University teaching staff and educational innovation for sustainable development: the case of the Campus Ocean project i3

Authors

Keywords:

educational innovation, education for sustainable development, university, teaching staff, motivation

Abstract

University teaching staff are immersed in an academic context in which adaptations and changes are necessary in order to be able to respond to a society in continuous transformation. Educational innovation is a response to this emergency that requires approaches in line with Education for Sustainable Development. The aim of this study is to understand the reasons why teachers are involved in educational innovation for sustainable development and the satisfaction they get from it. A qualitative methodology was adopted, based on a case study of the cross-border Campus Ocean i3 project, developed jointly by the University of the Basque Country (Spain) and the University of Bordeaux (France), backed by fourteen in-depth interviews that were conducted with participating faculty members. The results indicate that the teachers' involvement is due to personal, institutional and strategic reasons, and this participation satisfies because it allows them to experiment and test, to learn from a complex and unstable environment, to learn from what is experienced and perceived, and to participate without pressure. It is concluded that intervening in an innovation project for sustainable development challenges certainties that induce the teaching staff to learn to reinvent themselves in order to respond to the university society of the 21st century.

Metrics

26 Downloads
41 Views

References

Águila, C. y Sánchez-Sanz, A. (2024). Experiencias pedagógicas conscientes en educación superior. Un estudio cualitativo. Educar, 60(1), 19–32. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1716

Alkorta, I. (2011). Introducción. En I. Fernández e I. Rekalde. (Eds.), Una universidad que aprende: innovación y cambio educativo en la UPV/EHU. Servicio editorial de la Universidad del País Vasco (UPV/EHU).

Alonso, I. (2015). Cambios en la identidad y cultura docente en procesos de innovación educativa en la Educación Superior. Estudio de un caso [Tesis doctoral, Universidad del País Vasco]. Archivo digital. http://hdl.handle.net/10810/21694

Angulo, F. y Vázquez, R. (2003). Los estudios de caso. Una aproximación teórica. En Introducción a los estudios de casos. Los primeros contactos con la investigación etnográfica (pp. 15–51). Algibe.

Arandia, M. y Rekalde-Rodríguez, I. (2014). La formación de equipos de coordinación para el desarrollo curricular de los grados: el programa ehundu de la UPV/EHU. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 12(4), 91–114. https://doi.org/10.4995/redu.2014.5616

Barth, M., Jiménez-Aceituno, A., Lam, D., Bürgener, L., & Lang, D. (2023). Transdisciplinary learning as a key leverage for sustainability transformations. Current Opinion in Environmental Sustainability, 64, e101361. https://doi.org/10.1016/j.cosust.2023.101361

Bauman, Z. (2003). La cultura en el mundo de la modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica.

Chaudhury, P. y Jenkins, C. (2024). Retos mundiales, soluciones locales: el papel de las universidades en la educación del futuro. Papeles de economía española, (180). https://www.funcas.es/wp-content/uploads/2024/07/PEE-180_Chaudhury_Jenkins1.pdf

Cotán, A. (2016). El sentido de la investigación cualitativa. Escuela Libre, 19, 33–48.

Cruz-Iglesias, E., Gil-Molina, P., & Rekalde-Rodríguez, I. (2022). A navigation chart for sustainability for the Ocean i3. Educational project. Sustainability, 14(8), e4764. https://doi.org/10.3390/su14084764

Denzin, N., & Lincoln, Y. (2011). The Sage handbook of qualitative research. Sage.

Ereñaga, A., & Rekalde-Rodríguez, I. (2021). Hezkuntza Berrikuntza Proiektuak Euskal Herriko Unibertsitatean. El Guiniguada. Revista de investigaciones y experiencias en Ciencias de la Educación, (30), 104–121. https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/1323

Etxague, X. (2006). Introducción. En J. Guisasola y T. Nuño (Eds.), La educación universitaria en tiempos de cambio (pp. 9–19). Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco (UPV/EHU).

Evans, T. (2019). Competencies and pedagogies for Sustainability Education: A roadmap for sustainability studies program development in colleges and universities. Sustainability, 11(19). https//doi.org/10.3390/su11195526

Feixas, M. y Martínez-Usarralde, M. (2022). La transferencia de los proyectos de innovación docente: un estudio sobre su capacidad de transformar la enseñanza y el aprendizaje. Educar, 58(1), 69–84.

Fernández, I. y Rekalde, I. (2011). Análisis del impacto de la formación continua del PDI en la UPV/EHU (2006-2011): retrospectiva y líneas de avance. En I. Fernández e I. Rekalde. (Coords.), Una universidad que aprende: innovación y cambio educativo en la UPV/EHU (pp.19–44). Servicio editorial de la UPV/EHU.

Fernández-Martínez, M., Carrión, J., Luque, A. y Román, I. (Coords.). (2020). Innovación docente en la universidad y realidades emergentes. Octaedro.

