University student satisfaction: a reference to raise the indicators

Authors

  • Katia Aleyda Manrique Maldonado Universidad Autónoma de Guerrero
  • Manuel Sánchez López Universidad Autónoma de Guerrero

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v16i31.321

Keywords:

E-learning, online learning, virtual platforms, student satisfaction

Abstract

New technologies advance in a vertiginous manner permeating all areas and spheres of life, with the educational field being one of the most important. As a result of this, the education of the 21st century has in many cases transformed the teaching-learning process, its techniques, strategies and tools, which have been modified by the digital impact. This article is developed facing a scenario of continuous evolution that generates significant advances in the educational environment. Its objective is to provide an indicator that shows the level of satisfaction of the students of the Faculty of Engineering of the Autonomous University of Guerrero (UAGro) Mexico, regarding to the courses taught in the distance mode by the same university. The research is a mixed method type since the benefits that quantitative and qualitative approaches can provide were used. Among the results, it was identified that the communication process is an important variable within the student's satisfaction, since the facilitators offer little feedback and they are not perceived as motivators, which prevents having a climate of confidence that contributes to reduce desertion. In this regard, it was detected that the academic monitors are those who play a determining role because they serve as permanent advisors that encourage and stimulate the student in the virtual educational process. The results of this study could contribute to the improvement of the online educational processes of the UAGro and be a reference for other institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Katia Aleyda Manrique Maldonado, Universidad Autónoma de Guerrero

Profesora investigadora de Tiempo Completo de la Universidad Autónoma de Guerrero, México.

Manuel Sánchez López, Universidad Autónoma de Guerrero

Docente de Tiempo Completo de la Universidad Autónoma de Guerrero, México. Licenciado en Ciencias de la Comunicación por la Universidad Autónoma de  Guerrero

References

Acuña, A. (2012). El uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la educación. México: Cuadernos de la casa ANUIES

Alonso, L. y Blázquez F. (2012). El docente de educación virtual. Guía Básica. España: Narcea

Barraza, A. (2002). Constructivismo social: un paradigma en formación, En PsicologíaCientífica.com Artículo publicado el 02 de abril de 2002, pp. 1-14 Recuperado de: http://ww2.educarchile.cl/UserFiles/P0001/File/constructivismo-social-un-paradigma-en-formacion.pdf

Gallardo, E. (2012). Hablemos de estudiantes digitales y no de nativos digitales en Revista de Ciències de l’Educació Juny 2012. Pag. 7-21 Recuperado de: https://revistes.urv.cat/index.php/ute/article/viewFile/595/574

García, A. (1999). Fundamentos y Componentes de la Educación a Distancia. Revista Iberoamericana de Comunicación a Distancia Vol 2 N.2 mp. 55 Recuperado de: http://www.biblioteca.org.ar/libros/142121.pdf

Gento S. y Vivas M. (2003). El SEUE: un instrumento para conocer la satisfacción de los estudiantes universitarios con su educación en: Acción pedagógica, Vol. 12, No. 2 / 2003 pp.16-27 Recuperado de file:///C:/Users/Toshiba/Downloads/Dialnet-ElSEUE-2972060.pdf

De la Fuente, H., Marzo, M. y Reyes, M. (2010). Análisis de la satisfacción universitaria en la Facultad de Ingeniería de la Universidad de Talca en Ingeniare. Revista Chilena de Ingeniería, vol. 18 Nº 3, 2010, pp. 350-363 Recuperado de: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-33052010000300009

Díaz, S. (2009). Plataformas educativas, un entorno para profesores y alumnos en Temas para la educación. Revista profesional para profesionales de la enseñanza. N.2 mayo 2019 pp.1-5 Recuperado de: https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd4921.pdf

Díaz, F. y Hernández, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. Tercera edición. México: Mc Graw Hill.

