Fundamental aspects in defining teachers and their role
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v12i24.238Keywords:
Research, identity, personality, methods, knowledge, teaching and learning processesAbstract
This article explores some of the situations that affect the definition of a teacher's personality and are consequently critical in the interpretation and transmission of science. It describes a teacher’s personal and psychological attitudes under the assumption that they regulate the sharing of knowledge, academic conditions that define the specific practice of teaching, and the value assigned to research, all elements that define a teacher’s competency. Pedagogical and axiological capacity are central to teaching performance, given that they influence students directly. The essence of the teaching profession thus lies in the passion for teaching and the commitment to transforming and improving the practice of teaching.
Downloads
References
Altarejos, F., Ibáñez-Martín, J. A., Jordán, J. A. y Jover, G. (1998). Ética Docente. Barcelona: Ariel
Guiu, I. (2000). El asombro como principio del libre saber del ser. Convivium Revista de Filosofía, Universidad de Barcelona. Facultad de Filosofía. (13): 129-147, 41, Extraído el 10 de Diciembre 2015. Disponible en http://www.raco.cat/index.php/Convivium/article/view/73186
Herrera, B. (2012). Maestro e intelectual: lector actual de realidad y visionario de mundos. Plumilla Educativa, Colombia (10) 2012, págs. 58-79. Extraído el 7 de Diciembre 2015. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/buscar/documentos?querysDismax.DOCUMENTAL_TODO=Maestro+e+intelectual%3A+lector+actual+de+realidad+y+visionario+de+mundos1
Linares, J. (2007). La personalidad y sus trastornos desde una perspectiva sistemática. Revista de Psicología Clínica y salud. ene. / dic. 2007, V.18 (3) págs. 381-399. Extraído el 7 de diciembre 2015. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2558388 http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1130-52742007000300008
Maceiras, M. (2015). El Profesor Universitario. Competencias científicas y Responsabilidades Éticas. Texto Sintético para comentario. (UNAPEC) Santo Domingo: MESCYT
Martín, M. (2007). El profesor de E/Le: personalidad, motivación y eficacia. Ogigia: Revista electrónica de estudios hispánicos, Universidad de Salamanca (1) 2007, págs. 17-30. Extraído el 7 de diciembre 2015. Disponible en ww.ogigia.es/OGIGIA1_files/MARTIN.pdf
Montenegro, G. y Peña, C. (2004). Ética profesional y rol docente en el mundo globalizado. Revista Anuario de Pregrado. (1)18. 2004. Extraído el 10 de Diciembre 2015. Disponible en http://www.anuariopregrado.uchile.cl/articulos/CEP/AnuarioPregrado_Etica_profesional_ypdf
Núñez, I. (2004). La identidad de los docentes una mirada histórica en chile, Ministerio de Educación y Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación. Revista docencia.cl. Santiago de Chile, Mayo de 2004. Extraído el 10 de Diciembre 2015. Disponible en file:///C:/Users/laptop/Downloads/Identidad_docente_chile_nunez%20(4).pdf
Ramírez, I. (2011). El compromiso ético del docente. Revista Iberoamericana de Educación / Escuela Normal Superior Veracruzana Dr. Manuel Suárez Trujillo, México. (55) –15/03/11. Extraído el 10 de Diciembre 2015. Disponible en file:///C:/Users/laptop/Downloads/3989RamirezJano%20(2).pdf
Remolina, N., Velásquez, B. y Calle, M. (2004). El maestro como formador y cultor de la
vida. Tabula Rasa. Bogotá - Colegio Mayor de Cundinamarca Colombia, (2) 263-281, enero-diciembre de 2004. Extraído el 10 de Diciembre 2015. Disponible en http://www.revistatabularasa.org/numero-2/calle.pdf
Ruz, S. (2007). Política e historia en Aristóteles. Historia y política: Ideas, procesos y movimientos sociales (17), Enero/junio 2007. España, págs. 175-204. Extraído el 14 de diciembre 2015. Disponible en http://www.cepc.gob.es/publicaciones/revistas/revistaselectronicas?IDR=9&IDN=646&IDA=26824
Ruay, R. (2010). El rol de docente en el contexto actual. Revista Electrónica de Desarrollo de Competencias (REDEC) Universidad de Talca, Chile. Vol. 2 (6), 2010. Extraído el 4 de Junino 2015. Disponible en
http://dta.utalca.cl/ojs/index.php/fcompeten%20cias/article/viewFile/82/76
Trujillo, L. (2007). Exigencia de sujeto en la investigación Educativa. Reflexiones desde la Epistemología del Presente Potencial. Universidad Pedagógica Nacional en Mexicali Baja California. Febrero/2007. Extraído el 14 de Diciembre 2015. Disponible en https://enlonuestro.files.wordpress.com/.../exigencia-de-sujeto-en-la-investigacion-edu
Valliant, D. (2007). Nuevas Tendencias en la Formación Permanente del Profesorado. I Congreso Internacional. La identidad docente. Barcelona. Extraído el 7 de diciembre 2015. Disponible en www.ub.edu/obipd/docs/la_identidad_docente_vaillant_d.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.