Transmedia Reading with Leaders of the cerros del Almendral in Valparaíso

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v21i42.597

Keywords:

biography, women, transmedia, territory, narratives

Abstract

The objective of this article is to describe an experience of co-creation of biographical narratives through transmedia communication to move from private and intimate space to public and common conversation. As part of the Connection with the Environment (VcM) plan of the Master in Digital Communication and Transmedia (MCDyT), the collective reading of Imaginarios de mujeres latinoamericanas was carried out with a group of neighborhood leaders from the hills of the Almendral neighborhood of Valparaíso. The design considered four key stages: (1) symmetrical experience in the staging for presentation on the publication's web support; (2) reading aloud by the attendees of biographical stories of said text, intertwining different voices; (3) conversation guided by common stories of the attendees; and (4) the construction of new narratives from the biographical experience through the metaphor of the tree of life, which allows categorizing feelings, experiences and life goals, in a friendly and non-invasive way. The results of the activity allow us to infer that biographical reading and writing, through a transmedia design, establishes links in the territory through the recognition of otherness and the participants' own emotions; Likewise, academic dissemination with community organizations is necessary and significant for the achievement of bidirectional learning. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amador-Baquiro, J. (2018). Educación interactiva a través de narrativas transmedia: posibilidades en la escuela. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 10(21), 77–94. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-21.eint

Arendt, H. (1979). Eichmann en Jerusalén. Un estudio sobre la banalidad del mal. Lumen.

Arfuch, L. (2002). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Fondo de Cultura Económica.

Arfuch, L. (2019). La vida narrada. Memoria, subjetividad y política. Eduvim.

Bauman, Z. (2002). Modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica.

Bauman, Z. y Donskis, L. (2023). Maldad líquida. Vivir sin alternativas. Paidós.

Castells, M. (2012). Redes de indignación y esperanza. Alianza editorial.

Chartier, R. (2002). El mundo como representación. Estudios sobre historia cultural. Gedisa.

Crawford, K. (2022). Atlas de inteligencia artificial. Poder, política y costos planetarios. Fondo de Cultura Económica.

Cruz, E. (2020). La educación transformadora en el pensamiento de Paulo Freire. Educere, 24(78), 197–206. https://www.redalyc.org/journal/356/35663284002/html/

Denborough, D. (2008). Collective narrative practice: Responding to individuals, groups, and communities who have experienced trauma. Dulwich Centre Publications.

Denborough, D. (2011). Línea de tiempo narrativas-colectivas y mapa de historia (L. Leighton, Trad.). PRANAS Chile. (Trabajo original publicado en 2008). https://pranaschile.org/wp-content/uploads/2018/04/lineasdetiempo.pdf

De Ugarte, D. (2007). El poder de las redes. El Cobre.

Echeverría, R. (2006). Ontología del lenguaje. Ediciones Granica.

Fernández, P. (2004). El espíritu de la calle. Anthropos.

Freire, P. (1998). Pedagogía de la esperanza. Un reencuentro con la Pedagogía del oprimido (S. Mastrángelo, Trad., 3ª. ed.). Siglo XXI. (Trabajo original publicado en 1992).

Guerra, A. (2009). Luchas, laches y lachunos. Epifanías en la memoria del barrio y sus habitantes. Maguaré, (23). https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/28978

Han, B.-C. (2017). La expulsión de lo distinto. Herder.

Innerarity, D. (2022). La sociedad del desconocimiento. Galaxia Gutenberg.

Jara, O. (2006). Guía para sistematizar experiencias. IUCN.

Jiménez, M., Jiménez, G., Bravo, G. y Reveco, J. (2019). “La ruta de La Matriz”, resignificando el espacio, reconstruyendo al sujeto. Eure, 45(135), 201–222. https://dx.doi.org/10.4067/S0250-71612019000200201

Martín-Barbero, J. (2022). Oficio de cartógrafo. Travesías latinoamericanas de la comunicación en la cultura. Fondo de Cultura Económica.

Martín-Barbero, J. (2003). El espacio cultural latinoamericano. Bases para una política cultural de integración. Fondo de Cultura Económica.

