Perspectives on initial teacher education for inclusive education
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v21i41.554Keywords:
Attention to diversity, teacher training, education, inclusionAbstract
In 2015, the Dominican Republic, as a member country of the United Nations, joined the 2030 Agenda for Sustainable Development in 2015, whose fourth goal aims to ensure inclusive, equitable and quality education that promotes learning opportunities for all throughout life. However, achieving this goal requires political will and adjustments in teacher training plans. In this sense, this study aims to analyze the reflections on teacher training in the Dominican Republic from an inclusion approach. The methodological design focuses on a qualitative paradigm. Forty teachers and five directors of educational centers in the municipality of San Juan de la Maguana in the Dominican Republic were interviewed. The analysis of the results showed that most of the in-service teachers did not receive orientation on inclusive education during their undergraduate training, although they have participated in continuous training opportunities on this topic. The participants recognize conceptual gaps that prevent them from theoretically grounding their practices and make it their motive to make a call to strengthen the curricula in Higher Education Institutions, so that they can have the tools to favor learning processes for all and the elimination of barriers to learning.
Downloads
References
Acedo, C. (2008). Educación inclusiva: superando los límites. Perspectivas. Revista Trimestral de Educación Comparada, 38(1), 5-17. https://acortar.link/TrPDmt
Ainscow, M. (2001). Comprendiendo el desarrollo de escuelas inclusivas. Fundación paso a paso. https://acortar.link/knUF9q
Ainscow, M., Booth, T. y Dyson, A. (2006). Inclusion and the standards agenda: negotiating policy pressures in England. International Journal of Inclusive Education, 10(4-5), 295-308.
Ainscow, M. (2012). Haciendo que las escuelas sean más inclusivas: lecciones a partir del análisis de la investigación internacional. Revista de Educación Inclusiva, 5(1), 39-49.
Alba, C. (2016). Diseño Universal para el Aprendizaje: Educación para todos y prácticas de enseñanza inclusivas. Morata.
Amiama-Espaillat, C. (2020). Desafíos de la Educación Especial en el desarrollo de escuelas inclusivas. Ciencia y Educación, 4(3), 133-143. https://doi.org/10.22206/cyed.2020.v4i3.pp133-143
Araya, C. A., Álvarez, S. Y., Garín, T. L., Pallero, B. F., Puchi, V. N. y Véliz, M. B. (2020). Actitudes, concepciones y prácticas inclusivas de docentes y educadores diferenciales de escuelas rurales. Revista INTEREDU Investigación, Sociedad y Educación, 3(II), 61-81. https://doi.org/10.32735/S2735-65232020000369
Arnaiz, P. (2002). Hacia una educación eficaz para todos: La educación inclusiva. Monográfico Educar en el 2000.
Arnaiz, P. (2019). La educación inclusiva en el Siglo XXI. Avances y desafíos. Universidad de Murcia, 53(9), 1689-1699. https://acortar.link/10e3
Azorín, C., Arnaiz, P. y Maquilón, J. (2017). Revisión de Instrumentos sobre Atención a la Diversidad para una Educación Inclusiva de Calidad. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(75), 1021-1045. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v22n75/1405-6666-rmie-22-75-01021.pdf
Blanco, R. y Duk, C. (2011). Educación inclusiva en América Latina y el Caribe. Aula, 17, 37-55. https://acortar.link/NiwtY6
Cabezas, D. (2011). Hacia una sociedad inclusiva: la incorporación al trabajo de personas con discapacidad. Revista participación educativa: todos iguales, todos diferentes, (18), 101-106. https://acortar.link/WiNPzR
Cano, M. C. y Ordóñez, E. J. (2021). Formación del profesorado en Latinoamérica. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII(2), 284-295. https://acortar.link/awvsTU
Castillo, B. C. (2015). La educación inclusiva y lineamientos prospectivos de la formación docente: una visión de futuro. Revista Actualidades Investigativas en Educación,15(2).
https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1409-47032015000200002&script=sci_arttext
Florentino, B. M. (2016). Educación ética para el profesorado: formación inicial y permanente. 3C Print.
Florentino, B. M. (2021). Giro en la formación docente en República Dominicana: ¿avance o retroceso en esta reforma? Un vistazo desde los derechos humanos. Revista Ensayos Pedagógicos, XVI(2) 97-116. http://dx.doi.org/10.15359/rep.16-2.6
Fullan, M. (2012). Los nuevos significados del cambio en la educación. Octaedro.
García, C. I., Romero, C. S., Aguilar, O. C. L., Lomeli, H. K. A. y Rodríguez, U. D. C. (2013). Terminología internacional sobre la educación inclusiva. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 13(1), 1-29. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032013000100007
García, I. (2010). Educación inclusiva en Latinoamérica y el Caribe. El caso mexicano. Banco Mundial-UASLP.
Juárez, N. J. y Comboni, S. S. (2016). Educación Inclusiva: retos y perspectivas. Eje Central. http://www.inee.edu.mx/images/stories/2016/blog-red/ articulos/06Eje.pdf
Ley 1, que establece la Estrategia Nacional de Desarrollo de la República Dominicana 2030. (2012). Santo Domingo: Gaceta Oficial 10656. https://siteal.iiep.unesco.org/bdnp/538/ley-12012-estrategia-nacional-desarrollo-2030-su-decreto-reglamentario-ndeg-1342014
Ley General de Educación 66. (1997). Santo Domingo: Congreso Nacional. https://acortar.link/KvsfXp
Medina, L. (2021). La formación inicial docente en educación inclusiva: experiencias y percepciones del futuro profesorado. REIDOCREA, 10(3), 1-24.
