Comparing the quality of instruction in initial teacher training programs at universities in Spain
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v21i40.513Keywords:
Higher education, educational quality, teacher education, comparative researchAbstract
One of the requirements of the Institutional Evaluation Agencies focuses on the provision of scientific evidence that comparatively analyzes the quality of the educational offer. In this case, the aim is to compare the fulfillment of the quality criteria of the master's degrees belonging to the universities of the Autonomous Community of Andalusia in order to determine the place of the Master's Degree in Teaching Secondary Education, Baccalaureate, Vocational Training and Language Teaching of the Universidad Pablo de Olavide within the Andalusian universities in terms of the quality of the degree. For this purpose, a documentary and quantitative analysis of the two documents issued by the Directorate of Evaluation and Accreditation of the Andalusian Regional Government, for the renewal and monitoring of the Degree, considering the degree of scope of each evaluation criterion, the number of recommendations and recommendations for special monitoring for each evaluation criterion, as well as the comparison between total and resolved recommendations for each of the criteria. The quantitative analysis also focuses on the comparison between the actions defined, appropriate and completed by each title for each of the recommendations received. The study of the two reports, based on the different variables related to the quality criteria included in the documents, enables us to qualify their quality as medium-high among the 10 Andalusian universities.
Downloads
References
Álvarez, J., Ríos, I. y Martínez, E. (2019). Análisis comparativo de variables e indicadores empleados para evaluar calidad en las universidades. Humanidades médicas, 19 (2), 405-424.
Agencia Andaluza del Conocimiento (2014). Informe de resultados del proceso de evaluación para la renovación de títulos oficiales de grado y máster. https://acortartu.link/l5jya
ANECA (2015). Sobre la implantación del Máster Universitario de Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria, Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas. Análisis de situación y propuestas de mejora. ANECA https://shorturl.at/ptPRZ
Decreto Legislativo 1/2013 (2013, de 8 de enero). Junta de Andalucía. https://shorturl.at/xyFLM
Dirección de Evaluación y Acreditación[DEVA] (2016). Guía para la renovación de la acreditación de los títulos universitarios de Grado y Máster en Andalucía. Agencia Andaluza del Conocimiento. https://shorturl.at/apC59
ESG. (2015). Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG) https://shorturl.at/aBQ18
Ley 16/2007. (2007, 3 de diciembre). Comunidad Autónoma de Andalucía. Boletín Oficial del Estado Núm 20. https://shorturl.at/bEFL3
Ley Orgánica 6/2001 de Universidades. (2001, de 21 de diciembre). Jefatura del Estado, Boletín Oficial del Estado Núm 307. https://shorturl.at/mxzKV
López, V., Yuste, R., Urkidi, P. y Losada, D. (2020). Máster de secundaria: análisis de situación en la universidad española. Educatio Siglo XXI, 38(1), 183-208. http://dx.doi.org/10.6018/educatio.413471
Marina, J., Pellicer, C. y Manso, J. (2015). El libro blanco de la profesión docente y su entorno escolar. Ministerio de Educación Cultura y Deporte. https://shorturl.at/arsxY
Real Decreto 1393/2007 por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. (2007, de 29 de octubre). Ministerio de Educación y Ciencia. Boletín Oficial del Estado Núm. 260. https://shorturl.at/itG15
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.