TIC to teach. Also in Mathematics?
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v19i38.466Keywords:
information and communication technology (TIC), didactic, math, digital resources, teachersAbstract
This work proposes a bibliographical review on the publications that deal with TIC in specialized magazines in the study of the didactics of mathematics during the period 2015-2019. The aim is to identify which TIC tools and resources are proposed within the educational field as the most appropriate for teaching-learning according to the Mathematics. Likewise, it seeks to identify the main lines of work and the educational use of TIC. The results show that the main advantages are enabling student motivation and facilitating the achievement of meaningful learning. As inconveniences for its use, the lack of material means, the training of the teaching staff, together with the scarcity of time are pointed out. It concludes by pointing out the most useful digital resources for teaching in the opinion of the research reviewed and with a proposal for the incorporation of other tools favorable to inclusion and the development of digital competence.
Downloads
References
Baeza-Alba, M. A., Claros-Mellado, F. J. y Sánchez-Campaña, M. T. (2016). Una propuesta didáctica en 3º E.S.O para trabajar el pensamiento matemático avanzado haciendo uso de Scratch. Épsilon, 93, 31-46. https://thales.cica.es/epsilon/sites/thales.cica.es.epsilon/files/epsilon93_2_0.pdf
Bolaños, C. y Ruiz, J. F. (2018). Demostrando con GeoGebra. Números, 99, 153-171.
http://funes.uniandes.edu.co/12905/
Calderón, S. E., Núñez, P., Di Laccio, J. L. Iannelli, L. M. y Gil, S. (2015). Aulas-laboratorios de bajo costo, usando TIC. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(1), 212-22. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/2912
Campos, M. y Rodríguez, A. A. (2016). Física y matemáticas experimentales en escenarios virtuales. Suma, 82, 19-26. http://revistasuma.es/IMG/pdf/s82-19- escenarios_virtuales.pdf
Casado, M. J. (2017). TIPS de ruta. Números, 95, 93-105.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6146439
Conejo, I. y Muñoz, J. L. (2017). Los viernes creativos. Números, 94, 93-106.
https://mdc.ulpgc.es/cdm/singleitem/collection/numeros/id/1068/rec/2
Cruz Pichardo, I. M. y Puentes Puente, A. (2012). Innovación Educativa: Uso de las TIC en la enseñanza de la Matemática Básica. EDMETIC, 1(2), 127-144. https://doi.org/10.21071/edmetic.v1i2.2855.
Curto Prieto, M. y García Feijoó, A. M. (2019). “Conociendo mi ciudad con una mirada matemática”. Una experiencia de aula en Educación Infantil. Números, 101, 73-84. http://www.sinewton.org/numeros/numeros/101/Experiencias_03.pdf
Dans Álvarez de Sotomayor, I. y Varela Portela, C. (2021). Digitalización, compromiso y resiliencia. Proyecto de aprendizaje-servicio con futuros docentes. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (78), 85-98. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2233
Díaz, N. (2015a). Matemáticas creativas en proyecto Gauss. Números, 89, 177-184. https://mdc.ulpgc.es/cdm/singleitem/collection/numeros/id/999/rec/1
Díaz, N. (2015b). Otro enfoque de la geometría afín en Bachillerato. Números, 90, 117-135. https://mdc.ulpgc.es/cdm/singleitem/collection/numeros/id/1010/rec/1
Díaz Urdaneta, S., Gutiérrez, R. y Luque. R. (2018). Propuesta didáctica para abordar el
tema de la función (
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.