TIC to teach. Also in Mathematics?

Authors

  • María Dolores Fernández Olivares Universidade de Santiago de Compostela
  • Isabel Dans Álvarez de Sotomayor Universidade de Santiago de Compostela

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v19i38.466

Keywords:

information and communication technology (TIC), didactic, math, digital resources, teachers

Abstract

This work proposes a bibliographical review on the publications that deal with TIC in specialized magazines in the study of the didactics of mathematics during the period 2015-2019. The aim is to identify which TIC tools and resources are proposed within the educational field as the most appropriate for teaching-learning according to the Mathematics. Likewise, it seeks to identify the main lines of work and the educational use of TIC. The results show that the main advantages are enabling student motivation and facilitating the achievement of meaningful learning. As inconveniences for its use, the lack of material means, the training of the teaching staff, together with the scarcity of time are pointed out. It concludes by pointing out the most useful digital resources for teaching in the opinion of the research reviewed and with a proposal for the incorporation of other tools favorable to inclusion and the development of digital competence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Dolores Fernández Olivares, Universidade de Santiago de Compostela

Ingeniera Superior de Telecomunicación (UVIGO).  MBA IESIDE. Máster en Profesorado (USC). Project Manager.

Isabel Dans Álvarez de Sotomayor, Universidade de Santiago de Compostela

Profesora Ayudante Doctor. Grupo de investigación educativa MESTURA - Red RIES. Universidade de Santiago de Compostela, España. Departamento de Pedagogía y Didáctica.

References

Baeza-Alba, M. A., Claros-Mellado, F. J. y Sánchez-Campaña, M. T. (2016). Una propuesta didáctica en 3º E.S.O para trabajar el pensamiento matemático avanzado haciendo uso de Scratch. Épsilon, 93, 31-46. https://thales.cica.es/epsilon/sites/thales.cica.es.epsilon/files/epsilon93_2_0.pdf

Bolaños, C. y Ruiz, J. F. (2018). Demostrando con GeoGebra. Números, 99, 153-171.

http://funes.uniandes.edu.co/12905/

Calderón, S. E., Núñez, P., Di Laccio, J. L. Iannelli, L. M. y Gil, S. (2015). Aulas-laboratorios de bajo costo, usando TIC. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(1), 212-22. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/2912

Campos, M. y Rodríguez, A. A. (2016). Física y matemáticas experimentales en escenarios virtuales. Suma, 82, 19-26. http://revistasuma.es/IMG/pdf/s82-19- escenarios_virtuales.pdf

Casado, M. J. (2017). TIPS de ruta. Números, 95, 93-105.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6146439

Conejo, I. y Muñoz, J. L. (2017). Los viernes creativos. Números, 94, 93-106.

https://mdc.ulpgc.es/cdm/singleitem/collection/numeros/id/1068/rec/2

Cruz Pichardo, I. M. y Puentes Puente, A. (2012). Innovación Educativa: Uso de las TIC en la enseñanza de la Matemática Básica. EDMETIC, 1(2), 127-144. https://doi.org/10.21071/edmetic.v1i2.2855.

Curto Prieto, M. y García Feijoó, A. M. (2019). “Conociendo mi ciudad con una mirada matemática”. Una experiencia de aula en Educación Infantil. Números, 101, 73-84. http://www.sinewton.org/numeros/numeros/101/Experiencias_03.pdf

Dans Álvarez de Sotomayor, I. y Varela Portela, C. (2021). Digitalización, compromiso y resiliencia. Proyecto de aprendizaje-servicio con futuros docentes. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (78), 85-98. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2233

Díaz, N. (2015a). Matemáticas creativas en proyecto Gauss. Números, 89, 177-184. https://mdc.ulpgc.es/cdm/singleitem/collection/numeros/id/999/rec/1

Díaz, N. (2015b). Otro enfoque de la geometría afín en Bachillerato. Números, 90, 117-135. https://mdc.ulpgc.es/cdm/singleitem/collection/numeros/id/1010/rec/1

Díaz Urdaneta, S., Gutiérrez, R. y Luque. R. (2018). Propuesta didáctica para abordar el

tema de la función (

Published

2022-07-05

How to Cite

Fernández Olivares, M. D. ., & Dans Álvarez de Sotomayor, I. (2022). TIC to teach. Also in Mathematics?. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 19(38), 109–119. https://doi.org/10.29197/cpu.v19i38.466