Filho, W., Lange, A., Frankenberger, F., Mohammed, N., Sen, S., Silvpalan, S., Nono-Corti, I., Venkatesan, M., & Emblen-Perry, K. (2021). Governance and Sustainable Development at Higher Education Institutions. Environment, Development and Sustainability, 23(5), 6002–6020. https://ui.adsabs.harvard.edu/link_gateway/2021EDSus..23.6002L/doi:10.1007/s10668-020-00859-y

Filho, W., Trevisan, L., Dinis, M., Ulmer, N., Paço, A., Borsari, B., Sierra, J., & Salvia, A. (2024). Fostering students’ participation in the implementation of the sustainable development goals at higher education institutions. Discover Sustainability, 5(22). https://doi.org/10.1007/s43621-024-00204-7

Fiss, P. (2009). Case studies and the configurational analysis of organizational phenomena. In D. Byrne, & C. Ragin. (Eds.), The SAGE handbook of case-based methods (pp. 424–440). SAGE Publications.

Flick, U. (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Ediciones Morata.

Flyvbjerg, B. (2011). Case study. In N. Denzin, & Y. Lincoln (Eds.), The SAGE handbook of qualitative research (pp. 301–316). SAGE Publications.

Froment, F., De-Besa, M. y Gil, J. (2023). Efecto del apoyo a la autonomía sobre la satisfacción académica: la motivación y el compromiso académico como variables mediadoras. Revista de Investigación Educativa, 41(2), 479–499. https://doi.org/10.6018/rie.546251

Garcia-Alvarez, M., Rekalde-Rodríguez, I., & Gil-Molina, P. (2023). No transition without transformation: educating sustainability. In W. Leal, M. Dinis, S. Moggi, E. Price, & A. Hope. (Eds.), SDGs in the European Region. Implementing the UN Sustainable Development Goals – Regional Perspectives. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-91261-1_98-1

Gil-Molina, P., Cruz-Iglesias, E., & Rekalde-Rodríguez, I. (2024). Developing competences in a cross-border interdisciplinary project: student and teacher perceptions of the Ocean i3 project. Journal of University Teaching and Learning Practice, 21(1). doi.org/10.53761/677RFM42

Gurdián-Fernández, A. (2007). El paradigma cualitativo en la investigación socioeducativa. Investigación y desarrollo educativo regional. IDER.

Hannan, A. y Silver, H. (2005). La innovación en la enseñanza superior. Enseñanza, aprendizaje y culturas institucionales. Narcea.

Hannan, A., Silver, H., & English, S. (2000). Four: Teaching and learning in higher education: issues of innovation. In Differing visions of a Learning Society. Policy Press. https://doi.org/10.51952/9781847425195.ch004

Hargreaves, A., Earl, L., Moore, S. y Manning, S. (2001). Aprender a cambiar. La enseñanza más allá de las materias y los niveles. Octaedro.

Imbernón, F. (2024). Tendencias y retos internacionales en la formación permanente del profesorado para la innovación educativa. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 8(1), 215–229. https://doi.org/10.32541/recie.2024.v8i1

Kemmis, S. y Mc Taggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación-acción. Laertes.

King, N., & Anderson, N. (1995). Innovation and change in organizations. Routledge.

Kleinheksel, A., Rockich-Winston, N., Tawfik, H., & Wyattasha T. (2020). Demystifying content analysis. American Journal of Pharmaceutical Education, 84(1). doi.org/10.5688/ajpe7113

Lema, B., Lema, A. y Delgado, E. (2022). Premisas para la sostenibilidad de la universidad contemporánea. Revista Universidad y Sociedad, 14(1), 511–516. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000100511&lng=es&tlng=es

López-Fraile, L., Agüero, M. y Jiménez-García, E. (2021). Efecto del aprendizaje basado en retos sobre las tasas académicas en el área de comunicación de la Universidad Europea de Madrid. Formación Universitaria, 14, 65–74. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000500065

Marín, J. y Pino-Juste, M. (Coords.). (2022). Innovación educativa para una educación transformadora. Dykinson.

McMillan, J. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Una introducción conceptual. Pearson Addison Wesley

Nichols, M., Cator, K., & Torres, M. (2016). Challenge based learner user guide. Digital Promise.

Organización de Naciones Unidas. (2015, 25 de septiembre). Transformar nuestro mundo: Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang=E

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2014). Hoja de ruta de la UNESCO para la Implementación del Programa de Acción Mundial sobre Educación para el Desarrollo Sostenible. http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002305/230514e.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2017). Educación para los objetivos de desarrollo sostenible. Objetivos de aprendizaje. Ediciones UNESCO.

Parejo, J. y Cortón-Heras, M. (2025). Experiencias de aprendizaje fuera del aula universitaria: análisis de salidas de centros escolares innovadores. Educación XX1, 28(1), 213–234. https://doi.org/10.5944/educxx1.38276

Pérez, M. y Rodríguez, J. (Coords.). (2017). Buenas prácticas docentes del profesorado universitario. Octaedro.

Paricio, J., Fernández-March, A. y Fernández, I. (2019). Cartografía de la buena docencia universitaria. Un marco para el desarrollo del profesorado basado en la investigación. Narcea.

