A look at the horizontal and emancipatory processes in the educational activity

Authors

  • William Oswaldo Silva Ortiz Universidad Nacional de Colombia

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v17i34.402

Keywords:

dialogue, education, emancipation, critical thinking, horizontal encounters

Abstract

This text approaches the importance of educational acts as elements of comprehension in the formative processes of a critical and proactive citizenship and their being in the world. In this line of ideas, the book The Ignorant Schoolmaster from French teacher Jacques Rancière was taken as the main key point to build the perspective given here. Thus, the first part of the text highlights the conceptual discussion given in the book, in terms of the relations between student and teacher, teaching and learning and numbness and emancipation. In second place, the main elements of an education which promotes horizontal, humanistic and emancipatory encounters are discussed. The main point gives great importance to learning processes from Professor Rancière’s perspective, supporting these ideas with other valuable perspectives such as the ones developed by Bauman and Bourdieu. Lastly, the text deals with the need to establish emancipatory pedagogies, so that learning processes allow dialogue, astonishment capacity and cooperation, taking other philosophical and pedagogical postures into account, such as the ones by Gadamer and Freire.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

William Oswaldo Silva Ortiz, Universidad Nacional de Colombia

Candidato a Magister en Lenguajes y Literaturas en Educación. Maestría en Educación – Facultad de Ciencias Humanas Universidad Nacional de Colombia.

References

Bauman, Z. (2008). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Editorial Gedisa, S.A.

Berdugo, B. (2013). Educación y aprendizaje desde la biopedagogía. Perspectivas de cambio para los procesos educativos. Girardot: Universidad de Cundinamarca, Revista Caminos Educativos 2, 103 – 111.

Bourdieu, P. (2002). Campo de poder, campo intelectual. Buenos Aires: Editorial Montressor.

Ferreiro, E. y Teberosky, A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México: Siglo XXI Editores

Freire, P. (1968). Pedagogía del oprimido. [Versión Adobe Reader]. Recuperado de http://www.ensayistas.org/critica/liberacion/varios/freire.pdf

Gadamer, H. (1998). Verdad y método II (M. Olasagasti, Trad.). Salamanca: Ediciones Sígueme.

Gardner, H. (2001). La inteligencia reformulada. Las inteligencias múltiples en el siglo XXI. México: Fondo de Cultura Económica.

Kolb, D. (1984). Experiential Learning. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.

Martínez, D. (2018). ¿Enseñanza tradicional en el siglo XXI? Revista Neuronum. Volumen 4. Número 1. Enero-Julio 2018. ISSN: 2422-5193 (En línea)

Rancière, J. (2002). El Maestro Ignorante. Barcelona: Editorial Alertes.

Recabarren, M. (2017). ¿Cómo llegan a ser profesores los estudiantes de pedagogía en educación secundaria en Chile? La práctica y la teoría en la formación del conocimiento profesional docente. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 13(26), 26-35. https://doi.org/10.29197/cpu.v13i26.261

Ruiz, J. (2011). El maestro ignorante. Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Buenos Aires: Revista el peldaño, Facultad de Artes. 10 -11, 29–30

Zuleta, E. (2010). Educación y democracia: un campo de combate. Colombia: Omegalfa.

Published

2020-07-16

How to Cite

Silva Ortiz, W. O. . (2020). A look at the horizontal and emancipatory processes in the educational activity. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 17(34), 127–137. https://doi.org/10.29197/cpu.v17i34.402