Aesthetic experience during the pandemic. Learning based on the literary coffee challenge in UNIMINUTO (Colombia)

Authors

  • Jonathan Caicedo Girón UNIMINUTO
  • Diego Landinez Guio UNIMINUTO

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v18i36.429

Keywords:

Literature, reading, writing, challenge-based learning, Colombia

Abstract

The Literary Café is a project created in the second semester of 2017 at the Minuto de Dios University in Colombia, specifically, in the Regional Center, Soacha, a municipality near Bogotá D.C., with the aim of forming a working group interested in literature and the manifestations of thought that are generated from the word, poetry and literary discourse. in order to form a working group interested in literature and the manifestations of thought that are generated from the word, poetry and literary discourse. The objective of this study is to refer the experience of the project in its face-to-face and virtual modalities, whose emphasis is to combine art and literature for the comprehensive training of students and show the relevance of maintaining this type of space in the university. Methodologically, the research is approached from a praxeological perspective that enables the integration between the educational proposal and the practice. The approach used is Challenge Based Learning, as a disruptive trend that allows a line of work to be drawn in order to achieve a specific company. The concerns that were raised about the permanence of this pedagogical experience and a reflection is elaborated on the value of literature in human formation, so this pedagogical practice has become a refuge, a home to inhabit the word, but above all things, he has now proposed to contribute to make life more enjoyable in times of crisis, as Friedrich Hölderlin would have already mentioned.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jonathan Caicedo Girón, UNIMINUTO

Magister en Estudios Literarios de la Universidad Santo Tomás, donde también es tutor en la Licenciatura en Literatura y Lengua Castellana en el C.A.U, Facatativá. Coordinador académico de la Licenciatura en Humanidades y Lengua Castellana de UNIMINUTO.

Diego Landinez Guio, UNIMINUTO

Magíster en Filosofía de la Universidad Nacional, historiador de la misma universidad y filósofo de la Universidad Libre. Docente de la Corporación Universitaria Minuto de Dios- Uniminuto, en la Unidad Transversal de CEPLEC.

References

Bajtín, M. (1962). Las formas del tiempo y del cronotopo en la novela. Ensayos de poética histórica. 1989 Taurus.

Bravo, D. (2021). El hombre más feliz del mundo. Revista Cronopio, (92). https://revistacronopio.com/el-hombre-mas-feliz-del-mundo-daniel-bravo/

Brecht, B. (1945). Poemas y canciones. Alianza editorial.

Caicedo, D., Simbaqueba, J. y Vaca, M. (2016). Las tertulias pedagógicas y los grupos interactivos como estrategias para promover prácticas de lectura dialógica e inclusiva con docentes de las instituciones educativas Carlos Lleras Restrepo y Centro Social de Yopal, Casanare. (Tesis de Maestría). Universidad de La Salle, Yopal.

Deleuze, G. y Guattari, F. (1988). Mil mesetas: capitalismo y esquizofrenia. Pre-textos.

Faulkner, W. (2014). Discurso Nobel de Literatura. Esto es puro cuento. https://estoespurocuento.wordpress.com/2014/10/09/william-faulkner-me-niego-a-aceptar-el-fin-del-hombre-discuros-de-aceptacion-del-nobel-de-literatura-1949-discurso/

Figueroa, C. (2016). El Seminario Alemán, aporte pedagógico e investigativo en la formación del docente colombiano. Educação & Formação, 1(1), 3-37.

Garza Sada, E. (2016). Aprendizaje basado en retos. Monterrey: Editorial Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. https://observatorio.tec.mx/edutrendsabr

Guerrero, N. (2020). La pobreza en tiempos de capitalismo. Sinestesia, (10). https://www.revistasinestesia.com/la-pobreza-en-tiempos-de-capitalismo/

Hoyos-Vásquez, J. (1988). El seminario en la experiencia docente en la Facultad de Filosofía de la Pontificia Universidad Javeriana. Universitas Philosophica, (10), 39-53.

Juliao, C. (2002). La praxeología: una teoría de la práctica. Bogotá. D.C: UNIMINUTO.

König, B. (2002). El café literario en Colombia: símbolo de la vanguardia en el siglo XX. Procesos Históricos, 1 (2). https://www.redalyc.org/pdf/200/20000206.pdf

Landinez Guio, D. (2018). Libertad: un efecto ético de la literatura. En: Forace, V. y Pasetti, M. (comp.). Actas del VI Congreso Internacional CELEHIS de Literatura (pp. 1358-1366). Mar del Plata: Universidad Nacional de Mar del Plata.

Landinez Guio, D. (2020a). El arte de enseñar con autonomía. En Édgar Javier Garzón y otros. Universidad, responsabilidad y humanismo 5 (109-118). Universidad Católica de Colombia.

Landinez Guio, D. A. (2020b). Fracturar la subjetividad. El valor político de la resistencia en Deleuze y Foucault. La Deleuziana- Revista Online de Filosofía, 1/2020, 164-178.

Olivares Olivares, S., López Cabrera, M. y Valdez-García, J. (2018). Aprendizaje basado en retos: una experiencia de innovación para enfrentar problemas de salud pública. Educación Médica, 19 (3), 230-237.

Romero Rivas, A. (2019). Estrategias de tertulias literarias en el aprendizaje dialógico en estudiantes de secundaria de la I.E. José Granda, San Martín de Porres – 2018. (Tesis de Maestría). Universidad César Vallejo, Lima.

Vaccarezza Garrido, G., Oliva Jara, K., Pérez Villalobos, C. y Reyes, F. (2017). Seminario Alemán: una experiencia de aprendizaje y enseñanza de la argumentación. En: Jerez, O. y Silva C. (Eds). Innovando en Educación Superior: Experiencias clave en Latinoamérica y el Caribe 2016-2017 (Volumen 2: Metodologías activas de enseñanza y aprendizaje) (217-228). Universidad de Chile.

Published

2021-07-14

How to Cite

Caicedo Girón, J., & Landinez Guio, D. (2021). Aesthetic experience during the pandemic. Learning based on the literary coffee challenge in UNIMINUTO (Colombia). Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 18(36), 104–114. https://doi.org/10.29197/cpu.v18i36.429