Pedagogical Practices in Biology Teachers Training: Challenges and Opportunities left by the Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v21i42.605

Keywords:

virtuality, teacher training, biology, teaching practices

Abstract

Biology teacher training in the province of Santa Cruz, Argentina, includes the development of professional practices in secondary school institutions. During 2020 and 2021, as a consequence of the health emergency caused by the COVID-19 pandemic, face-to-face classes were suspended at all levels of the educational system for approximately 18 months. The purpose of this article is to analyze the challenges and opportunities identified by students and teachers as a consequence of mandatory virtuality and its impact today. After a few years of the pandemic experience, the biographical traces it has left in the students at superior institute and their teachers will be analyzed. The methodology is qualitative, with a biographical-narrative orientation. We work by analyzing interviews of educators and students who had their initial training before, during and after the pandemic in the subjects of pedagogical practice and residency, and with reports and diaries. From the writings and narratives, axes of analysis are inductively constructed to reveal aspects of the experience lived and reflected in the past and present. Some of them are the modification of communicational and pedagogical links, the problems in the development of reflective processes, and the challenge of implementing didactic sequences virtuality. In terms of opportunities, the capacity for adaptation is highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anijovich, R., Cappelletti, G., Silvia, M. y Sabelli, M. (2009). Transitar la formación pedagógica. Dispositivos y estrategias. Paidós.

Ardini, C., Barroso, M. y Corzo, L. (2020). Herramientas digitales de comunicación en contexto COVID 19. El impacto de la relación estudiantes-instituciones educativas en Argentina. Revista ComHumanitas, 11(2), 98–112.

Bruner, J. (2003). La fábrica de historias: Derecho, literatura, vida. FCE.

CEPAL-UNESCO. (2020). Sobre la educación en tiempos de pandemia de COVID-19. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19

De Longhi, A., Ferreyra, A., Peme, C., Bermúdez, G., Quse, L., Marti?nez, S., Iturralde, C. y Campaner, G. (2012). La interacción comunicativa en clases de ciencias naturales. Un análisis didáctico a través de circuitos discursivos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 9(2), 178–195 http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92024542002

Delgado, U. y Martínez, F. (2021). Entornos virtuales de aprendizaje adoptados en la universidad ante el COVID-19. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 12(22). https://doi.org/10.32870/dse.v0i22.829

Edelstein, G. (2011). Formar y formarse en la enseñanza. Paidós.

Figueroa-Céspedes, I., Guerra, P. y Madrid, A. (2022). Ser educadora de párvulos en tiempos de incertidumbre: Desafíos para su desarrollo profesional en contexto COVID-19. Ciencias Psicológicas, 16(2). https://doi.org/10.22235/cp.v16i2.2692

Giannini, S. (2020). COVID-19 y educación superior: de los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. Revista Latinoamericana de Educación Comparada 11(17), 1–57.

Guglielmo, L. (2019). Memorias biográficas de Abuelas de Plaza de Mayo: Dimensión juvenil y dimensión militante en la construcción de las representaciones actuales sobre sus hijos “desaparecidos” durante la última dictadura cívico militar. [Tesis de doctorado, Universidad Nacional de la Plata] Repositorio Institucional de la UNLP. https://doi.org/10.35537/10915/95592

Hernández, C., Prada, R. y Espinel, G. (2022). Competencias TIC del docente en época de no presencialidad: una mirada desde los estudiantes de comunicación social. Revista Saber, Ciencia y Libertad, 17(1), 432 – 453. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2022v17n1.7825

Lapasta, L. (2020). Repensando los escenarios educativos de la enseñanza de la Biología durante y después de la pandemia. Revista de Educación en Biología, 2. https://congresos.adbia.org.ar/index.php/congresos/article/view/321/162

Pedró, F. (2020). COVID-19 y educación superior en América Latina y el Caribe: efectos, impactos y recomendaciones políticas. Análisis Carolina, 36(1), 1–15.

Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Profesionalización y razón pedagógica. Graó.

Sales, D., Cuevas-Cerveró, A. y Gómez-Hernández, J.-A. (2020). Perspectivas sobre la competencia informacional y digital de estudiantes y docentes de Ciencias Sociales antes y durante el confinamiento por la Covid-19. Profesional de la información, 29(4). https://acortar.link/2OLxCp

Sánchez-Pujalte, L., Gómez, T., Albalá, M. y Etchezahar, E. (2021). Percepción del profesorado y del alumnado universitario argentino sobre la adaptación a la educación virtual durante la pandemia por COVID-19. Calidad de Vida y Salud, 14(2), 2–14.

Sanjurjo, L. (Coord.). (2009). Los dispositivos para la formación en las prácticas profesionales. Homo Sapiens Ediciones.

Shulman, L. (1986). Those who understand knowledge growth in teaching. Educational Research, 15(2), 4–14.

Souto, M. (2016). Pliegues de la formación. Sentidos y herramientas para la formación docente. Homo Sapiens Ediciones.

Steiman, J. (2020). Las prácticas de enseñanza – en análisis desde una Didáctica reflexiva. Miño y Dávila Editores.

Valbuena, E. (2011). Hipótesis de progresión del conocimiento biológico y del conocimiento didáctico del contenido biológico. Parte I: referentes teóricos. Tecné, Episteme y Didaxis, (30), 30–52. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=614265297003

Published

2024-07-16

How to Cite

Corbacho, V., & De Carli, P. (2024). Pedagogical Practices in Biology Teachers Training: Challenges and Opportunities left by the Pandemic. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 21(42), 122–138. https://doi.org/10.29197/cpu.v21i42.605