Perspectives of the academic writing in college: causes, problematics and proposals

Authors

  • Perla Cristal Hermosillo Núñez Universidad de Guadalajara, México
  • Paulo César Verdín Padilla Universidad de Guadalajara, México

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v16i31.324

Keywords:

academic writing, academic problems, solutions, perspectives of students and teachers, private university

Abstract

This article reports an investigation that focuses on the perspectives of teachers and students regarding the academic writing in a private university located in the metropolitan area of Guadalajara, Jalisco, Mexico. It is about a study with qualitative approach, which aims to identify the problems of students and university teachers regarding the teaching-learning of this practice, in order to propose solutions and a reflection call is made on its functions to improve educational practices. In this research, academic writing is considered as a social practice carried out in a discursive community, where are involved purposes, the power relations and the identities of those who conform it. The information was collected through structured and semi structured interviews and the analysis of academy records. The results obtained show the causes, problematics and proposals to solve the processes of teaching-learning of the academic writing. The study emphasizes the importance of establishing agreements between teachers, students and institutions to achieve better results in the teaching-learning of academic writing based on shared responsibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Perla Cristal Hermosillo Núñez, Universidad de Guadalajara, México

Doctora en Educación. Universidad de Guadalajara, México.

Paulo César Verdín Padilla, Universidad de Guadalajara, México

Estudiante del Doctorado en Humanidades. Universidad de Guadalajara, México.

References

Aguilera, S. y Boatto, Y. (2013). Seguir escribiendo... seguir aprendiendo: la escritura de textos académicos en el nivel universitario. Zona Próxima, enero-junio, 136-145

Arias, V., y Agudelo, C. (2010). ¿La lectura y la escritura de la universidad colombiana corresponde con el proyecto de la modernidad? Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 6 (1), pp. 95-109. Recuperado de http://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=134124444006

Avilán, A. (2004). La escritura: abordaje cognitivo (Hacia la construcción de una didáctica de la escritura). Acción pedagógica, 13 (1), 18-30. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/17152/2/articulo2.pdf

Benvegnú, M., Dorronzoro, M., Espinoza, A., Galaburri, M. y Pasquele, R. (2004). La lectura en la universidad: relato de una experiencia. En I Congreso Internacional de Educación, Lenguaje y Sociedad. La Pampa, Argentina: Universidad de la Pampa

Bereiter, C. y Scardamalia, M. (1987). The Psychology of Written Composition. Hillsdle, NJ, United States of America: Erlbaum

Bruner, J. (2008). Desarrollo cognitivo y educación. Madrid: Morata

Bono, A. y Barrera, S. (1996). La producción de escritos académicos de los estudiantes universitarios: análisis de aspectos conceptuales y estratégicos. Proyecto de investigación aprobado y subsidiado por la Secretaría de Ciencia y Técnica de la Universidad Nacional de Río Cuarto y CONICOR (Consejo Científico y Tecnológico de la provincia de Córdoba). Córdoba, Argentina

Carlino, P. (2001). Hacerse cargo de la lectura y la escritura en la enseñanza universitaria de las ciencias sociales y humanas. En I Jornadas sobre La lectura y la escritura como prácticas académicas universitarias. Departamento de Educación, Universidad Nacional de Luján, Luján, Prov. de Buenos Aires. Recuperado de https://www.aacademica.org/paula.carlino/178.pdf

Carlino, P. (2006). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Argentina: Fondo de Cultura Económica

Carlino, P. (2008). Didáctica de la lectura en la universidad. En Ámbito de Encuentros, 2(1), 47-67. Recuperado de https://www.aacademica.org/paula.carlino/67.pdf

Carlino, P. y Martínez, S. (Coords.) (2009). La lectura y la escritura: un asunto de todos/as. Buenos Aires: Universidad Nacional del Comahue

Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. En Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 355-381. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14025774003

Cassany, D. (2008). Prácticas letradas contemporáneas. México: Ríos de Tinta

Delval, J. (1997). Tesis sobre el constructivismo. En Rodrigo J. y Arnay, J. La construcción del conocimiento escolar (pp. 15-24). Barcelona: Paidós

Di Stefano, M., Narvaja, E. y Pereira, C. (2003). La lectura y la escritura en la universidad. Buenos Aires: Eudeba

Estienne, V. (2006). Enseñar a leer en la Universidad. Una responsabilidad compartida En Revista Científica de UCES, 10(1), 37-46. Recuperado de http://dspace.uces.edu.ar:8180/jspui/bitstream/123456789/322/1/Ense%C3%B1ar_a_leer_en_la_Universidad.pdf

