Psychological variables of academic self-concept and school motivation in university students from the Basque Country and the Dominican Republic: A correlational study
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v20i39.488Keywords:
Self-concept, motivation, school involvement, self-efficacyAbstract
The objective of the study is to identify the relationship between academic self-concept, motivation and school involvement according to gender and country. 1,101 students participated in it, distributed among 366 men and 725 women from different universities in the Dominican Republic and Spain. The AUDIM, CEAM II and SEM questionnaires were administered to this population to measure academic self-concept, motivation and school involvement, respectively. In this study it was possible to verify that, if there is a relationship between the variables of academic self-concept and school involvement with school motivation and that said relationship is greater in the Dominican Republic, as well as greater in women than in men.
Downloads
References
Amezcua, J., y Pichardo, M. (2000). Diferencias de sexo en autoconcepto en sujetos adolescentes. Anales de Psicología, 16(2), 207-214.
Birch, S. H., y Ladd, G. W. (1996). Interpersonal relationships in the school environment and children’s early school adjustment: The role of teachers and peers. Social motivation: Understanding children’s school adjustment, 15, 199-225.
Blumenfeld, P., Fredricks, J., y Paris, A. (2004). School engagement: potencial of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74, 59-109.
Cava Caballero, M. J., Buelga Vázquez, S., Musitu Ochoa, G. y Murgui Pérez, S. (2010). Violencia escolar entre adolescentes y sus implicaciones en el ajuste psicosocial: un estudio longitudinal. Revista de Psicodidáctica, 2010, 15(1), 21-34.
Cerezo, M. T. y Casanova, P. F. (2004). Diferencias de género en la motivación académica de los alumnos de Educación Secundaria Obligatoria. Jaén. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 2, 97-112.
Clark, A., Clemes, H. y Bean, R. (2000). Cómo desarrollar la autoestima en adolescentes. Editorial Debate.
Clemes, H. y Bean, R. (1996). Cómo desarrollar la autoestima en los niños. Debate.
Corno, L. (2000). Looking at homework differently. Elementary School Journal, 100(5), 529-548.
Deci, E. L. y Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behaviour. Psychological Inquiry, 11, 227- 268.
Dettmers, S., Trautwein, U., Lüdtke, O., Kunter, M. y Baumert, J. (2010). Homework works if homework quality is high: using multilevel modeling to predict the development of achievement in mathematics. Journal of Educational Psychology, 102, 467-482. https://doi.org/10.1037/a0018453
Dimont, C. G. (1990). Self-concept and school adjustment among siblings of mentally retarded, learning disabled and nonhandicapped children [tesis doctoral]. George Washington University.
Fernández de Mejía, M. A., (2009). Motivación, aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de primer año de universidad en la República Dominicana [tesis doctoral]. Universidad de Murcia.
Fernández-Zabala, A., Goñi, E., Camino, I. y Zulaika, L. M. (2016). Contexto familiar y escolar en el compromiso escolar. Revista Europea de Educación y Psicología, 9 (2), 47-55.
Fernández-Zabala, A., Goñi, E., Rodríguez-Fernández, A. y Goñi, A. (2015). Un nuevo cuestionario en castellano con escalas de las dimensiones del autoconcepto. Revista Mexicana de Psicología, 32(2).
Fuentes, M. C., García, F., Gracia, E. y Lila, M. (2011). Autoconcepto y ajuste psicosocial en la adolescencia. Psicothema, 23(1), 7-12.
Gabelko, N. (1997). Age and gender differences in global, academic, social, and athletic self-concepts in academically talented students. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED407819.pdf.
González, A. y Paoloni, P. V. (2015). Implicacio?n y rendimiento en Fi?sica: el papel de las estrategias docentes en el aula, y el intere?s personal y situacional. Revista de Psicodidáctica, 20, 25-45. https://www.redalyc.org/pdf/175/17532968003.pdf
Hay, I., Ashman, A. y Van-Kraayenoord, C. (1998). The educational characteristics of students with high or low self-concept. Psychology in the Schools, 35, 391-400.
Hernando, Á., Oliva, A. y Ángel Pertegal, M. (2013). Diferencias de género en los estilos de vida de los adolescentes. Psychosocial intervention, 22(1), 15-23.
Hong, E. (2001). Homework style, homework environment, and academic achievement. Learning Environments Research, 4(1), 7-23.
