Interdisciplinary dialogue as a strategy for the integration of humanistic disciplines in Español II course

Authors

  • José Alejandro Rodríguez Núñez Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v19i37.447

Keywords:

Interdisciplinarity, transversality, integrated learning, humanistic disciplines and liberal education

Abstract

Integrated learning has become important in the effort that universities are making to rethink and redesign the liberal education of the twenty-first century. In this sense, we present this study that aims to offer the story of interdisciplinary experience in the subject of Spanish II. The proposal we offer has been the result of the integration of four disciplines to the process of understanding, analysis and interpretation of the essay "I am Dominican but I am not like this", by Manuel Matos Moquete (2005). As a result, students have had the opportunity to analyze textual discursiveness from different positions, approaches and points of view that has significantly favored the four pillars of General Studies present in each of the subjects that make up this cycle: research, argumentation, reading and writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Alejandro Rodríguez Núñez, Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra

Postgrado y Maestría en Lingüística Aplicada por el Instituto Tecnológico de Santo Domingo (INTEC).  Doctor en Estudios del Español: Lingüística y Literatura por la Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM). Profesor instructor de la Escuela de Lenguas.

References

Aronson, N. (2013). Flipped Learning in Higher Education. Upper Saddle River. Pearson.

Blackshields, D. (2016). Aprendizaje integrado: Investigaciones internacionales y casos prácticos. Narcea, S.A.

Boni, A. y Pérez, A. (2006). Construir la ciudadanía global desde la universidad. Intermón Oxfam ediciones.

Carlino, P. (2013). Escribir, leer y aprender en la universidad. Fondo de cultura económica de Argentina. Buenos Aires, Argentina.

Carvajal, Y. (2013) Interdisciplinariedad: Desafío para la educación superior y la investigación. Revista Luna Azul. No. 31, julio-diciembre, 2010

Jarvis, P. (2001) Universidades corporativas: Nuevos modelos de aprendizaje en la sociedad global. Narcea, S.A.

Matos Moquete, M. (2005). En la espiral de los tiempos. Editora Búho.

Mejía, A. (2001). La identidad social y nacional en dominicana: Un análisis psico-social. Editora Taller.

Núcleo del plan de estudios del ciclo de estudios generales (2016) Facultad de Ciencias Sociales, Humanidades y Artes. Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra.

Quintá, M.C. (2014). Estrategias para la formación interdisciplinar en las áreas de Humanidades y Ciencias Sociales y en Artes, Arquitectura y Diseño. Redic Innovacesal. Org.

Published

2022-01-19

How to Cite

Rodríguez Núñez, J. A. (2022). Interdisciplinary dialogue as a strategy for the integration of humanistic disciplines in Español II course. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 19(37), 69–74. https://doi.org/10.29197/cpu.v19i37.447