Learning strategies and their relationship with academic performance using logistics

Authors

  • Antonio Humberto Closas Universidad Nacional del Nordeste
  • Carlos Matías Hisgen Universidad Nacional del Nordeste
  • María Teresa Sanz de Acedo Baquedano Universidad Pública de Navarra

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v13i25.246

Keywords:

learning strategies, academic performance, college students, logistics regression, ROC curve

Abstract

 Academic performance represents a multicausal phenomenon that has particular relevance when it comes to implementing decisions in the field of policy, planning and educational management. The main objective of the present study was to develop a logistic regression model that allows to explain or predict how learning strategies, commonly used by college students, influence academic performance. Specifically, the study examined the relationships between the acquisition, encoding, recovery and support dimensions of the process, corresponding to an abridged version of the learning strategies scale ACRA, and the grades obtained by the participants. The participants in the study, 119 students from a public university in Argentina (47 women and 72 men) with an average age of 21.19 ( = 2.36). This research study corresponds to an explanatory, quantitative, and cross-sectional design. At the empirical stage, descriptive, statistical, and psychometric analyses, allowed knowing the behavior of each of the dimensions of the test, as well as the rates of internal consistency of the four subscales and the instrument as a whole. In all cases, values can be considered adequate and correct. The calculations carried out in the area of statistical inference resulted in the referral field, to determine the logistic model that best fits the sampling data, in order to describe the variability of educational outcomes from the strategies of learning.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Humberto Closas, Universidad Nacional del Nordeste

Antonio Humberto Closas se desempeña como Profesor Titular de Estadística II y Director de Proyectos de Investigación en la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional del Nordeste, esta última función también la ejerce en la Facultad Regional Resistencia de la Universidad Tecnológica Nacional. Ha obtenido el grado de Doctor en la Universidad Pública de Navarra, España, en el área de Estadística e Investigación Operativa. 

Carlos Matías Hisgen, Universidad Nacional del Nordeste

Profesor Titular en la cátedra Econometría de la Universidad Nacional del Nordeste (UNNE). Licenciado en Economía en la Facultad de Ciencias Económicas de la UNNE. Master en Técnicas Estadísticas y una candidatura a Doctorado en Estadística de la Universidad de Santiago de Compostela (España).

María Teresa Sanz de Acedo Baquedano, Universidad Pública de Navarra

Licenciada en Psicología por la UNED (especialidad en Psicología Educacional) y en Pedagogía por la Universidad Pontificia de Salamanca. Se doctoró en Psicología (2003) por la Universidad Pública de Navarra (UPNA), España. Su actividad docente se ha desarrollado, de forma paralela, en dos universidades. Recibió en 2007 el Premio Extraordinario de Investigación UNED-Tudela.

References

American Psychological Association (2001). Publication Manual of the American Psychological Association. Washington DC: Author

Atkinson, R. C. y Shiffrin, R. M. (1968). Human memory: a proposed system and its control processes. In K. W. Spence & J. T. Spence (Eds.), The psychology of learning and motivation (Vol. 2, pp. 57-80). New York: Academic Press

Beltrán, J. (1993). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Síntesis

Bernad, J. A. (1992). Análisis de estrategias de aprendizaje en la universidad. Zaragoza: ICE de la Universidad de Zaragoza

Castejón, J. L., Montañés, J. y García, A. (1993). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico. Revista de Psicología de la Educación, 13, 89-105

Craik, F. I. M. (1979). Level of processing: Overview and closing comments. In L. S. Cermak y F. I. M. Craik (Eds.), Level of processing in human memory (pp. 447-461). Hillsdale, NJ: Erlbaum

Craik, F. I. M. y Tulving, E. (1985). Depth of processing and the retention of words in episodic memory. Journal of Experimental Psychology, 104, 268-284

Dansereau, D. F. (1985). Learning strategies research. In J. W. Segal, S. F. Chipman y R. Glaser (Eds.), Thinking and learning skills (pp. 209-240). Hillsdale, NJ: Erlbaum

De la Fuente, J. (2004). Perspectivas recientes en el estudio de la motivación: la teoría de la orientación de meta. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 2(1), 35-62. Obtenido el 29 de septiembre de 2008 en http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/index.php?3