Flower, L. (1988). The construction of purpose in writing and reading. College English, (50), 528-550

Flower, L. y Hayes, J. (1977). Problem- solving strategies and the writing process. College English, (39), 449-461

Flower, L. y Hayes, J. (1996). La teoría de la redacción como proceso cognitivo. En Textos en contexto I. Buenos Aires, Argentina: Asociación Internacional de Lectura

García- Díaz, V. (2018). La diversidad en entredicho. Diseño y escritura académica en la UASLP. Revista Iberoamericana de Educación Superior, (9) 24, 152-171. Recuperado de ttps://www.ries.universia.unam.mx/index.php/ries/article/view/267/978

García, M. (2004). Aproximación al estudio de las representaciones de los docentes universitarios sobre el “ensayo escolar”. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, (9) 9-34. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/23997/1/marisol_garcia.pdf

García, M. (2005). Análisis de marcadores discursivos en ensayos escritos por estudiantes universitarios. Letras (en prensa)

Hernández Rojas, G. (1998). Paradigmas en psicología de la educación. Barcelona: Paidós

Hernández Zamora, G. (2009). Escritura académica y formación de maestros ¿por qué no acaban la tesis? Tiempo de Educar, enero-junio, 11-40

Manrique Grisales, J. E. (2011). Del messenger a la escritura argumental: un recorrido por el problema de la escritura en la universidad. Zona Próxima, enero-junio, 54-73

Marucco, M. (2001). La enseñanza de la lectura y la escritura en el aula universitaria. En ponencia presentada en las I Jornadas sobre La lectura y la escritura como prácticas académicas universitarias, organizadas por el Departamento de Educación de la Universidad Nacional de Luján, Buenos Aires, junio. Recuperado el 10 de marzo de 2010, de http://www.unlu.edu.ar/~redecom/borrador.htm

Molina Natera, V. (2012). Tensiones entre discursos de estudiantes y profesores universitarios sobre la lectura y la escritura. Signo y Pensamiento, XXXI julio-diciembre, 126-141

Padilla, C. (2012). Escritura y argumentación académica: trayectorias estudiantiles, factores docentes y contextuales. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, julio-diciembre, 31-57

Ranz López, A. E. (2018). Una visión a la escritura académica colaborativa en la educación superior: estudio de casos. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. Recuperado de https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/05/escritura-academica-colaborativa.html

Ruiz Carrillo, E. y Estrevel Rivera, L. B. (2010). Vigotsky: la escuela y la subjetividad. En Pensamiento Psicológico, 8(15), 135-146. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80115648012

Roux, R. (2008). Prácticas de alfabetización académica: lo que los estudiantes dicen de la lectura y la escritura en la Universidad. En Narváez, Elizabeth y Cadena, Sonia. Los desafíos de la lectura y la escritura en la educación superior: caminos posibles (pp. 1-489). Cali: Universidad Autónoma de Occidente

Serrano de Moreno, M. S.; Duque de Duque, Y. y Madrid de Forero, A. (2012). Prácticas de escritura académica en la universidad: ¿reproducir o transformar? Educere, Enero-Abril, 93-108

Ortiz Casallas, E. M. (2011). La escritura académica universitaria: estado del arte. Íkala, revista de lenguaje y cultura, Mayo-Agosto, 17-41

Vázquez, A., Jakob, I., Pelizza, L. y Rosales, P. (2009). Enseñar y aprender en la universidad: saberes, concepciones y prácticas de escritura en contextos académicos. Innovación Educativa, octubre-diciembre, 19-35

Van Dijk, T. A. (1995). Texto y contexto. Madrid: Cátedra

Van Dijk, T. (2007). Estructuras y funciones del discurso. México: Siglo XXI

Van Dijk, T. (2010). El estudio del discurso. En Discurso como estructura y proceso: estudios sobre el discurso. Introducción multidisciplinaria. México: Gedisa, pp.21-65

Vargas Franco, A. (2016). La escritura académica en el posgrado: la perspectiva del estudiante. Un estudio de caso. Revisa de docencia universitaria, enero-junio, (14) 1, 97-129, recuperado de https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/5807/6383

Vigotsky, L. S. (1991). Obras escogidas, vol. I. Madrid: Visor

Published

2019-01-22

How to Cite

Hermosillo Núñez, P. C., & Verdín Padilla, P. C. (2019). Perspectives of the academic writing in college: causes, problematics and proposals. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 16(31), 41–57. https://doi.org/10.29197/cpu.v16i31.324

Issue

Section

Artículos científicos