Fundamental aspects in defining teachers and their role

Authors

  • Wilfredo Rosario Carrión Docente - CSTA, Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM)

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v12i24.238

Keywords:

Research, identity, personality, methods, knowledge, teaching and learning processes

Abstract

This article explores some of the situations that affect the definition of a teacher's personality and are consequently critical in the interpretation and transmission of science. It describes a teacher’s personal and psychological attitudes under the assumption that they regulate the sharing of knowledge, academic conditions that define the specific practice of teaching, and the value assigned to research, all elements that define a teacher’s competency. Pedagogical and axiological capacity are central to teaching performance, given that they influence students directly. The essence of the teaching profession thus lies in the passion for teaching and the commitment to transforming and improving the practice of teaching.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wilfredo Rosario Carrión, Docente - CSTA, Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM)

Docente por asignaturas en Grado y Postgrado

References

Altarejos, F., Ibáñez-Martín, J. A., Jordán, J. A. y Jover, G. (1998). Ética Docente. Barcelona: Ariel

Guiu, I. (2000). El asombro como principio del libre saber del ser. Convivium Revista de Filosofía, Universidad de Barcelona. Facultad de Filosofía. (13): 129-147, 41, Extraído el 10 de Diciembre 2015. Disponible en http://www.raco.cat/index.php/Convivium/article/view/73186

Herrera, B. (2012). Maestro e intelectual: lector actual de realidad y visionario de mundos. Plumilla Educativa, Colombia (10) 2012, págs. 58-79. Extraído el 7 de Diciembre 2015. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/buscar/documentos?querysDismax.DOCUMENTAL_TODO=Maestro+e+intelectual%3A+lector+actual+de+realidad+y+visionario+de+mundos1

Linares, J. (2007). La personalidad y sus trastornos desde una perspectiva sistemática. Revista de Psicología Clínica y salud. ene. / dic. 2007, V.18 (3) págs. 381-399. Extraído el 7 de diciembre 2015. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2558388 http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1130-52742007000300008

Maceiras, M. (2015). El Profesor Universitario. Competencias científicas y Responsabilidades Éticas. Texto Sintético para comentario. (UNAPEC) Santo Domingo: MESCYT

Martín, M. (2007). El profesor de E/Le: personalidad, motivación y eficacia. Ogigia: Revista electrónica de estudios hispánicos, Universidad de Salamanca (1) 2007, págs. 17-30. Extraído el 7 de diciembre 2015. Disponible en ww.ogigia.es/OGIGIA1_files/MARTIN.pdf

Montenegro, G. y Peña, C. (2004). Ética profesional y rol docente en el mundo globalizado. Revista Anuario de Pregrado. (1)18. 2004. Extraído el 10 de Diciembre 2015. Disponible en http://www.anuariopregrado.uchile.cl/articulos/CEP/AnuarioPregrado_Etica_profesional_ypdf

Núñez, I. (2004). La identidad de los docentes una mirada histórica en chile, Ministerio de Educación y Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación. Revista docencia.cl. Santiago de Chile, Mayo de 2004. Extraído el 10 de Diciembre 2015. Disponible en file:///C:/Users/laptop/Downloads/Identidad_docente_chile_nunez%20(4).pdf

Ramírez, I. (2011). El compromiso ético del docente. Revista Iberoamericana de Educación / Escuela Normal Superior Veracruzana Dr. Manuel Suárez Trujillo, México. (55) –15/03/11. Extraído el 10 de Diciembre 2015. Disponible en file:///C:/Users/laptop/Downloads/3989RamirezJano%20(2).pdf

Remolina, N., Velásquez, B. y Calle, M. (2004). El maestro como formador y cultor de la

vida. Tabula Rasa. Bogotá - Colegio Mayor de Cundinamarca Colombia, (2) 263-281, enero-diciembre de 2004. Extraído el 10 de Diciembre 2015. Disponible en http://www.revistatabularasa.org/numero-2/calle.pdf

Ruz, S. (2007). Política e historia en Aristóteles. Historia y política: Ideas, procesos y movimientos sociales (17), Enero/junio 2007. España, págs. 175-204. Extraído el 14 de diciembre 2015. Disponible en http://www.cepc.gob.es/publicaciones/revistas/revistaselectronicas?IDR=9&IDN=646&IDA=26824

Ruay, R. (2010). El rol de docente en el contexto actual. Revista Electrónica de Desarrollo de Competencias (REDEC) Universidad de Talca, Chile. Vol. 2 (6), 2010. Extraído el 4 de Junino 2015. Disponible en

http://dta.utalca.cl/ojs/index.php/fcompeten%20cias/article/viewFile/82/76

Trujillo, L. (2007). Exigencia de sujeto en la investigación Educativa. Reflexiones desde la Epistemología del Presente Potencial. Universidad Pedagógica Nacional en Mexicali Baja California. Febrero/2007. Extraído el 14 de Diciembre 2015. Disponible en https://enlonuestro.files.wordpress.com/.../exigencia-de-sujeto-en-la-investigacion-edu

Valliant, D. (2007). Nuevas Tendencias en la Formación Permanente del Profesorado. I Congreso Internacional. La identidad docente. Barcelona. Extraído el 7 de diciembre 2015. Disponible en www.ub.edu/obipd/docs/la_identidad_docente_vaillant_d.pdf

Published

2017-02-03

How to Cite

Rosario Carrión, W. (2017). Fundamental aspects in defining teachers and their role. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 12(24), 14–20. https://doi.org/10.29197/cpu.v12i24.238

Issue

Section

Ventanas abiertas a la pedagogía universitaria