Systematization of experience on critical reading strategies in the class of Written Communication and Reading Processes CEPLEC – UNIMINUTO

Authors

  • Diego Alejandro Díaz Malagón UNIMINUTO
  • Leydi Magally Carvajal Ospina UNIMINUTO

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v19i38.468

Keywords:

critical reading, audiovisual language, critical thinking, argumentation, interculturality

Abstract

The students arrive at higher education with deficiencies in reading, writing and oral processes that minimize taking a stand against texts and contexts; therefore, use didactic strategies that allow strengthening these processes. The present systematization of experiences was developed through of the Written Communication and Reading Processes class (CEPLEC). Whose central objective revolves around a pedagogical reflection of critical reading processes that are supported by audiovisual language and allow students to strengthen their critical-argumentative thinking to apply interculturality. This study is framed in a cualitative descriptive methodology through the collection of data from an application survey and its subsequent interpretation. Among the results obtaind, it is important to highlight that CEPLEC classes are being perceived by teachers and students as an academic space that promotes the development of critical thinking thanks to the confrontation of texts with proposed scenarios on social and cultural realities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diego Alejandro Díaz Malagón, UNIMINUTO

Docente investigador de la Corporación Universitaria Minuto de Dios – UNIMINUTO. Licenciado en Educación, Magister en Comunicación y Educación y Magister en Comunicación y Educación en la Cultura.

Leydi Magally Carvajal Ospina, UNIMINUTO

Docente investigadora de la Corporación Universitaria Minuto de Dios – UNIMINUTO. Licenciada en Lengua Castellana, Magister en Gestión de la informática educativa.

References

Cassany, D. (2017). Aproximaciones a la lectura crítica: teoría, ejemplos y reflexiones. Tarbiya, Revista De Investigación E Innovación Educativa, (32).

Cassany, D. (2006). Entre líneas: Sobre la lectura contemporánea. Anagrama.

Casasola, W. (2020). El papel de la didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje universitarios. Instituto Tecnológico de Costa Rica.

Freire, P. (1989). La importancia del acto de leer. Ed. Sao Paulo.

Freire, P. (1996). Pedagogía da Autonomía, saberes necessários a prática educativa (Paz e Terra).

Goetz, J. P. y LeCompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativa en investigación educativa. Morata.

McLaren, P. (2005). La vida en las escuelas, una introducción a la pedagogía crítica en los fundamentos de la educación. Siglo XXI Editores.

Morales, Z. (2014). El pensamiento crítico en la teoría educativa contemporánea. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 14 (2), 1-23. http://www.redalyc.org/pdf/447/44731371022.pdf

Morales, Z. (2012). South park: crítica del pensamiento crítico. Reflexiones. vol. 91, núm. 2, 2012, pp. 71-89 Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica. https://www.redalyc.org/pdf/729/72923962005.pdf

Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Ediciones Aljibe.

Rolón, G. (2014). Pensamiento crítico y docencia. Breves reflexiones de su aporte y riqueza. Revista Didac, nueva época / número 64 / julio-diciembre 2014 / http://revistas.ibero.mx/didac/articulo_detalle.php?id_volumen=18&id_articulo=217

Walsh. K. (2009). Interculturalidad crítica y educación intercultural. Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello. http://www.uchile.cl/documentos/interculturalidad-critica-y-educacion-intercultural_150569_4_1923.pdf

Weston, A. (2009). Las claves de la argumentación. Editorial Ariel.

Published

2022-07-05

How to Cite

Díaz Malagón, D. A., & Carvajal Ospina, L. M. . (2022). Systematization of experience on critical reading strategies in the class of Written Communication and Reading Processes CEPLEC – UNIMINUTO. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 19(38), 134–146. https://doi.org/10.29197/cpu.v19i38.468