Miniature theater as a strategy to work on writing in initial teacher training: perceptions of Chilean university students
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v21i40.516Keywords:
Lambe Lambe Theatre, writing, writing models, initial teacher trainingAbstract
This article seeks to identify the perception that students of Pedagogy in Basic Education and Pedagogy in English of a regional public university have regarding the application of miniature theater as a strategy to work on writing. The purpose of the activity is related to exercising and working on writing by making a Lambe Lambe theater. The research is qualitative, descriptive, cross-sectional and exploratory. The sample corresponds to 12 theaters carried out by 37 students of both careers, in addition to the application of an entry and exit questionnaire. The results show that, previously, the respondents have occasionally used this resource and, despite this there is a positive assessment in the use and making of the miniature theater. However, before production, various concerns are noted that are related to the impact that learning with this new methodology can generate on the student body. The projections have to do with the application of miniature theater in various subjects and for various contents, as well as the detailed study of creativity in this context.
Downloads
References
Alegre, N., Nadal, M., Rosso, F. y Pozo, M. (2022). Percepción de desempeño en la escritura académica de estudiantes de Ingeniería en una universidad pública argentina. Revista Innovación Educativa, 21(87), 155-169.
Araya, A. (2021). Aproximación al Teatro Lambe-Lambe como dispositivo escénico de Resonancia: Heterotopías (íntimas) en el espacio público [Tesis de maestría, Universitat de Barcelona].Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona . https://tinyurl.com/zpd26ybe
Arbona, G. (2020). La escritura creativa como disciplina emergente. Arbor, 196(798). https://tinyurl.com/zyruy8rw
Asensio, M. (2019). La lectura y la escritura académica en educación superior: el taller como estrategia didáctica. Psychology, Society & Education, 11(2), 205-219. http://hdl.handle.net/10835/6927
Bazerman, C., Little, J., Bethel, L., Chavkin, T., Fouquette, D. y Garufis, J. (2005). Reference Guide to Writing Across the Curriculum (Reference Guides to Rhetoric and Composition). Parlor Press.
Bazerman, Ch., Dean, Ch., Early, J., Lunsford, K., Null, S., Rogers, P. & Stansell, A. (Eds .).(2012). International advances in writing research: Cultures, places, measures, Perspectives on writing. The WAC Clearinghouse.
Beltrame, V. y de Arruda, K. (2008). Teatro Lambe-Lambe: o menos espetáculo do mundo. DAPesquisa, 3(5), 1010-1020. https://doi.org/10.5965/18083129030520081010
Bereiter, C. y Scardamalia, M. (2013). The psychology of written composition [La psicología de la composición escrita] (1ª ed.). Routledge.
Brijaldo, G. (2014). Interpretaciones Íntimas sobre la Escritura Performativa. La Palabra, (24), 111 - 117.
Cañete, B. (2021). Percepciones sobre escritura académica en estudiantes de ultimo año de Pedagogía en Lengua Castellana y Comunicación [Tesis de pregrado, Universidad de Humanismo Cristiano]. Biblioteca Digital de la Universidad Academia de Humanismo Cristiano.
Carlino, P. (2005). Escribir y leer en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Fondo de Cultura Económica.
Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista mexicana de investigación educativa,18(57), 355-381.
Cassany, D. (2009). Reparar la escritura (14ª ed). Graó.
Cox, C., Meckes, L. y Bascopé M. (2010). La institucionalidad formadora de profesores en Chile en la década del 2000: velocidad del mercado y parsimonia de las políticas. Pensamiento Educativo, 46-47, 205-245.
Cubo, L., Puiatti, H. y Lacon, N. (2014). Escribir una tesis: Manual de estrategias de producción. Comunicarte.
Dawson, P. (2017). Assessment Rubrics: Towards Clearer and More Replicable Design, Research and Practice. Assessment and Evaluation in Higher Education, 42(3), 347-360. https://doi.org/10.1080/02602938.2015.1111294
Deoseffee, E. (2019). El mundo a través de una Lupa. Aura: Revista de Historia y Teoría del Arte, (9), 245-249. https://tinyurl.com/yvzm35fb
Flower, L., y Hayes, J. (1981). A cognitive process theory of writing. College composition and communication, 32(4), 365-387. https://doi.org/10.2307/356600
Freire, P. (2005). Pedagogia do Oprimido[Pedagogía del oprimido] (42ª ed.). Paz e Terra.