Ministerio de Educación de la República Dominicana (MINERD) (2014). Pacto Nacional de la Reforma Educativa en la República Dominicana (2014-2030). Sistema de Información de Tendencias Educativas en América Latina (SITEAL). https://acortar.link/KvsfXp
Ministerio de Educación de la República Dominicana (MINERD) (2017). Orientaciones Generales para la Atención a la Diversidad Guía para la realización de Ajustes Curriculares Individualizados (ACI). https://acortar.link/PF9eTh
Ministerio de Educación Superior, Ciencia y Tecnología (MESCYT) (2015). Resolución 9-2015, Normativa para la Formación Docente de Calidad en la República Dominicana. https://acortar.link/m4A3AE
Montané, A. (2015). Justicia Social y Educación. Revista de Educación Social (20), 92-113. https://bit.ly/2VxbNdx
Organización de las Naciones Unidas (2023). Acerca de nuestro trabajo para los Objetivos de Desarrollo Sostenible en República Dominicana. https://dominicanrepublic.un.org/es/sdgs
Nanne-Lippmann, I., Bonilla, A., Bonilla, C., De la Cruz, A., Guzmán, L. N., Paz, C. y Zúñiga, S. (2022). Buenas prácticas de atención y educación en la primera infancia en Centroamérica y República Dominicana, Revista Espiga, 21(43), 26-74.
Negrín, M. M. A. y Marrero, G. J. J. (2018). Evolución en la escolarización del alumnado con necesidades educativas especiales en el sistema educativo español: conceptualización, síntesis histórica y papel de la Inspección Educativa. Avances en supervisión educativa, 29. https://acortar.link/WR1NUe
Núñez, B. A. (2023). El mejoramiento de la formación docente: una necesidad social en el contexto dominicano actual. VARONA, Revista Científico-Metodológica, 77, 1-16. https://acortar.link/GbysMf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (1990). Declaración mundial sobre educación para todos y el marco de acción para satisfacer las necesidades básicas de aprendizaje.
Pasarín-Lavín, T., Renuncio, L. y Fernández-Álvarez, M. (2023). Actitudes de los docentes ante las necesidades educativas. Revista de Psicología y Educación, 18(2), 141-150. https://doi.org/10.23923/rpye2023.02.242
Patarroyo, L. E., Soto, M. y Valdés, M. G. (2022). Desafíos y aprendizajes en la formación de formadores surgidos por la COVID-19. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación 58(e1394), 1-24. https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2022)0058-017
Paz-Delgado, C. L. y Barahona, E. (2020). Creencias sobre la inclusión educativa y prácticas docentes en el contexto de aprendizaje de la lectoescritura inicial. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 4(2), 112-126. https://acortar.link/HWm7xF
Peral-López, J. (2019). Accesibilidad universal y territorio. TIC y accesibilidad cognitiva. Respuestas a las demandas de productos híbridos artísticos-técnicos. Revista Prisma Social, 26(3), 1-26. https://acortar.link/fwpQgy
Quintero-Ayala, L. (2020). Educación inclusiva: tendencias y perspectivas. Educación y ciencia, 24, e11423. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2020.24.e11423
Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Ediciones Aljibe.
San Martín, C, Villalobos, C., Muñoz, C. y Wyman, I. (2017). Formación inicial docente para la Educación Inclusiva. Análisis de tres programas chilenos de pedagogía en Educación Básica que incorporan la perspectiva de la educación inclusiva. Calidad en la educación, (46), 20-52. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652017000100020
Sánchez-Serrano, J. M., Alba-Pastor, C. y Zubillaga del Río, A. (2021). La formación para la educación inclusiva en los títulos de maestro en educación primaria de las universidades españolas. Revista de Educación, 393, 321-352. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2021-393-496
Serna, J. A. J, y Serna, J. E. (2023). Una mirada a la educación inclusiva desde las concepciones de los docentes de educación inicial y educación primaria. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 20(39), 145-147. https://doi.org/10.29197/cpu.v20i39.493
Tello, S. (2014). La inclusión educativa en escuelas regulares avanza. https://www.elcomercio.com/.../inclusion-educativa-escuelas-regulares-avanza-discapa
Toboso, M. (2018). Diversidad funcional: hacia un nuevo paradigma en los estudios y en las políticas sobre discapacidad. Política y Sociedad, 55(3), 783-804. https://acortar.link/RpJVBb
Tomlinson, C. A. (2017). How to differentiate Instruction in Academically Diverse Classrooms. ISBN-978-1416623304, ASCD.
Torres, J. (2011). La identidad científica de la educación especial: marcando el sendero de la inclusión educativa. Revista Internacional de Investigación de Ciencias Sociales, 7(1), 137-162. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4005813
Verdugo, M. Á. (2011). Implicaciones de la Convención de la ONU (2006) en la educación de los alumnos con discapacidad. Revista participación educativa: todos iguales, todos diferentes, (18), 25-34. https://sid-inico.usal.es/idocs/F8/ART19365/verdugo_18.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.