In-mediation of Contents in General Education. Competency Approach Risks

Authors

  • Gonzalo Martín de Marcos Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM)

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v14i27.268

Keywords:

contents, competencies, general studies, subjectivity, objectivity

Abstract

 This paper refutes the role that hegemonic Competence Approaches have given to the contents. The how to do has made them instrumented by making a double mistake: it has dissociated the subject from the object, the fundamental basis of modern knowledge; and has reified human Culture, the basis of General Studies. From the thought of Mijail Bakhtin, Edgar Morin and R. M. Hutchins, I proposed that contents must been relocated, so that they recover the nuclear place that they should display in general education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gonzalo Martín de Marcos, Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM)

Doctor en Literatura española en Arizona State University (Estados Unidos). Doctor en Filología Hispánica en la Universidad de Valladolid (España). Investigador sobre Literatura española contemporánea, Teoría de la Argumentación, Estudios de Terrorismo y Estudios Generales. Profesor a tiempo Completo del Departamento de Español y del Doctorado en Estudios del Español, en la Pontifica Universidad Madre y Maestra (PUCMM). Director del Departamento de Estudios Generales en el Campus Santo Tomás de Aquino de la PUCMM

References

Angulo, F. y Redón Pandoja, S. (2011). “Competencias y contenidos: cada uno en su sitio en la formación docente”. Estudios pedagógicos, vol. 37, (12). 281-299

Bajtín, M. (1997). Hacia una filosofía del acto ético. Madrid: Anthropos

Col, C. y Martín, E. (2006). Vigencia del debate curricular. Aprendizajes básicos, competencias y estándares. II reunión del Comité Intergubernamental del Proyecto Regional de Educación para América Latina y el Caribe (PRELAC). Santiago de Chile. 11-13 de mayo de 2006. Documento no publicado. URL: http:!!www.ub.edu/gintrie (21/09/10)

Chishimba, C. P. (2001). “Dos planteamientos opuestos de la formación del personal docente: uno centrado en los contenidos y otro en las competencias”. Perspectivas: Revista trimestral de educación comparada, 2, 247-256

D’Amore, B. (2005). “Contenidos, conocimientos, competencias, capacidades, núcleos fundacionales: la complejidad de la educación y de la construcción del saber”, Enunciación, vol. 10 (1), 54-58

Jones, L. y Moore, R. (2008). “La apropiación del significado de competencia: el movimiento de la competencia, la Nueva Derecha y el proyecto de ‘cambio cultural’”, Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 12.3 (2008) (http://www.ugr.es/local/recfpro/rev123ART7.pdf) (consultado el 24/11/16)

Morin, E. (2011). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa

Morin, E. (1984). Ciencia con conciencia. Barcelona. Anthropos

Hutchins, R. M. (1964). The University of Utopia. Chicago, London: The University of Chicago Press

Khun, T. (2004). La estructura de las revoluciones científicas. México: FCE

Quintanilla, P. (2015). “Conocimientos, competencias y habilidades. Cómo integrarlas, enseñarlas y formarlas en los Estudios Generales”, Documentos, vol. 22, pp.3-22

Tobón, S. (2007). “El enfoque complejo de las competencias y el diseño curricular por ciclos propedéuticos”. Acción pedagógica, vol. 16, pp. 14-28

Tubino, F. (2010). “La concepción humanista de los Estudios Generales: tareas pendientes”, Cuaderno de pedagogía universitaria, vol. 14, pp. 11-16

Vélez Cardona, W. (2013). “Educación general: Definiciones, evolución, paradigmas epistemológicos y futuro”. Documentos, vol. 20, 1-16

Wheelahan, L. (2007). “How competency-based training locks the working class out of powerful knowledge: a modified Bernsteinian analysis”, British Journal of Sociology of Education, Vol. 28.5 (2007), 637-651

Published

2017-07-31

How to Cite

Martín de Marcos, G. (2017). In-mediation of Contents in General Education. Competency Approach Risks. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 14(27), 12–17. https://doi.org/10.29197/cpu.v14i27.268

Issue

Section

Ventanas abiertas a la pedagogía universitaria