Hernández, S. C. (2007). El constructivismo social como apoyo en el aprendizaje en línea en Nueva época. Año 7 / Núm. 7 Noviembre 2007 pp. 46-62 Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68800705

Hernández, S. (2008). El modelo constructivista con las nuevas tecnologías: aplicado en el proceso de aprendizaje en Revista de Universidad y Sociedad del conocimiento vol. 5 n.º 2 (2008) pp. 1-10 Monográfico [Comunicación y construcción del conocimiento en el nuevo espacio tecnológico] Recuperado de: http://www.uh.cu/static/documents/STA/El%20modelo%20constructivista%20TIC.pdf

Hernández Sampieri, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill Education. Recuperado de: https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf

Linares, M. y Santovenia, J. (2012). Buenas prácticas, Comunicar e informar. Cuba: Editorial Academia

Manrique, K. (2015). La web 2.0 y sus servicios como herramientas en el entorno educativo del siglo XXI en Revista digital Universitaria 1 de septiembre de 2015 Vol. 16 Núm. 9 pp.1-13 Recuperado de: http://www.revista.unam.mx/vol.16/num9/art76/art76.pdf

Mejías, A. y Martínez, D. (2009). Desarrollo de un Instrumento para Medir la Satisfacción Estudiantil en Educación Superior en Docencia Universitaria, Volumen X, Nº 2, Año 2009 http://www.ucv.ve/fileadmin/user_upload/sadpro/Documentos/docencia_vol10_n2_2009/5_mejias_agustin_y_martinez_domelis.pdf

Moodle (2018). Filosofía. Recuperado de: https://docs.moodle.org/all/es/Filosof%C3%ADa

Pérez, I. y Pereyra, E. (2015). Satisfacción estudiantil: Un indicador de la calidad educativa en el Departamento de Biología Celular, UCV en Revista de Pedagogía, vol. 36, No99, 2015, pp. 69-89 Recuperado de http://www.redalyc.org/html/659/65945575008/

Piscitelli, A. (2009). Aula XXI Nativos digitales. Dieta cognitiva, inteligencia colectiva, y arquitecturas de la participación. Argentina: Santillana. Recuperado de: https://issuu.com/santillanaargentina/docs/nativosdigitales

Prensky, M. (2001). Nativos Digitales, Inmigrantes Digitales, en Aprender a pensar, 18 de mayo del 2009, tomado de On the Horizon (MCB University Press, Vol. 9 No. 6, December 2001) Recuperado de: https://aprenderapensar.net/2009/05/18/nativos-digitales-vs-inmigrantes-digitales/

Rodríguez, A. y Pérez, A. (2018). Satisfacción del egresado respecto de su formación profesional en Cuaderno de Pedagogía Universitaria Vol. 15, no.29, enero-junio 2018 pp.12-30 República Dominicana. Recuperado e: http://cuaderno.pucmm.edu.do/index.php/cuadernodepedagogia/article/view/297/274

Ruiz, A. (2008). La muestra: algunos elementos para su confección. Recuperado de: http://www.raco.cat/index.php/reire/article/viewFile/121055/166930

Salinas, A., Morales, J. y Martínez P. (2008). Satisfacción del estudiante y calidad universitaria: un análisis explicatorio en la unidad académica multidisciplinaria agronomía y ciencias de la universidad autónoma de Tamaulipas, México. Revista de Enseñanza Universitaria 2008, N.º 31; 39-55 Recuperado de: http://institucional.us.es/revistas/universitaria/31/4SalinasGuti.pdf

Tünnermann, C. (2011). El constructivismo y el aprendizaje de los estudiantes UDUAL, en Universidades México, n. 48, enero - marzo 2011, pp. 21 – 32 Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/373/37319199005.pdf

Published

2019-01-22

How to Cite

Manrique Maldonado, K. A., & Sánchez López, M. (2019). University student satisfaction: a reference to raise the indicators. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 16(31), 17–30. https://doi.org/10.29197/cpu.v16i31.321

Issue

Section

Artículos científicos