Pinto, J. y Soto, J. (2021). Challenge-based learning: Un puente metodológico entre la educación superior y el mundo profesional. Thomson Reuters Aranzadi.

Pizzolitto, A. y Macchiarola, V. (2015). Un estudio sobre cambios planificados en la enseñanza universitaria: origen y desarrollo de las innovaciones educativas. Innovación Educativa, 15(67), 111–134.

Porto, M., García, M. y Bolarín, M. (2024). Desarrollo profesional colegiado a partir de proyectos de innovación docente: una trayectoria compartida. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 21(40), 28–37.

Portuguez, M., & Gómez, M. (2020). Challenge based learning: Innovative pedagogy for sustainability through e-learning in higher education. Sustainability, 12. https://doi.org/10.3390/su12104063

Prabawani, B., Hadi, S., Zen, I., Afrizal, T., & Purbawati, D. (2020). Education for Sustainable Development as diffusion of innovation of secondary school students. Journal of Teacher Education for Sustainability, 22(1), 84–97.

Redman, A., Wiek, A., & Barth, M. (2021). Current practice of assessing students’ sustainability competencies: a review of tools. Sustainability Sciences, 16, 117–135. https://doi.org/10.1007/s11625-020-00855-1

Rekalde, I. y Mendia, A. (2020). La mentoría en el impacto académico del profesorado novel de la UPV/EHU. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(2), 191–213. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000200191

Rekalde-Rodríguez, I., Barrenechea, J., & Hernández, Y. (2021a). Ocean i3. Pedagogical innovation for sustainability. Education Sciences, 11(8). https://doi.org/10.3390/educsci11080396

Rekalde-Rodríguez, I., Gil-Molina, P., & Cruz-Iglesias, E. (2021b). The IraunIK and IraunIR questionnaires: Assessment of transversal competencies for sustainability. Journal of Teacher Education for sustainability, 23(1), 22–40. https://doi.org/10.2478/jtes-2021-0003

Rekalde-Rodríguez, I., Gil-Molina, P., & Cruz-Iglesias, E. (2023). Institutional teaching choreographies in education for sustainability in times of pandemic: the Ocean i3 project. International Journal of Sustainability in Higher Education, 24(9), 1–20. https://doi.org/10.1108/IJSHE-02-2022-0039

Rekalde-Rodríguez, I., Barrenechea, J., & Zinkunegi-Goitia, O. (2024). Sailing aboard the training ship Saltillo. An extracurricular experience in education for sustainable development. Journal of Outdoor and Environmental Education. https://doi.org/10.1007/s42322-024-00173-5

Rieckmann, M., & Bormann, I. (2020). Higher education institutions and sustainable development: Implementing a whole-institution approach. MDPI.

Rodríguez-Rodríguez, E. (2024). ¿Qué significa innovar en educación superior? Una aproximación conceptual. Revista Innovaciones Educativas, 26(40), 170-187. https://dx.doi.org/10.22458/ie.v26i40.4845

Roig-Vila, R. (Ed.). (2020). La docencia en la Enseñanza Superior. Nuevas aportaciones desde la investigación e innovación educativas. Octaedro.

Sabariego, M. (2024). Análisis de datos cualitativos y el programa Nvivo 14. Dosier-Tutorial. Universitat de Barcelona.

Sandín, M. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Mc Graw Hill.

Schophuizen, M., & Kalz, M. (2020). Educational innovation projects in Dutch higher education: Bottom-up contextual coping to deal with organizational challenges. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 17(36). https://doi.org/10.1186/s41239-020-00197-z

Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Ediciones Morata.

Thomas, G. (2011). How to do your case study: A guide for students & researchers. SAGE Publications.

Tierney, W., & Lanford, M. (2018). Institutional culture in Higher Education. In Encyclopedia of international Higher Education systems and institutions. Springer.10.1007/978-94-017-9553-1_544-1

Tomàs, M., Borrell, N., Castro, D., Feixas, M., Bernabeu, D. y Fuentes, M. (2010a). La cultura innovadora de las universidades: estudio de casos. Octaedro.

Tomàs, M., Castro, D. y Feixas, M. (2010b). Dimensiones para el análisis de las innovaciones en la universidad. Propuesta de un modelo. Bordón, 62(1), 139–151.

Vázquez, R., Picazo, M. y López-Gil, M. (2021). Estudio de casos e innovación educativa: un encuentro hacia la mejora educativa. Investigación en la escuela, 105, 1–10. https://doi.org/10.12795/IE.2021.i105.01

Zinkunegi-Goitia O., & Rekalde-Rodríguez I. (2022). Employability within an education for sustainability framework: The Ocean i3 case study. Education Sciences, 12(4).

Published

2025-07-09

How to Cite

Rekalde-Rodríguez, I. (2025). University teaching staff and educational innovation for sustainable development: the case of the Campus Ocean project i3. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 22(44), 8–28. Retrieved from https://cuaderno.pucmm.edu.do/index.php/cuadernodepedagogia/article/view/680