Cognitive operations used in the production of academic texts
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v17i33.381Keywords:
processes, written production, cognitive processes, didactics of writingAbstract
Being aware of the implications of the writing process and the challenge assumed by our students to achieve it, we propose the following article aiming to expose the role played by mental (cognitive) operations in relation to the written production, considered as a complex communicative act by virtue of the linguistic, pragmatic and cognitive processes involved in this act, which at the same time becomes a social practice. Being this a theoretical-methodological proposal, we use deduction as a strategic method, so that, from general premises, and in light of theoretical and methodological references, experiences and concrete actions, we offer a proposal based on didactic and linguistic principles that favor and guarantee cognitive writing processes destined to satisfy communication needs and intentions inherent to academic contexts. Its application is expected to impact the learning strategies and writing activities, allowing the teacher to provoke critical, analytical and reflective spaces in the classroom, so that the class is a space for action and knowledge building through written production.
Downloads
References
Alvarez, J. (2005). Teoría lingüística y enseñanza de la lengua. Madrid, España: Greolf.
Avendaño, F. y Desinano, N. (2007). Didácticas de las Ciencias del Lenguaje. Buenos Aires, Argentina: Homo Sapiens.
Boeglin, M. (2008). Leer y redactaren la universidad. Bogotá, Colombia: Editorial Magisterio.
Calsamiglia, H. y Tusón, A. (2009). Las cosas del decir. Barcelona, España: Ariel Lingüística.
Camps, A. (2000). El papel de la actividad metalingüística en el aprendizaje de la escritura. Santa Fe, Argentina: HomoSapiens.
Camps, A. (2003). Secuencias didácticas para aprender a escribir. Barcelona, España: Graó.
Campos, A. (2007). Pensamiento crítico: Técnicas para su desarrollo. Bogotá, Colombia: Editorial Magisterio.
Carlino, P. (2006). Escribir,leer y aprender en la universidad. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Carlino, P. y Martínez, S. (2009). La lectura y la escritura: un asunto de todos. Buenos Aires, Argentina: Universidad Nacional del Comahue.
Cassany, D. (2007). Enseñar lengua. Barcelona, España: Graó.
Cassany, D. (1989). Describir el escribir. Barcelona, España: Paidós.
Cisneros, M. (2014). Perspectiva y prospectiva en los estudios sobre lectura y escritura. Colombia: Universidad Tecnológica de Pereira.
Coulmas, F. (2006). The Blackwell Encyclopedia of Writing Systems Inicia. Oxford, Cambridge.
Escribano, A. y Del Valle, A. (2008). El aprendizaje basado en problemas. Madrid, España: Narcea.
Flower, L. y Hayes, J.R. (1980). A Cognitive Process Theory of Writing. College Composition and Communication, 32, 365-387. http://dx.doi.org/10.2307/356600
Graves, D. (2002). Didáctica de la escritura. Madrid, España: Centro de Publicaciones, Ciudad Universitaria.
Lomas, C. (2006). Enseñar lenguaje para aprender a comunicarse. Bogotá, Colombia: Magisterio, Editorial.
Marinkovich, J. (2002). Enfoques de proceso en la producción de textos escritos. Valparaíso: Revista signos. V.35 n.51-52.
Milian, M.y Camps, A. (2000). El papel de la actividad metalingüística en el aprendizaje de la escritura. Rosario (Santa Fe), Argentina: HomoSapiens.
Marín, M. (2008). Lingüística y enseñanza de la lengua. Buenos Aires, Argentina: Aique.
Natale, L. (Coord.) (2012). El semillero de la escritura. Buenos Aires, Argentina: Universidad Nacional de General Sarmiento.
Sánchez, L. (2006). Saber escribir. Madrid, España: Instituto Cervantes.
Sanz, M. (2010). Competencias cognitivas en educación superior. Madrid, España: Narcea.
Serafini, M. (1997). Cómo redactar un tema. Barcelona: Paidós.
Van Dijk, T. (1978). La ciencia del texto. Barcelona: Paidós.
Villa, A. y Poblete, M. (2007). Aprendizaje basado en competencias. Universidad de Deusto: Bilbao.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.