Implementation of communities of practice for the improvement of the teaching-learning process of Geography in the Social Sciences career of the National University of Chimborazo, Riobamba, Ecuador

Authors

  • Rómulo Arteño Ramos Universidad Nacional de Chimborazo
  • Jéssica Pamela Torres Lescano Universidad Nacional de Chimborazo
  • Carmen del Rocío León Ortiz Universidad Nacional de Chimborazo
  • Carlos Fernando Yerbabuena Torres Universidad Nacional de Chimborazo

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v16i31.322

Keywords:

geography, constructivism, meaningful learning, communities of practice

Abstract

This article proposes the improvement of the teaching - learning process of Geography, from the creation of learning communities, based on constructivism. The research was carried out by teachers, and focuses on qualitative processes, with an action research approach. The information was obtained through the following sources: Interviews through focus groups made up of educators, observation, and analysis of specialized bibliographic material. As a quantitative example, the result of the level of conceptual mastery achieved by the students of the orography of Ecuador is presented. After triangulation of data, it is it is possible to establish that to promote meaningful learning, one of the strategies is a group work because it allows for the learning of Geography and its epistemology to be reaffirmed through the communities of practice in the third year Social Science students of the Education Science Faculty of the National University of Chimborazo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rómulo Arteño Ramos, Universidad Nacional de Chimborazo

Magister en Geografía Aplicada, Universidad Nacional de Chimborazo.

Jéssica Pamela Torres Lescano, Universidad Nacional de Chimborazo

Magister en Historia, FLACSO-Ecuador.

Carmen del Rocío León Ortiz, Universidad Nacional de Chimborazo

Master Universitario en Formación del Profesorado de Educación Secundaria de Ecuador Especialidad en Geografía e Historia. Universidad Nacional de Chimborazo.

Carlos Fernando Yerbabuena Torres, Universidad Nacional de Chimborazo

Magister en Historia Andina. Universidad Nacional de Chimborazo.

References

Ávalos, B. (2015). El mejoramiento de nuestra práctica docente en comunidades de aprendizaje. Santiago de Chile: Centro de Investigación Avanzada en Educación

Ausubel, D. P., Novak, J. D. y Hanesian, H. (1983). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. México: Editorial Trillas

Ausubel, D. P. (1976). Psicología educativa punto de vista cognoscitivo. México: Editorial Trillas

Ausubel, D. (s/f). La teoría del aprendizaje significativo en Psicología y mente. Recuperado de: https://psicologiaymente.net/desarrollo/aprendizaje-significativo-david-ausubel

Bailey, P. (2009). Didáctica de la Geografía. Recuperado de: http://geoexploratorio.blogspot.com/2009/12/didactica-de-la-geografia.html

Balderas, G. (2010). Las estrategias constructivistas en la enseñanza de la Geografía. El ABP. Veracruz, México: Universidad Veracruzana

Benejam, P. y Comes, P. (1994). ¿Nuevas coordenadas para la enseñanza de la Geografía?: Las implicaciones del constructivismo en la enseñanza-aprendizaje de las habilidades cartográficas. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, p. 106-116. Recuperado en: http://biblioteca.ucm.es/compludoc/S/10011/11339810_1.htm

Castañeda Rincón, J. (2005). La enseñanza de la Geografía en México. Una visión histórica; 1821-2000. En: Anais do X Encontro de Geógrafos da América Latina. Universidade de São Paulo. Brasil. Recuperado en:

http://www.observatoriogeograficoamericalatina.org.mx/egal10/Ensenanzadelageografia/Investigacionydesarrolloeducativo/08.pdf

Coll, C. y Solé. I. (2001). Aprendizaje significativo y ayuda pedagógica. Revista Candidus No.15 – Mayo/Junio. [Disponible en:] https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2768047

Consejo de Educación Superior del Ecuador (2018). Recuperado de: http://www.ces.gob.ec/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=12&Itemid=303

Díaz, F. (2002). Constructivismo y aprendizaje significativo. México: Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapalapa. Recuperado de: http://sgpwe.izt.uam.mx/files/users/virtuami/file/ext/enfoqpedago_aprendiz_actv_constructivismo.pdf

Díaz, F. y Hernández, G. (2007). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México: Mc Graw-Hill

Díaz, F., y Hernández, G. (2015). Constructivismo y aprendizaje significativo. Recuperado de: http://metabase.uaem.mx/handle/123456789/647

