la atención. Instituto Europeo de Psicología Positiva. https://www.iepp.es/concentracion/
Espinoza, O., Moreira, L. y Silva, N. (2021). Efectos en el rendimiento académico por el uso de dispositivos electrónicos. Revista Conrado, 17(S2), 149–158. https://es.scribd.com/document/643633399/document-pdf
García, L. (2022). La concentración: definición y estrategias para potenciarla. Elisabeth Rodríguez. https://elisabetrodriguezpsicologia.com/la-concentracion-definicion-y-estrategias-para-potenciarla/
García, T. (2019). La concentración es vital para el estudio y el trabajo. Psicoterapia para todos. https://psicoterapiaparatodos.com/la-concentracion-es-vital-para-el-estudio-y-el-trabajo/
Hernández, V., Mar, C., Barbosa, A., Peña , G., Trejo , E. y Villar, D. (2023). Influencia del uso de dispositivos móviles en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(6), 469–483. https://latam.redilat.org/index.php/lt/article/view/1455/1816
Hidalgo, B., Mayacela, I., Hidalgo, D. e Hidalgo, I. (2019). El uso de dispositivos electrónicos móviles y su impacto en el incremento de afecciones en los estudiantes universitarios. SATHIRI, 14(2), 257–269. https://doi.org/10.32645/13906925.906
Huaiquián, C. y Vásquez, B. (2018). Uso del dispositivo móvil/celular por estudiantes de Pedagogía en el aula universitaria. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales. (87), 155–182. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7341377
Machado-Bagué, M., Márquez-Valdéz, A. y Acosta-Bandomo, R. (2021). Consideraciones teóricas sobre la concentración de la atención en educandos. Revista de Educación y Desarrollo, (59) https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/59/59_Machado.pdf
Mendoza, J. (2018). Uso excesivo de redes sociales de internet y rendimiento académico en estudiantes de cuarto año de la carrera de psicología UMSA. Educación Superior, 5(2), 57–70. https://tinyurl.com/4785kfk2
Montenegro, J. (2023). La generación zombi. El excesivo uso de celulares en las aulas universitarias de Perú. Revista Científica de Ciencias de la Salud, 16(2), 61–72. https://doi.org/10.17162/%0brccs.v16i2.1964
Oliva, H. (2014). El uso de teléfonos móviles en el sistema educativo público de El Salvador: ¿Recurso didáctico o distractor pedagógico? Realidad y reflexión, 40, 59–76. https://camjol.info/index.php/RyR/article/view/2752
Pinos, N., Hurtado, S. y Rebolledo, D. (2018) Uso del teléfono celular como distractor del proceso enseñanza – aprendizaje. Investigación, vinculación, docencia y gestión, 3(4), 166–171. https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/enfi/article/view/381/210
Ramírez, L. (2018). Celulares al aula. Un estudio de caso en la Región Metropolitana. Foro educacional, (31), 31–46. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7233004
Sánchez, A. y Cardona, J. (2022). Atención y memoria de acuerdo con el uso del smartphone en adolescentes y jóvenes. Revista de Psicología Universidad de Antioquia, 14(1). https://doi.org/10.17533/udea.rp.e344565
Vásconez-Villavicencio, A. y Pardo-Paredes, E. (2019). Relación del uso del teléfono celular y los niveles de atención en el proceso de enseñanza – aprendizaje. Encuentros, 18(01), 11–22. doi.org/10.15665/encuent.v18i01.2168
Published
Versions
- 2025-01-28 (2)
- 2025-01-24 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.