From Secondary to Higher Education: factors and good practices
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v21i42.608Keywords:
Intervention, guidance, secondary, university, transitionAbstract
The transition from high school to college is a crucial moment in the lives of students, since it implies a significant change in their habits, expectations and responsibilities, so this theoretical review essay aims to analyze the existing literature on good practices that favor the transition from high school to college, with emphasis on the factors that influence this process. The literature consulted agrees that evaluation methods, social support, self-regulation capacity and socioeconomic level are conditions that influence the adaptation process. As an opportunity, the need to promote good orientation practices is highlighted, especially during the first year. Some of these are oriented to cooperation, accompaniment and self-knowledge, in order to develop the necessary confidence for this stage to be positive and thus prevent academic dropout.
Downloads
References
Álvarez-Pérez, P. y López-Aguilar, D. (2017). Recursos de orientación para la transición académica y la toma de decisiones del alumnado: el programa “Universitarios por un día”. Revista d'Innovació Docent Universitària, (9), 26–38. http://revistes.ub.edu/index.php/RIDU
Blumtritt, C., Cabrera, G., Calderón, R. y Bustamante, C. (2022). La lectura académica: experiencia estudiantil en la transición de la secundaria a la universidad. XIV Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXIX Jornadas de Investigación. Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires.
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro, informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI (compendio). Ediciones UNESCO.
García, M. (2016). El desarrollo de la orientación educativa en el aprendizaje-servicio. Un estudio de caso en un instituto de educación secundaria de la comunidad de Madrid [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid].
González, C. y González, S. (2008). La orientación educativa en las escuelas secundarias durante el Siglo XX. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 6(14), 37–45. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-75272008000300006&lng=pt&tlng=es.
Gutiérrez, E. y Martínez, L. (2018). Importancia de la orientación vocacional en el proyecto de vida de estudiantes de décimo y once de Villavicencio [Tesis de grado, Universidad Cooperativa de Colombia]. Repositorio Institucional de la Universidad Cooperativa de Colombia. https://repository.ucc.edu.co/entities/publication/88007a01-9c07-4437-805a-77bd64df7056
Herrero, E., Fernández-Castañón, A., García, M., García, J. y Gutiérrez, A. (2017). La transición a la universidad: eficacia de un programa de orientación en Bachillerato apoyado en las TIC. Congresos CLABES. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1656
Kim, J., & Hong, S. (2019). Family influence on college major choice: A gender comparison. Journal of Counseling Psychology, 66(3), 358–369.
Martin, J., Smith, L., & Garcia, E. (2018). The role of parental involvement in students' decisions to pursue higher education. Educational Psychology Review, 30(4), 865–879.
Martínez-Clares, P., Pérez-Cusó, F. y Martínez-Juárez, M. (2014). Orientación Profesional en Educación Secundaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17 (1), 57–71. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.17.1.198841
Otero, A., Corica, A. y Merbilhaa, J. (2021). El pasaje del secundario a la universidad: Un estudio longitudinal entre dos cohortes de jóvenes que egresaron de la escuela secundaria en el Área Metropolitana de Buenos Aires (AMBA). Revista Educación, 45(1), 418–437. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.41544
Panadero, E., Fraile, J. y García-Pérez, D. (2022). Transición a educación superior y evaluación: Un estudio longitudinal anual. Educación XX1, 25(2), 15–37. https://doi.org/10.5944/educxx1.29870
Pérez, A., Quispe, F., Aguilar, O. y Cortez, L. (2020). Transición secundaria-universidad y la adaptación a la vida universitaria. Revista de Ciencias Sociales, 26(3), 244–258.
Rodríguez, D. (2008). Buenas prácticas en el ámbito educativo y su orientación a la gestión del conocimiento. Educación, 17(32), 29–48.
Rodríguez-Fernández, A., Ramos-Díaz, E., Ros, I. y Fernández-Zabala, A. (2015). Relaciones de la resiliencia con el autoconcepto y el Apoyo Social Percibido en una muestra de adolescentes. Acción Psicológica, 12(2), 1–14. https://dx.doi.org/10.5944/ap.12.2.14903
Runte, A. y Pérez, M. (2020). Un estudio comparado sobre la transición de Secundaria hacia la Universidad entre Brasil y España. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(1), 79–92.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.