Galante, M., Salgueiro, M., Cagnolo, S. y Gaiteri, J. (2021). Escrituras en la formación docente inicial. Géneros de formación y géneros profesionales en Correa, P., Borioli, D. y Leunda, As. (Ed.), Habitar el “entre”. Lugares de egresantes. Vol. 4 (1ª ed., pp. 88-114). Editorial universitaria.
Gelb, I. (1976). Historia de la escritura. Alianza Editorial.
Goodman, K. (1993). El Lenguaje integral como filosofía educativa. En Congreso de Las Américas sobre Lectoescritura Maracaibo, Venezuela (Ed.). Memoria del Primer Congreso de las Américas sobre Lectoescritura 1992. Maracaibo, Venezuela 1992, Universidad de los Andes. (pp. 4-29).
López, A., Prado, D. M., Cajas, E. Y., Chois, P. M., y Casas-Bustillo, A. C. (2017). Percepciones sobre la tutoría entre pares en escritura académica. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 9(19), 165-184. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m9-19.ptpe
Medina, L. y Villalón, M. (2011). Alfabetización en Establecimientos Chilenos Subvencionados. Pontificia Universidad Católica de Chile. https://shorturl.at/fpHP5
Medina, F. (2020). Instagram como recurso didáctico para desarrollar la escritura creativa: caso microrrelato. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 17(33), 84-93.
Medina, F. (2021). Diagnóstico y percepciones de estudiantes universitarios sobre la producción escrita de textos expositivos. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 18(35), 49-57.
MINEDUC. (2015). Bases curriculares. 7º básico a 2º medio. MINEDUC. https://tinyurl.com/2p83vay4
Moura, T., Fleith, D. y Almeida, L. (2021) Desarrollo del pensamiento creativo en el ámbito educativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 17(1), 164-187. https://doi.org/10.17151/rlee.2021.17.1.9
Navarro, F., Uribe, F., Lovera, P. y Sologuren, E. (2019). Encuentros con la escritura en el ingreso a la educación superior: representaciones sociales de los estudiantes en seis áreas de conocimiento. Ibérica: Revista de la Asociación Europea de Lenguas para Fines Específicos ( AELFE ), 38, 75-98.
Núñez, J. y Moreno, A. (2017). Percepción de los estudiantes universitarios iberoamericanos sobre la competencia comunicativa y la alfabetización académica. Zona Próxima, (26), 44-60.https://doi.org/10.14482/zp.26.10212
Pino, R. y Urías, G. (2020). Guías didácticas en el proceso enseñanza-aprendizaje: ¿Nueva estrategia? Revista Scientific, 5(18), 371-392.
https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.20.371-392
Pozo, J. (2006). La nueva cultura del aprendizaje en la sociedad del conocimiento. En J. Pozo, N. Scheuer, M. Pérez, M. Mateos, E. Martín, y M. De La Cruz. (Eds.). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos (pp. 29-54). Graó.
Rodríguez, A. (2008). The ‘Problem’ of Creative Writing: Using Grading Rubrics Based on Narrative Theory as Solution. New Writing. The International Journal for the Practice and Theory of Creative Writing, 5(3),167-177. https://doi.org/10.1080/14790720802209963
Romano, M. y López, E. (2023). Lectura y escritura en entornos virtuales: diagnóstico y proyecciones desde la mirada de estudiantes universitarios de primer año. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 20(39), 37-46. https://doi.org/10.29197/cpu.v20i39.480
Ruiz, M. (2009). Evaluación de lengua escrita y dependencia de lo literal. Graó.
Russell, D. (2013). Contradictions regarding teaching and writing (or writing to learn) in the disciplines: What we have learned in the USA. Revista de Docencia Universitaria, 11(1), 161-181.
Sotomayor, C. y Gysling, J. (2011). Estándares y regulación de calidad de la formación de profesores: discusión del caso chileno desde una perspectiva comparada. Calidad en la educación, (35), 91-129.
Tarullo, R., y Martino, B. (2019). Percepciones y reflexiones sobre la escritura de los estudiantes en la universidad de hoy. Propuesta educativa, 1(51), 108-118.
Teberosky, A. (2007). El texto académico. En M. Castelló (coord). Escribir y comunicarse en contextos científicos y académicos. (pp. 17-46). Graó.
Vega, P. (2020). La evaluación de la escritura creativa en el contexto universitario. Arbor, 196(798), https://doi.org/10.3989/arbor.2020.798n4003
Vieites, M. (2013). La construcción de la pedagogía teatral como disciplina científica. Revista Española de Pedagogía, 71(256), 493-508.
Vieites, M. (2014). Educación teatral: una propuesta de sistematización. Teoria de la Educación. Revista Universitaria,26(1), 77-101.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.