Inglés, C., Martínez-Monteagudo, M., García-Fernández, J., Valle, A. y Castejón, J. (2014). Perfiles de orientaciones de metas y autoconcepto de estudiantes de Educación Secundaria. Revista de Psicodidáctica, 20, 99-116. https://www.redalyc.org/pdf/175/17532968006.pdf
Inglés, C. J., Pastor, Y., Torregrosa, M. S., Redondo, J., y García, J. M. (2009). Diferencias en función del género y del curso académico en dimensiones del autoconcepto: Estudio con una muestra de adolescentes españoles. Anuario de Psicología, 40(2), 271-288.
Linnenbrink, E. A., y Pintrich, P. R. (2002). Motivation as an enabler for academic success. School psychology review, 31(3), 313-327.
Marsh, H. W. (1989). Effects of single-sex and coeducational schools: A response to Lee and Bryk. Journal of Educactional Psychology, 81(4), 651-653. https://doi.org/10.1037/0022-0663.81.4.651
Martínez-Antón, M., Vázquez, S. B. y Cava, M. J. (2007). La satisfacción con la vida en la adolescencia y su relación con la autoestima y el ajuste escolar. Anuario de psicología/The UB Journal of psychology, 38(2), 293-303.
Núñez, J.C., González-Pienda, J.A., García, M.S., González-Pumariega, S. y García, S.I. (1998). Estrategias de aprendizaje en estudiantes de 10 a 14 años y su relación con los procesos de atribución causal, el autoconcepto y las metas de estudio. Estudios de Psicología, 59, 65-85.
Pan, I., Regueiro, B., Ponte, B., Rodríguez, S., Piñeiro. I., y Valle, A. (2013). Motivación, implicación en los deberes escolares y rendimiento académico. Aula Abierta, 41(3), 13-22.
Pintrich, P. R., y De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of educational psychology, 82(1), 33.
Pintrich, P. R.; Roeser, R. W., y De Groot, E. A. (1994). Classroom and individual differences in early adolescents motivation and self-regulated learning. Journal of Early Adolescence, 14, 139-161.
Pintrich, P. y Schunk, D. (2002). Motivation in education: Theory, research and applications. Merrill Prentice Hall.
Ramo, A. (19/12/2003). La Motivación en el estudio. El Cronista Regional.
Ramos-Díaz, E., Rodríguez-Fernández, A., Fernández-Zabala, A., Revuelta, L., y Zuazagoitia, A. (2016). Apoyo social percibido, autoconcepto e implicación escolar de estudiantes adolescentes. Revista de Psicodidáctica, 21(2), 339-356.
Ros, I. (2009). La implicación del estudiante con la escuela. Revista de Psicodidactica, 14(1), 79-92.
Rodríguez-Fernández, A., Droguett, L. y Revuelta, L. (2012). Ajuste escolar y personal en la adolescencia: El papel del autoconcepto académico y del apoyo social percibido. Revista de Psicodidáctica, 17, 397-414. https://www.redalyc.org/pdf/175/17523128009.pdf
Simons-Morton, B., y Chen, R. (2009). Peer and parent Influences on school engagement among early adolescents. Youth and Society, 41(1), 3-25.
Valle, A., Núñez, J. C., Cabanach, R. G., Rodríguez, S., Rosário, P. e Inglés, C. J. (2015). Motivational profiles as a combination of academic goals in higher education. Educational Psychology, 35(5), 634-650.
Vallerand, R. J., y Bissonnette, R. (1992). Intrinsic, extrinsic, and amotivational styles as predictors of behavior: A prospective study. Journal of Personality, 60, 599-620.
Veiga F. H., Burden, R., Appleton, J., Céu, T. y Galvao, D. (2014). Student´s engagement in school: conceptualization and relations with personal variables and academic performance. Journal of Psychology and Education, 9, 29-47.
Wang, M. T., Willett, J. B., y Eccles, J. S. (2011). La evaluación del compromiso escolar: examinar la dimensionalidad y la invarianza de medición por género y raza / etnia. Journal of School Psychology, 49(4), 465-480.
Walker, J. M., Hoover-Dempsey, K. V., Whetsel, D. R., y Green, C. L. (2004). Parental involvement in homework. A Review of Current Research and Its Implications for teachers, After School Program Staff, and Parent Leaders. Harvard Family Research Project. https://bit.ly/3tFausM
Xu, J., y Corno, L. (1998). Case studies of families doing third-grade homework. The Teachers College Record, 100(2), 402-436.
Zimmerman, B. J. (2001). Teorías del aprendizaje autorregulado y el rendimiento académico: una visión general y análisis. En Zimmerman, B. J., y Schunk, D. H. (Eds.), Aprendizaje autorregulado y logro académico: perspectivas teóricas (pp. 1-37). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.