Literary gathering in UNIMINUTO. Pedagogical experiences of reading aloud and creative writing enjoyment with university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v21i41.557

Keywords:

literature, literature gatherings, reading aloud, reading promotion

Abstract

Literature, philosophy and reading aloud are amalgamated in the literary gathering space of the Bachelor's degree program in Humanities and Spanish Language of the Corporación Universitaria Minuto de Dios - UNIMINUTO, implemented since the first semester of 2022, at the Bogotá campus. The "tertulias" are born out of a latent concern for the growing apathy in the exercise of learning; in particular, towards the development of writing skills, reading and literary knowledge. In this article we propose to relate the experience of implementation of this pedagogical strategy, in order to reflect on how it has allowed to promote the pleasure of reading and writing in the students of Letters and other attendees to the meetings. It is intended to carry out a theoretical deepening of extracurricular pedagogy, of the role of academic work outside the classroom to give way to a reflection on pedagogical practice, with a praxeological approach that allows the generation and development of critical thinking. It could be concluded that this space has generated a sense of belonging in its attendees and the motivation to be an active part of the process through literary creation. The participants have evidenced their discursive competencies on stage through the reading aloud of their own literary productions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez-Álvarez, C., y Vejo-Sainz, R. (2017). Mejora de la competencia literaria con un club de lectura escolar. Biblos, (68), 110-122.

Anzaldúa, Gloria. (1987). Movimientos de rebeldía y las culturas que traicionan. Aunt Lute Books.

Barthes, R. (1968). El susurro del lenguaje: más allá de la palabra y la escritura. Paidós.

Bajtín, M. (1999). Estética de la creación verbal. Siglo XXI.

Benjamin, W. (1989). Discursos Interrumpidos I. Taurus.

Beuchot, M. (1993). Poesía, mística y filosofía en San Juan de la Cruz. La experiencia literaria, 1, 29-34.

Bonet, A. (2012). Los cafés históricos. Cátedra.

Borges, J. L. (1941). Ficciones. Alianza.

Caicedo, J. y Landinez Guio, D. (2021). Experiencia estética en tiempos de la pandemia: aprendizaje basado en el reto Café literario en UNIMINUTO (Colombia). Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 18(36), 104-114.

Carlino, P. (2006). Leer y escribir en la universidad, una nueva cultura. ¿Por qué es necesaria la alfabetización académica? Página y Signos, 3(5),13-52.

Deleuze, G. (1996). Crítica y clínica. Anagrama.

Díaz, J. (2018). Formación de escritores científicos en tiempos de Scimago. Perspectivas, (12), 102-109.

Foster, D. (2003). David Foster Wallace unedited interview. (Manufacturing intelect). [archivo de video]. https://www.youtube.com/watch?v=iGLzWdT7vGc.

Foucault, M. (1976). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Siglo XXI.

Hauy, M. (2014). Lectura literaria: aportes para una didáctica de la literatura. Zona Próxima, (20), 22-34.

Jarvio, O., y Ojeda, M. (2020). La lectura de literatura en estudiantes universitarios. Factores asociados a las prácticas lectoras. En E. M. Ramírez (coord.). La formación de lectores más allá del campo disciplinar (215-232). UNAM. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información.

Jauss, H. R. (1982). Estética de la recepción: Historia de la literatura como provocación. Taurus.

Juliao, C. (2014). Una pedagogía praxeológica. UNIMINUTO.

König, B. (2002). El café literario en Colombia: símbolo de la vanguardia en el siglo XX. Procesos Históricos, 1 (2). https://www.redalyc.org/pdf/200/20000206.pdf

Landinez, D. (2018). Libertad: un efecto ético de la literatura. En Forace, V. y Pasetti, M. (comps.). Actas del VI Congreso Internacional CELEHIS de Literatura (pp. 1358-1366). Mar del Plata: Universidad Nacional de Mar del Plata.

Landinez, D. (2020). Fracturar la subjetividad. El valor político de la resistencia en Deleuze y Foucault. La Deleuziana- Revista Online de Filosofía,1/2020, 164-178.

Landinez, D. (2023). Neoliberalismo y terror: la reproducción del capital a través de la violencia extrema. Anacronismo e Irrupción, 13 (24),108-132.

Larrosa, J. (2003). La experiencia de la lectura. Ediciones Laertes.

Lozano, E., Caicedo, J. y Díaz, J. A. (2022). Memorias de lectura: estrategia pedagógica para el fomento de los procesos lectoescriturales a través del texto literario en UNIMINUTO, Colombia. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 19 (38), 147-161.

Martí, A. (2007). Poética del Café, un espacio de la modernidad literaria europea. Anagrama.

Maturana, H. (1990). Emociones y lenguaje en educación y política. Hachette.

Moreno, E. (2019). Lectura académica en la formación universitaria: tendencias en investigación. Lenguaje, 47(1), 91-119.

Olivia, A. (2021). La promoción de la lectura en la vinculación universitaria. Revista Iberoamericana para Investigación y el Desarrollo Educativo, 1-25.

Pérez, V. B., Baute, M. y Luque, M. (2018). El hábito de la lectura: una necesidad impostergable en el estudiante de Ciencias de la Educación. Universidad y Sociedad, 10(1), 180-189.

Tovar, K. y Riobueno, M. (2018). El club de lectura como estrategia creativa para fomentar la lectura creativa en los estudiantes educación integral. Revista de Investigación, 1-20.

Woolf, V. (1929). Una habitación propia. Hogarth Press.

Published

2024-01-16

How to Cite

Caicedo Girón, J., Ortega Castillo, J. P., Díaz González, J. A., Landinez Guio, D. A., & Lozano Herrera, E. (2024). Literary gathering in UNIMINUTO. Pedagogical experiences of reading aloud and creative writing enjoyment with university students. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 21(41), 102–114. https://doi.org/10.29197/cpu.v21i41.557