Mazzucchelli, N., Reyes-Espejo, M. e Íñiguez-Rueda, L. (2021). Bordando narrativas de resistencia: Prácticas y experiencias de mujeres mayores activistas. Polis (Santiago), 20(60), 10–34. https://dx.doi.org/10.32735/s0718-6568/2021-n60-1654

Montagut, A. (2021). Reset: cómo concluir la revolución digital del periodismo. Galaxia Gutenberg.

Montoya, J. y Páez, A. (2021). La emergencia de las narrativas transmedia en historia y relatos comunes. ?Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social "Disertaciones", 14(2). https://www.redalyc.org/journal/5115/511567958014/

Muñoz, M., Aravena, C. y Cuello, V. (2022). Flujo de la comunicación y proceso de aprendizaje en la docencia online. Revista Faro, 1(35), 29–43. https://www.revistafaro.cl/index.php/Faro/article/view/870

Ncube, N. (2006). The Tree of Life Project: Using narrative ideas in work with vulnerable children in Southern Africa. International Journal of Narrative Therapy and Community Work, (1), 3–16.

Latour, B. (2007). Nunca fuimos modernos. Ensayos de antropología simétrica. Siglo XXI.

Lévy, P. (2007). Cibercultura. La cultura de la sociedad digital. Anthropos.

Lora, P. y Rocha, D. (2016). Promoción de la innovación social a través de la utilización de metodologías participativas en la gestión del conocimiento. Equidad y Desarrollo, (25), 159–178. https://doi.org/10.19052/ed.3513

Lugo, N., Melón, M. y Rodríguez, Z. (2021). Juegos transmedia “Yo amo leer”: experiencias inmersivas, espacios de afinidad, aprendizaje conectado y creación de vínculo con la comunidad. Contratexto, (26), 179–202. http://dx.doi.org/10.26439/contratexto2021.n036.5237

Lugo, N. (2022). De las narrarivas transmedia al diseño de aprendizaje transmedia. Universidad de León.

Pacheco, A., Farina, H., Garnica, F., Blanco, M., Martínez, A. (2022). Imaginarios de mujeres latinoamericanas. https://relatostejidos.cl/

Pacheco, A. (2023). Creación de narrativas desde el espacio biográfico para enfrentar las burbujas de ocio. En A. Pacheco y M. Varas. (Eds.), La necesaria hibridez de la comunicación y la cultura participativa (pp. 113–121). https://repositorio.uvm.cl/server/api/core/bitstreams/9764a4be-93d5-4515-8dd3-c20ee9dc77bf/content

Pariser, E. (2013). El filtro burbuja. Taurus.

Rodríguez, A. (2021). La narrativa como un método para la construcción y expresión del conocimiento en la investigación didáctica. Sophia, 16(2), 183–195. https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.2i.965

Schongut, N. (2015). Perspectiva narrativa e investigación feminista: posibilidades y desafíos metodológicos. Revista Psicología Conocimiento y Sociedad, 5(1), 110–148. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-70262015000100006&lng=es&tlng=es

Scolari, C. (2017, 2 de marzo). El translector. Lectura y narrativas transmedia en la nueva ecología de la comunicación. Hipermediaciones. https://hipermediaciones.com/2017/03/02/el-translector-lectura-y-narrativas-transmedia-en-la-nueva-ecologia-de-la-comunicacion/

Taylor, C. (1998). Las fuentes del yo. La construcción de la identidad moderna. Paidós.

Von Baer, H. (2009). Vinculación con el medio: ¿función subalterna o esencial de la universidad? En A. Aedo. (Dir.ª), Desafíos y perspectivas de la dirección estratégica de las instituciones universitarias (pp. 453–494). Ediciones CNA-Chile.

Yáñez, M. (2020). La narrativa como recurso metodológico dinamizador del aprendizaje. Revista Sonda: Investigación y Docencia en Artes y Letras, (9), 13–26.

Published

2024-07-16

How to Cite

Pacheco Díaz, A., & Aravena Molina, C. (2024). Transmedia Reading with Leaders of the cerros del Almendral in Valparaíso. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 21(42), 70–86. https://doi.org/10.29197/cpu.v21i42.597