The teaching processes of History and other Social Sciences: an approach to innovation in times of the COVID 19 pandemic

Authors

  • Carmen del Rocío León-Ortiz Universidad Nacional de Chimborazo (Ecuador).
  • Cristian Humberto León Ortiz Pontificia Universidad Católica (Ecuador)
  • Henry Alexander Troya León Universidad Politécnica Salesiana

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v20i39.484

Keywords:

Learning, History, virtual tools, innovation, iconographic method, historical method

Abstract

The present study describes the innovations made in the teaching processes in History, Art History and Didactics of History. The specific objectives are oriented to identify the virtual tools used to develop the processes of the historical and iconographic method, to identify the virtual tools applied in the procedures to teach through historical maps and timelines, and to describe virtual tools to develop collaborative learning. Through a qualitative, descriptive research, the innovation in the learning of these subjects was analyzed with the focus group technique, considering the teaching experience applied to 90 students of the Pedagogy of History and Social Sciences career. The results reflect that the methods, procedures were achieved by means of specific virtual tools specific to the teaching of the mentioned subjects. Concluding that its application allows executing sequential, systematic and organized steps, contributing to overcome didactic limitations, with an interdisciplinary management between History, History Didactics and Information and Communication Technology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carmen del Rocío León-Ortiz, Universidad Nacional de Chimborazo (Ecuador).

Docente e investigadora de la Universidad Nacional de Chimborazo (Ecuador). Licenciada en Ciencias de la Educación, especialidad Historia y Geografía, por la Universidad Central (Ecuador). Doctora en Gerencia Educativa por UNIANDES (Ecuador). Magíster en Geografía Aplicada Universidad Nacional de Chimborazo (Ecuador). Master universitario en la formación en Historia y Geografía, por la Universitat de Barcelona (España).

Cristian Humberto León Ortiz, Pontificia Universidad Católica (Ecuador)

Master en Derecho en Pontificia Universidad Católica (Ecuador). Maestrante en Derecho en la Universidad de Buenos Aires. (http://orcid.org/ 0000-0002 -1741-7289).

Henry Alexander Troya León, Universidad Politécnica Salesiana

Estudiante y participante de la investigación.

References

Castro, F. (2005). Gestión curricular: una nueva mirada sobre el currículum y la institución educativa. Horizontes educacionales, 13-25 https://www.redalyc.org/pdf/979/97917573002.pdf

CEPAL-UNESCO (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://repositorio. cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/ S2000510_es.pdf

Díaz, M. y Duque, M. (2013). Herramientas de educación virtual. https://cpcecba.org.ar/media/img/paginas/Herramientas%20Para%20La%20 Educaci%C3%B3n%20Virtual.pdf

El País. (2020). Ecuador: la educación online desde casa es imposible e injusta. https:// elpais.com/elpais/2020/06/12/planeta_ futuro/1591955314_376413.html

E-historia. (2021). 25 Herramientas TIC para trabajar en Historia, Geografía y Ciencias Sociales. http:// www.e-historia.cl/e-historia/25-herramientastic-para-trabajar-en-historia-geografia-yciencias-sociales/

Fernández, A. (2015). El portafolio del estudiante: Metodología de aprendizaje y medio de evaluación. https://www.ubu.es/institutode-formacion-e-innovacion-educativa/ destacados-de-instituto-de-formacion-einnovacion-educativa/acciones-formativaspara-el-pdi-de-la-ubu-curso-20132014/elportafolio-del

GRIAL. (2021). Herramientas para el tutor virtual. http://tutoriales.grial.eu/herramientastutor2013/herramientas_de_comunicacin_sincrnica_y_ asincrnica.html

Herrera, M., Amuchástegui, G. y Balladares J. (2020). La educación superior ante la pandemia. Revista Andina de Educación, 1-4.

Jordan, J. (2011). La innovación: una revisión teórica desde la perspectiva de marketing. Perspectivas, 47-71.

Labarrere, G. (1988). Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación.

León, R. (2016). El museo como un recurso para el aprendizaje de Historia. Caso museo de arte religioso del Monasterio de la Concepción (Trabajo de Fin de Master), Universidat de Barcelona.

MINEDUC. (2016). Instructivo para la evaluación y promoción de estudiantes con necesidades educativas especiales. https://educarecuador.gob.ec/anexos/ayuda/sasre/instructivo_de_evaluacion_de_estudiantes_con_nee.pdf

MINEDUC. (2020). Currículo Priorizado para la Emergencia. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2020/09/Curriculo-Priorizado-para-la-Emergencia-2020-2021.pdf

MINEDUC. (2020). Instructivo para la Evaluación Estudiantil Plan Educativo Aprendemos juntos en casa Ciclo Sierra-Amazonía. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2020/09/Instructivo-paraevaluacion-de-los-aprendizajes-Sierra-yAmazonia-2020-2021.pdf

MINEDUC. (2021). Caja de Herramientas para el desarrollo de la evaluación diagnóstica. https:// drive.google.com/file/d/1D16kl6GcYkyIp5kGrN p2T33hGtGj59kd/view

MINEDUC. (2021). Matrícula 2020 - 2021 dato provisional. https://juntos.educacion.gob.ec/ index.php/sierra-matricula

MINEDUC. (2021). Tranformaciones educativas en Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/05/Transformacioneseducativas-en-Ecuador.pdf

Moreno, M. (2010). Aprender Historia en ambientes virtuales. https://tejuelo.unex.es/article/view/2453

Panofsky, E. (1998). Studies in Iconology. Alianza Editorial.

Prats, J. (2001). Enseñar Historia: Notas para una didáctica renovadora. http://www.ub.edu/ histodidactica/images/documentos/pdf/ ensenar_historia_notas_didactica_renovadora. pdf

Ribas, L. y Velasco, J. (2008). La agenda de aprendizaje como herramienta de adaptación a la metodología educativa en ECTS del EEE. S http://bioinfo.uib.es/~joemiro/aenui/procJenui/ Jen2007/rilaag.pdf

Sabduche, D. (2015). Herramientas virtuales orientadas a la optimización del aprendizaje participativo: Estado del Arte. Revista de Ciencias Empresariales de la Universidad de San Martín de Porres, 12-23.

UNICEF (noviembre de 2020). Encuesta sobre la situación actual de las niñas, niños y adolescentes en su actual proceso educativo realizada por UNICEF.

Universidad de Murcia (2017). Guía práctica de grupos de discusión para principiantes.https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/54260/3/GU%c3%8dA%20PR%c3%81CTICA%20DE%20GRUPOS%20DE%20DISCUSI%c3%93N%20PARA%20PRINCIPIANTES.pdf

Zilberstein, J. (1996). Procedimientos didácticos que propician un aprendizaje desarrollador en las asignaturas de Ciencias Naturales. Editorial CEIDE.

Published

2023-01-13

How to Cite

León-Ortiz, C. del R. ., León Ortiz, C. H. ., & Troya León, H. A. . (2023). The teaching processes of History and other Social Sciences: an approach to innovation in times of the COVID 19 pandemic. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 20(39), 84–96. https://doi.org/10.29197/cpu.v20i39.484