Liberal arts for Buen Vivir/Vivir Bien

Authors

  • Waldemiro Vélez Cardona Universidad de Puerto Rico

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v14i28.288

Keywords:

liberal arts, transdisciplinary, holistic training, civilizing change

Abstract

 The article defines Buen Vivir and stresses the importance of a liberal arts education in the building of a society founded on its principles. Liberal arts grounded in a transdisciplinary curricula and the combination of emancipating pedagogies play a central role in the solidification of the Buen Vivir culture. They allow schools to leap from conventional and oftentimes-hegemonic canons of occidental thought to the study of traditionally silenced perspectives, promoting the holistic training of university students.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Waldemiro Vélez Cardona, Universidad de Puerto Rico

Es catedrático en el Departamento de Ciencias Sociales de la Facultad de Estudios Generales en el Recinto de Río Piedras de la UPR

References

Acosta A. (2009). “El ‘buen vivir’ para la construcción de alternativas”, Conferencia en el Encuentro Latinoamericano del Foro Mundial de Alternativas. Quito, 26-29 febrero de 2009. Visita 5 noviembre 2013 en http://alainet.org/active/24122&lang=es

Acosta, A. (2008, diciembre). El Buen Vivir, una oportunidad por construir. Ecuador Debate, No. 75, pp. 33-48

Albán Achinte, A. (2013). Pedagogías de la re-existencia. Artistas indígenas y afrocolombianos. En: Walsh, C. (ed.). Pedagogías decoloniales. Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo I. Quito, Ecuador: Ediciones Abya-Yala

Alfaro Mardones, J.I., Fernández Hernández, C.de J. y González García, M.de J. (2015). La transdisciplinariedad: una herramienta para apuntar al Buen Vivir. Polis [En línea] 40. Disponible en: http://polis.revues.org/10896

Bretón, V., Cortez, D. y García, F. (2014). En busca del sumak kawsay. Presentación del Dossier. Íconos. Revista de Ciencias Sociales. 18 (1), pp. 9-24

Casas Vilardell, M. (2011). Una mirada económica hacia el Vivir Bien. En: Farah H., I. & Vasapolo, L., Coord. Vivir bien: ¿Paradigma no capitalista?. La Paz, Bolivia: CIDES-UMSA

García Álvarez, S. (s.f.). Qué es el sumak kawsay o el buen vivir. En, https://www.academia.edu/6429107/Qu%C3%A9_es_el_sumak_kawsay_o_buen_vivir , 5p.

Huanacuni Mamani, F. (2015, 6ta edición). Vivir Bien/Buen Vivir. Filosofía, políticas, estrategias y experiencias de los Pueblos Ancestrales. La Paz, Bolivia: Coordinadora Andina de Organizaciones Indígenas

Larrea, A.M. (2010). La disputa de sentidos por el buen vivir como proceso contrahegemónico. En, Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo (Eds.). Los Nuevos Retos de América Latina: Socialismo y Sumak Kawsay, p.15-28. Quito, Ecuador: SENPLADES

Maldonado Torres, N. (2015). Transdisciplinariedad y colonialidad. Revista Quaderna, No. 3, pp. 1-20

Maldonado Rivera. M., Vélez Cardona, W. y Sánchez Zambrana, C. (2013). Historia crítica de la educación general en Puerto Rico: Antecedentes y Etapa Fundacional. San Juan, Puerto Rico: Ediciones Mágica

Martin, V. (2017). Transdisciplinarity Revealed. Santa Barbara, California: Libraries Unimited

Najmanovich, D. (2006). Metamorfosis de fin de siglo: crisis, cambio y complejidad. Conociendo el conocimiento del conocimiento. 13p. Recuperado de: www.denisnajmanovich.com Accedido el 9 de julio de 2012

Nicolescu, B. (2010). Methodology of Transdisciplinarity: Levels of Reality, Logic of the Included Middle and Complexity. Transdisciplinary Journal Engineering & Science, 1 (1), 19-38

Pascal, B. (1940). Pensamientos. Madrid: Espasa Calpe

Subirats, P. y Vélez, W. (2010). La educación general en el Siglo XXI. Ponencia presentada en el Primer Simposio Internacional de Estudios Generales. San Juan, Puerto Rico: Universidad de Puerto Rico, Recinto de Río Piedras

Vélez Cardona, W. (2011). Educación general transdisciplinaria para el fortalecimiento de la Universidad. Revista Umbral. No. 6, pp. 5-32

Walsh, C. (2013). Introducción. Lo pedagógico y lo decolonial. Entretegiendo caminos. En: Walsh, C. (ed.). Pedagogías decoloniales. Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo I. Quito, Ecuador: Ediciones Abya-Yala

Published

2017-12-15

How to Cite

Vélez Cardona, W. (2017). Liberal arts for Buen Vivir/Vivir Bien. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 14(28), 22–27. https://doi.org/10.29197/cpu.v14i28.288

Issue

Section

Ventanas abiertas a la pedagogía universitaria