or the degree in arquitecture in the Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v12i23.226Keywords:
TUNINGAL project, competency-based education, specific competencies, arquitectureAbstract
This article presents the results on the Evaluation of the specific competencies for the architecture degree in the Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM) as defined by the Tuning Latin America (TUNINGAL) project. This educational project emerged as a necessity of the Department of Architecture of transforming the traditional teaching and learning model into a competency-based one. The methodology used was participatory action research. Data was gathered through focus groups in both campuses. The results of this research identified the specific competencies for a degree in architecture in the context of PUCMM, the achievement levels for each competency, and the competencies distribution in the curriculum. The results also yielded the need to redefine, based on a competencies approach, the architecture graduate profile and the syllabi that make up the architecture degree study plan.
Downloads
References
Bezanilla, M. (2003). El proyecto Tuning y las competencias específicas. Seminario Internacional. Orientaciones pedagógicas para la convergencia europea de Educación Superior Universidad de Deusto.
De la Cruz, C. (2013). Diario Reflexivo Proyecto Pedagógico. Especialidad en Pedagogía Universitaria. Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra.
Eizagirre, M. y Zabala, N. (2006). Investigación Acción Participativa. Diccionario de Acción Humanitaria y Cooperación al Desarrollo. Recuperado de: http://www.dicc.hegoa.ehu.es/listar/mostrar/132
Elliot, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Morata.
Espinal, A. L. (2013). Diario Reflexivo Proyecto Pedagógico. Especialidad en Pedagogía Universitaria. Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra.
Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro, Carta Unesco. Traducción de Mercedes Vallejo-Gómez, Profesora de la Universidad Pontificia Bolivariana de Medellín-Colombia Con la contribución de Nelson Vallejo-Gómez y Franqoise Girard. Publicado en octubre de1999 por la Organización de las Naciones Unidas
para la Educación, la Ciencia y la Cultura. París, Francia.
Nicodemo, D. (2013). Diario Reflexivo Proyecto Pedagógico. Especialidad en Pedagogía Universitaria. Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra.
Pozo, J. L. y Pérez, M. (2009). Psicología del aprendizaje universitario: la formación en competencias. Madrid: Ediciones Morata
PUCMM (2011). Modelo Educativo. Santiago de los Caballeros, República Dominicana: Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra.
Serrano, M. I. (2013). Diario Reflexivo Proyecto Pedagógico. Especialidad en Pedagogía Universitaria. Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra.
Tobón, S. (2010). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá: Ecoe.
UTEMUCO (2009). Dirección General de Docencia. Guías para la Renovación Curricular. Etapa 2: Niveles de dominio de las competencias. Temuco, Chile. ISBN: 978-956-7019-47-2. Recuperado de http://www.centroetica.uct.cl/documentos/archivos/1.3.2.pdf
Vitale, M. C. (s.f.). La investigación educativa. Recuperado de: http://www.fhumyar.unr.edu.ar/escuelas/3/materiales%20de%20catedras/t r a b a j o % 2 0 d e % 2 0 c a m p o / a d s c r i p c i o n . h tm
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.