De la Fuente, J. y Justicia, F. (2003). Escala de estrategias de aprendizaje ACRA-Abreviada para alumnos universitarios. Revista electrónica de investigación educativa y psicopedagógica, 1(2), 139-158

De la Fuente, J., Soto, A., Archilla, I. y Justicia, F. (1998). Factores condicionantes de las estrategias de aprendizaje y del rendimiento académico en alumnos universitarios, a través de las escalas ACRA. Revista de Educación de la Universidad de Granada, 11, 193-209

Fernández, M. P., Beltrán, J. y Martínez, R. (2001). Entrenamiento en estrategias de selección, organización y elaboración en alumnos de 1º curso de la ESO. Revista de Psicología General y Aplicada, 54(2), 279-296

Gargallo, B., Suárez, J. y Ferreras, A. (2007). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista de Investigación Educativa, 25(2), 421-441

Genovard, C. y Gotzens, C. (1990). Psicología de la instrucción. Madrid: Santillana

Hernández, P. y García, L. A. (1988). Enfoques, métodos y procesos en la psicología del estudio. Revista de Psicología General y Aplicada, 42(1), 35-42

Hernández, P. y García, L. A. (1991). Psicología y enseñanza del estudio: teorías y técnicas para potenciar las habilidades intelectuales. Madrid: Pirámide

Jovell, A. J. (1995). Análisis de Regresión Logística. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

López, B. G. (2006). Estrategias de aprendizaje, rendimiento y otras variables relevantes en estudiantes universitarios. Revista de Psicología General y Aplicada, 59 (1-2), 109-130

Miñano, P. y Castejón, J. L. (2008). Capacidad predictiva de las variables cognitivo-motivacionales sobre el rendimiento académico. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 11(28). Obtenido el 28 de noviembre de 2008 en http://reme.uji.es/articulos/ numero28/article4/article4.pdf

Monereo, C. y Castelló, C. (1997). Estrategias de aprendizaje: cómo incorporarlas a la práctica educativa. Barcelona: Edebé

Nunnaly, J. C. y Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3a. ed.). New York: McGraw-Hill

Román, J. M. y Gallego, S. (1994). Escalas de Estrategias de Aprendizaje, ACRA. Madrid: TEA

Rossi Casé, L. E., Neer, R. H., Lopetegui, M. S. y Doná, S. (2010). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico según el género en estudiantes universitarios. Revista de Psicología, No. 11, 199-211

Rumelhart, D. E. y Ortony, A. (1977). The representation of knowledge in memory. In R. C. Anderson, R. J. Spiro & W. E. Montagne (Eds.), Schooling and the acquisition of knowledge (pp. 23-29). Hillsdale, NJ: Erlbaum

Sanz de Acedo, M. L. (2010). Competencias cognitivas en Educación Superior. Madrid: Narcea, S.A. de ediciones

Schiefelbein, E. y Simmons, J. (1981). Los determinantes del rendimiento escolar: reseña de la investigación para los países en desarrollo. Bogotá, Colombia: Centro Internacional de Investigaciones para el Desarrollo

Thompson, B. (1994). Guidelines for authors. Educational and Psychological Measurement, 54, 837-847

Torrano, F. y González-Torres, R. G. (2004). El aprendizaje autorregulado: presente y futuro de la investigación. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 2(1), 1-34. Obtenido el 29 de mayo de 2008 en http:// www.investigacion-psicopedagogica.org/ revista/new/index.php?3

Wilkinson, L. y Task Force on Statistical Inference. APA Board of Scientific Affairs (1999). Statistical Methods in Psychology Journals: Guidelines and Explanations. American Psychologist, 54(8), 594–604. Obtenido el 22 de septiembre de 2015 en http://www.personal. kent.edu/ %7Edfresco/CRM_Readings/Wilkinson_1999.pdf

Published

2017-07-28

How to Cite

Closas, A. H., Hisgen, C. M., & Sanz de Acedo Baquedano, M. T. (2017). Learning strategies and their relationship with academic performance using logistics. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 13(25), 8–20. https://doi.org/10.29197/cpu.v13i25.246

Issue

Section

Ventanas abiertas a la pedagogía universitaria