The experience of building competencies maps at Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM)
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v14i27.269Keywords:
institutional development, curriculum design, teacher training, higher education teachingAbstract
The Center for Curriculum Development in PUCMM helps and advices the academic departments in the curriculum design process according to the University competency-based educational model. The curriculum design procedures are intrinsically formative, with the aim of creating conditions to facilitate the academic departments the following stages of curriculum development. The Center is part of the commissions for curriculum development created in the academic departments. Being part of those commissions allows us to use the participant observation technique to assess participants, both in regards to the understanding of the new educational model and its implications in the development of teamwork and collegial thought skills. This work presents the training intentions and progression of participants throughout this experience.
Downloads
References
Bain, K. (2005). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Valencia. Publicaciones de la Universidad de Valencia
Di Napoli, R. (2010). Identidades académicas y gestión: ¿Una misión imposible?”. En Joan Rué y Laura Lodeiro (edit.), Equipos docentes y nuevas identidades académicas (pp. 189-201). Madrid: Narcea
Lodeiro, L. (2013). Elicitación y representación del conocimiento experto de profesores universitarios: la construcción de redes y comunidades de aprendizaje como componente y condición de las “buenas prácticas docentes”. (Tesis Doctoral inédita). Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Universidad de Santiago de Compostela
PUCMM (2011). Modelo Educativo. República Dominicana: Impresora Editora Teófilo
Puentes, Y. (2006). Organizaciones escolares inteligentes. Bogotá: Cooperativa Editorial
Magisterio
Rué, J. (2007). Enseñar en la Universidad: El EEES como reto para la Educación Superior. Madrid: Narcea
Senge, P. (2005). La quinta disciplina: cómo construir una organización inteligente (3ª ed.). Buenos Aires: Granica
Universidad de Deusto (2001) Marco Pedagógico UD. Orientaciones Generales. Bilbao. Artes Gráficas Rontegui, S.A.L.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.