The experience of building competencies maps at Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM)

Authors

  • Laura Lodeiro Enjo Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM)

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v14i27.269

Keywords:

institutional development, curriculum design, teacher training, higher education teaching

Abstract

The Center for Curriculum Development in PUCMM helps and advices the academic departments in the curriculum design process according to the University competency-based educational model. The curriculum design procedures are intrinsically formative, with the aim of creating conditions to facilitate the academic departments the following stages of curriculum development. The Center is part of the commissions for curriculum development created in the academic departments. Being part of those commissions allows us to use the participant observation technique to assess participants, both in regards to the understanding of the new educational model and its implications in the development of teamwork and collegial thought skills. This work presents the training intentions and progression of participants throughout this experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laura Lodeiro Enjo, Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM)

Doctora por la Universidad de Santiago de Compostela, Licenciada en Psicopedagogía y Maestra de Educación Infantil. Ha sido premio de Fin de Carrera de la Universidad de Santiago de Compostela y de la Comunidad Autónoma de Galicia en sus dos titulaciones universitarias. Es coeditora del libro Equipos Docentes y nuevas Identidades Académicas publicado en 2010. Desde enero de 2014 desarrolla su actividad profesional en la Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM) como Encargada Corporativa de la Unidad de Diseño del Centro de Desarrollo Curricular (CDC).

References

Bain, K. (2005). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Valencia. Publicaciones de la Universidad de Valencia

Di Napoli, R. (2010). Identidades académicas y gestión: ¿Una misión imposible?”. En Joan Rué y Laura Lodeiro (edit.), Equipos docentes y nuevas identidades académicas (pp. 189-201). Madrid: Narcea

Lodeiro, L. (2013). Elicitación y representación del conocimiento experto de profesores universitarios: la construcción de redes y comunidades de aprendizaje como componente y condición de las “buenas prácticas docentes”. (Tesis Doctoral inédita). Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Universidad de Santiago de Compostela

PUCMM (2011). Modelo Educativo. República Dominicana: Impresora Editora Teófilo

Puentes, Y. (2006). Organizaciones escolares inteligentes. Bogotá: Cooperativa Editorial

Magisterio

Rué, J. (2007). Enseñar en la Universidad: El EEES como reto para la Educación Superior. Madrid: Narcea

Senge, P. (2005). La quinta disciplina: cómo construir una organización inteligente (3ª ed.). Buenos Aires: Granica

Universidad de Deusto (2001) Marco Pedagógico UD. Orientaciones Generales. Bilbao. Artes Gráficas Rontegui, S.A.L.

Published

2017-07-31

How to Cite

Lodeiro Enjo, L. (2017). The experience of building competencies maps at Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM). Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 14(27), 18–26. https://doi.org/10.29197/cpu.v14i27.269

Issue

Section

Ecos desde las facultades