Systematization of experience on critical reading strategies in the class of Written Communication and Reading Processes CEPLEC – UNIMINUTO
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v19i38.468Keywords:
critical reading, audiovisual language, critical thinking, argumentation, interculturalityAbstract
The students arrive at higher education with deficiencies in reading, writing and oral processes that minimize taking a stand against texts and contexts; therefore, use didactic strategies that allow strengthening these processes. The present systematization of experiences was developed through of the Written Communication and Reading Processes class (CEPLEC). Whose central objective revolves around a pedagogical reflection of critical reading processes that are supported by audiovisual language and allow students to strengthen their critical-argumentative thinking to apply interculturality. This study is framed in a cualitative descriptive methodology through the collection of data from an application survey and its subsequent interpretation. Among the results obtaind, it is important to highlight that CEPLEC classes are being perceived by teachers and students as an academic space that promotes the development of critical thinking thanks to the confrontation of texts with proposed scenarios on social and cultural realities.
Downloads
References
Cassany, D. (2017). Aproximaciones a la lectura crítica: teoría, ejemplos y reflexiones. Tarbiya, Revista De Investigación E Innovación Educativa, (32).
Cassany, D. (2006). Entre líneas: Sobre la lectura contemporánea. Anagrama.
Casasola, W. (2020). El papel de la didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje universitarios. Instituto Tecnológico de Costa Rica.
Freire, P. (1989). La importancia del acto de leer. Ed. Sao Paulo.
Freire, P. (1996). Pedagogía da Autonomía, saberes necessários a prática educativa (Paz e Terra).
Goetz, J. P. y LeCompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativa en investigación educativa. Morata.
McLaren, P. (2005). La vida en las escuelas, una introducción a la pedagogía crítica en los fundamentos de la educación. Siglo XXI Editores.
Morales, Z. (2014). El pensamiento crítico en la teoría educativa contemporánea. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 14 (2), 1-23. http://www.redalyc.org/pdf/447/44731371022.pdf
Morales, Z. (2012). South park: crítica del pensamiento crítico. Reflexiones. vol. 91, núm. 2, 2012, pp. 71-89 Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica. https://www.redalyc.org/pdf/729/72923962005.pdf
Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Ediciones Aljibe.
Rolón, G. (2014). Pensamiento crítico y docencia. Breves reflexiones de su aporte y riqueza. Revista Didac, nueva época / número 64 / julio-diciembre 2014 / http://revistas.ibero.mx/didac/articulo_detalle.php?id_volumen=18&id_articulo=217
Walsh. K. (2009). Interculturalidad crítica y educación intercultural. Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello. http://www.uchile.cl/documentos/interculturalidad-critica-y-educacion-intercultural_150569_4_1923.pdf
Weston, A. (2009). Las claves de la argumentación. Editorial Ariel.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.