or the degree in arquitecture in the Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra

Authors

  • Arsenio Luis Espinal Departamento de Arquitectura de PUCMM
  • Cinthia Noelia de la Cruz Mogena Departamento de Arquitectura de PUCMM
  • Daritza Nicodemo Santana Departamento de Arquitectura de PUCMM
  • María Isabel Serrano Diná Departamento de Arquitectura de PUCMM

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v12i23.226

Keywords:

TUNINGAL project, competency-based education, specific competencies, arquitecture

Abstract

This article presents the results on the Evaluation of the specific competencies for the architecture degree in the Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM) as defined by the Tuning Latin America (TUNINGAL) project. This educational project emerged as a necessity of the Department of Architecture of transforming the traditional teaching and learning model into a competency-based one. The methodology used was participatory action research. Data was gathered through focus groups in both campuses. The results of this research identified the specific competencies for a degree in architecture in the context of PUCMM, the achievement levels for each competency, and the competencies distribution in the curriculum. The results also yielded the need to redefine, based on a competencies approach, the architecture graduate profile and the syllabi that make up the architecture degree study plan.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arsenio Luis Espinal, Departamento de Arquitectura de PUCMM

Arquitecto, Especialidad en Pedagogía Universitaria en la Pontifi cia Universidad Católica Madre y Maestra, Campus
Santiago, Licenciatura en Psicología Clínica por la Universidad Abierta para Adultos (UAPA). Profesor a medio tiempo del Departamento de Arquitectura de PUCMM

Cinthia Noelia de la Cruz Mogena, Departamento de Arquitectura de PUCMM

Arquitecta, Magister en Alojamientos Turísticos, Magister en Diseño en Arquitectura De Interiores en la Universidad de la Coruña, España y la PUCMM, Diplomados en Paisajismo I y II en Universidad De Athens, Atlanta, Georgia (2006 y 2008), Especialidad en Pedagogía Universitaria en la PUCMM. Profesora por asignatura del Departamento de Arquitectura, Campus Santiago.

Daritza Nicodemo Santana, Departamento de Arquitectura de PUCMM

Arquitecta, Magister en Planifi cación Urbana y Gestión Municipal, Especialidad en Pedagogía Universitaria
en la Pontifi cia Universidad Católica Madre y Maestra, Campus Santiago. Especialidad en Gobernanza Territorial y Competitividad Local UIM, España (2009). Coordinadora General del Centro de Estudios Urbanos y Regionales (CEUR). Profesora a tiempo completo del Departamento
de Arquitectura, Campus Santiago.

María Isabel Serrano Diná, Departamento de Arquitectura de PUCMM

Arquitecta. Magister en Arquitectura, Medio Ambiente y Urbanismo Sostenible, en la Universidad Politécnica de Catalunya España. Magister en Energías Renovables en la PUCMM, de titulación dual con la Escuela de Negocios de Madrid. Especialidad en Pedagogía Universitaria en la PUCMM. Participación en bono educativo sobre Plan de Estudio y Actuación (Syllabus) para el proceso de
enseñanza-aprendizaje de la asignatura Arquitectura y Medio Ambiente de la PUCMM (2012). Profesora por asignatura del Departamento de Arquitectura, Campus Santiago.

References

Bezanilla, M. (2003). El proyecto Tuning y las competencias específicas. Seminario Internacional. Orientaciones pedagógicas para la convergencia europea de Educación Superior Universidad de Deusto.

De la Cruz, C. (2013). Diario Reflexivo Proyecto Pedagógico. Especialidad en Pedagogía Universitaria. Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra.

Eizagirre, M. y Zabala, N. (2006). Investigación Acción Participativa. Diccionario de Acción Humanitaria y Cooperación al Desarrollo. Recuperado de: http://www.dicc.hegoa.ehu.es/listar/mostrar/132

Elliot, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Morata.

Espinal, A. L. (2013). Diario Reflexivo Proyecto Pedagógico. Especialidad en Pedagogía Universitaria. Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra.

Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro, Carta Unesco. Traducción de Mercedes Vallejo-Gómez, Profesora de la Universidad Pontificia Bolivariana de Medellín-Colombia Con la contribución de Nelson Vallejo-Gómez y Franqoise Girard. Publicado en octubre de1999 por la Organización de las Naciones Unidas

para la Educación, la Ciencia y la Cultura. París, Francia.

Nicodemo, D. (2013). Diario Reflexivo Proyecto Pedagógico. Especialidad en Pedagogía Universitaria. Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra.

Pozo, J. L. y Pérez, M. (2009). Psicología del aprendizaje universitario: la formación en competencias. Madrid: Ediciones Morata

PUCMM (2011). Modelo Educativo. Santiago de los Caballeros, República Dominicana: Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra.

Serrano, M. I. (2013). Diario Reflexivo Proyecto Pedagógico. Especialidad en Pedagogía Universitaria. Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra.

Tobón, S. (2010). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá: Ecoe.

UTEMUCO (2009). Dirección General de Docencia. Guías para la Renovación Curricular. Etapa 2: Niveles de dominio de las competencias. Temuco, Chile. ISBN: 978-956-7019-47-2. Recuperado de http://www.centroetica.uct.cl/documentos/archivos/1.3.2.pdf

Vitale, M. C. (s.f.). La investigación educativa. Recuperado de: http://www.fhumyar.unr.edu.ar/escuelas/3/materiales%20de%20catedras/t r a b a j o % 2 0 d e % 2 0 c a m p o / a d s c r i p c i o n . h tm

Published

2016-06-01

How to Cite

Espinal, A. L., de la Cruz Mogena, C. N., Nicodemo Santana, D., & Serrano Diná, M. I. (2016). or the degree in arquitecture in the Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 12(23), 16–28. https://doi.org/10.29197/cpu.v12i23.226

Issue

Section

Ecos desde las facultades