Einseck, M. W. y Keane, M. T. (1994). Psicología cognitiva: um manual introductório. Porto Alegra, Brasil: Artes Médicas

Fernández, D. (2013). Delimitación conceptual y definición del término Geografía. Recuperado de: http://humanageo1.blogspot.com/2013/12/delimitacion-conceptual-definicion.html)

Gómez G., C. y Coll S. (1994). De qué hablamos cuando hablamos de constructivismo. Cuadernos de Pedagogía, enero. Recuperado en: https://es.scribd.com/document/296763506/De-Que-Hablamos-Cuando-Hablamos-de-Constructivismo

Hampson, P. J. y Morris, P.E. (1996). Understanding cognition. Cambridge, MA, Blackwell Publisher Inc.

Moreira, M. A. (1993). Aprendizaje significativo: un concepto subyacente. Instituto de Física, UFGRS, Porto Legre, Brasil. Recuperado de: http://www.arnaldomartinez.net/docencia_universitaria/ausubel03.pdf

Moreira, M. A. (2014). La teoría de los campos conceptuales de Vergnaud, la enseñanza de las ciencias y la investigación en el área. Recuperado de: https://www.if.ufrgs.br/~moreira/vergnaudespanhol.pdf

Novak, J. D. (1988). Constructivismo humano: un consenso emergente. Enseñanza de las Ciencias: Revista de investigación y experiencias didácticas. 1988, vol. 6, no. 3, pp. 213-223

Novak, J. D. (1997). Retorno a clarificar con mapas conceptuales. Actas encuentro internacional Aprendizaje Significativo. Burgos, España. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2271026

Novoa, R. (2001). El Laboratorio Pedagógico de Estudios Sociales como estrategia metodológica para mejorar el rendimiento en los estudiantes del noveno año de Educación Básica del Colegio Técnico Nacional: “Miguel Ángel León Pontón, de la ciudad de Riobamba. Ambato, Ecuador: Universidad Indoamérica

Plan Nacional Toda una Vida, -PNTV-, (2017). Recuperado de: http://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/10/PNBV-26-OCT-FINAL_0K.compressed1.pdf

Porlán, R. (2002). Constructivismo y Escuela. España: Díada Editorial S. L. Recuperado de: http://villalbamariana.blogspot.com/2011/07/constructivismo-y-escuela-rafael-porlan.html

Rodríguez P. M. L. (2015). Aprendizaje significativo e interacción personal. Ponencia presentada en el IV Encuentro Internacional sobre Aprendizaje Significativo, Maragogi, AL, Brasil

Rodríguez P. M. L., Marrero Acosta, J. y Moreira, A. (2001). La teoría de los modelos mentales de Johnson-Laird y sus principios: una aplicación con modelos mentales de célula en estudiantes del curso de orientación universitaria. Recuperado de: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/141225/000348949.pdf?sequence=1

Santiago, J. A. (2006). Teorías pedagógicas y enseñanza de la geografía en Venezuela. Geoenseñanza. Vol. 11 (2). Julio- diciembre. p.145- 162. Recuperado de: http://www.redalyc.org/html/360/36012425002/index.html

Shukriah Binti Hj Y. (2013). La influencia de las comunidades de prácticas en el desarrollo de los profesionales de Biblioteca. Federación Española de Sociedades de Archivística, Biblioteconomía, Documentación y Museística

Sordo, M. (2011). Las perspectivas didácticas en el aprendizaje de la geografía. En: Los retos de la Geografía en Educación Básica. Su enseñanza y aprendizaje. México: Secretaría de Educación Pública. Recuperado de: https://issuu.com/rubscast/docs/geografia_sep/145

Taaffe, E. J. (1970). Geografía. Inglaterra. Englewood Cliffs: Prentice-Hall. Recuperado de: https://www.goodreads.com/book/show/6486552-geography

Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidad. Buenos Aires, Argentina. Paidós. Recuperado de: http://www.uoc.edu/web/esp/art/uoc/ssanz1003/ssanz1003.html

Published

2019-01-22

How to Cite

Ramos, R. A., Torres Lescano, J. P., León Ortiz, C. del R., & Yerbabuena Torres, C. F. (2019). Implementation of communities of practice for the improvement of the teaching-learning process of Geography in the Social Sciences career of the National University of Chimborazo, Riobamba, Ecuador. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 16(31), 31–40. https://doi.org/10.29197/cpu.v16i31.322

Issue

Section

Artículos científicos