Emotional competencies and their relationship with effective leadership: an approach from directors in the Dominican Republic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v21i41.550

Keywords:

Educational management, competencies, emotional intelligence, leadership

Abstract

Emotional competencies in all areas have a significant value because they favor better decision making. In the context of academic management, these skills are fundamental variables for the correct management of pedagogical and administrative processes, as well as for the development of effective leadership. Therefore, the present study was developed with the objective of establishing the relationship between emotional competencies and effective leadership of school principals, in order to implement a development program based on emotional intelligence to strengthen the skills considered deficient. The research was designed in a quantitative approach with a quasi-experimental design, to determine the correlation between the variables mentioned and the influence of the training program for the development of emotional skills in female principals. A stratified and intentional sample was chosen, which consisted of 8 school principals and 201 teachers from different regions of the Dominican Republic. To obtain the data, a questionnaire was developed to be applied to each type of population (principals and teachers) with 91 items on an adverbial and numerical scale, with two versions of Daniel Goleman's map of emotional competencies.  Two evaluations were carried out with an 8-week formative intervention to reinforce the competencies that were below the expected range.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso-Serna, D. K. (2019). Inteligencia Emocional, Daniel Goleman. Con-Ciencia Serrana Boletín Científico De La Escuela Preparatoria Ixtlahuaco, 1(1). https://acortar.link/uMvQ7t

Aragón, K. I. (2019). Inteligencia emocional y su relación en el desempeño laboral. Revista Naturaleza, Sociedad y Ambiente, 6(1), 57–67. https://doi.org/10.37533/cunsurori.v6i1.41

Bar-On, R. (1997). The emotional quotient inventory (EQ-i): A test of emotional intelligence [El inventario del coeficiente emocional (EQ-i): Un test de inteligencia emocional]: Multi-Health Systems.

Bass, B. (2000). Liderazgo y organizaciones que aprenden. Actas del III Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Educativos: ICE Deusto.

Broc, M. Á. (2019). Inteligencia emocional y rendimiento académico en alumnos de educación secundaria obligatoria. Revista española de orientación y psicopedagogía. http://hdl.handle.net/11162/192021

De la Cruz Portilla, A. C. (2020). Influencia de la inteligencia emocional sobre la satisfacción laboral: Revisión de Estudios. Revista Unimar, 38(2), 63-94. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8083728

Fernández, P. y Cabello, R. (2021). La inteligencia emocional como fundamento de la educación emocional. http://ri.ibero.mx:8080/handle/ibero/6043

Gilar-Corbi, R., Pozo-Rico, T. y Castejón-Costa, J. L. (2019). Desarrollando la inteligencia emocional en educación superior: evaluación de la efectividad de un programa en tres países. Educación XX1 , 22 (1), 161-187. https://doi.org/10.5944/educXX1.19880

Goleman, D. (1998). Working with emocional intelligence [Trabajando con inteligencia emocional]: Vergara.

Goleman, D. (1998a). What makes a leader? [¿Qué hace un líder?]. Harvard Business Review, 76, 93-104.

Goleman, D. (1998b). La práctica de la inteligencia emocional: Kayros.

Goleman, D. (2002). La inteligencia emocional en la empresa: Vergara.

Goleman, D., Boyatzis, R. y McKee, A. (2005). El líder resonante crea más: House Mondadori.

Hernández Sampieri, R. et al. (2018), Metodología de la investigación científica. 6ta. Ed. McGraw Hill.

Lasarte, O. F., Díaz, E. R., y Sáez, I. A. (2019). Rendimiento académico, apoyo social percibido e inteligencia emocional en la universidad. EJIHPE: European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 9(1), 39-49. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7109642 Lima Este [252]

Lugo, A. F. B. (2019). La inteligencia emocional: exposición teórica de los modelos fundantes. Revista seres y saberes, (6). file:///C:/Users/escal/Downloads/admin,+1816-5288-1-CE.pdf

Mayer, J. D. y Salovey, P. (1995). Emotional intelligence and the construction and regulation of feelings [La inteligencia emocional y la construcción y regulación de los sentimientos]. Applied and Preventive Psychology, 4(3), 197-208.

Olivares, I. (2019). Inteligencia emocional en el sector educativo (Trabajo de investigación). http://hdl.handle.net/20.500.12423/2627

Oliveros, V. B. (2019). La inteligencia emocional desde la perspectiva de Rafael Bisquerra. Revistas de Investigación, 42(93). https://doi.org/10.1989/ejep.v4i2.84

Poclaba, M. A. (2021). Inteligencia Emocional para la reestructuración del rol de directivos y docentes de la Unidad Educativa Maryland (Bachelor's thesis). https://acortar.link/QPRphO

Puertas, P., Zurita-Ortega, F., Chacón-Cuberos, R., Castro-Sánchez, M., Ramírez-Granizo, I. y González Valero, G. (2020). La inteligencia emocional en el ámbito educativo: un meta-análisis. Anales de Psicología, 36(1), 84–91. https://doi.org/10.6018/analesps.345901

Published

2024-01-16

How to Cite

Suriel, A. J., & Escalante, J. L. (2024). Emotional competencies and their relationship with effective leadership: an approach from directors in the Dominican Republic. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 21(41), 52–63. https://doi.org/10.29197/cpu.v21i41.550