The development of professional competencies: an approximation of the university to the museums and archaeo-architectural sites
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v21i40.520Keywords:
Professional skills, museums, archaeo-architectural sites, architectural sitesAbstract
The present study describes the experiences carried out to favor the development of professional competencies in museums and archaeoarchitectural sites, in the subject History of Art. The objective is to describe how teachers in training integrated museums and archaeoarchitectural sites to plan their didactic intervention, in addition to analyzing the perceptions of future teachers regarding the professional competencies developed during the tours carried out by the students. Through a mixed and descriptive research, a questionnaire was applied to 56 participants of the Pedagogy of History and Social Sciences career. The results show that the activities carried out at each moment (beginning, development and closing), which included tours of museums and archaeo-architectural sites, help develop generic and specific competencies in future teachers, according to their perception.
Downloads
References
Alpizar, J. y Molina, M. (2018). Las competencias en el contexto de la Educación Superior del Ecuador. Atenas,2(42), 108-121, https://tinyurl.com/3hdvst4y
Carmona, F. (2018). Museos y formación del pensamiento social en educación primaria: una propuesta de intervención didáctica. Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). https://tinyurl.com/28tdmrce
Corominas, E. (2001). Competencias genéricas en la formación universitaria, Revista de educación, (325), 299-322
Escudero, J. (2009). Las competencias profesionales y la formación universitaria: posibilidades y riesgos. Revista de Docencia Universitaria [Red U], 6(2). https://tinyurl.com/4whe3nyb
García, I. (2015,). El papel de los museos en la sociedad actual: discurso institucional o museo participativo. Complutum,26(2), 39-47. https://doi.org/10.5209/rev_CMPL.2015.v26.n2.50415
Instituto Nacional de Patrimonio Cultural. (2023). Quito. https://tinyurl.com/5683jkpu
Linárez, J. (2008). El museo, la museología y la fuente de información museística. Acimed,17(4).https://tinyurl.com/mtm6ruuz
Melgar, M., Elisondo, R. Díaz, M. y Lisa, Z. (2022). Jóvenes y museos. Estudio de percepciones sobrre experiencias educativas. Praxis Educativa, 26(3), 1-18. https://tinyurl.com/yck48x6m
Millares, L. (2014). Áreas de didáctica de los museos y los grados de magisterio, nuevas conexiones. En M. Tortosa, J. Álvarez, N. Pellín. (Coords.). XII jornadas de redes de investigación en docencia universitaria: el reconocimiento docente: innovar e investigar con criterios de calidad (pp. 1601-1611). Universidad de Alicante. https://tinyurl.com/3tumty2b
Mineduc (2010). Actualización y Fortalecimiento Curricular de la Educación Básica. Mineduc. https://tinyurl.com/3v7yb6wt
Ministerio de Educación[Mineduc]. (2013). Pedagogía y didáctica: programa de formación continua del magisterio fiscal. Mineduc. https://tinyurl.com/2dd75wy3
Ministerio de Trabajo. (2019). Borrador de Resolución número de 2019. Ministerio de Trabajo, https://tinyurl.com/2d3hb2nd
Ochoa, L (2008). Los museos en la educación de personas jóvenes y adultas. Revista Interamericana de Educación de Adultos.30(1), 47-76. https://tinyurl.com/59uz7xft
Oncins, M. (2023). NTP 283: Encuestas: metodología para su utilización. INSHT. https://tinyurl.com/mw54h66f
Parejo, J., Ruiz, I. y Velasco, C. (2021). Análisis de los programas educativos para población infantil en tres museos de Madrid. Perfiles Educativos,43(173), 108-127. https://tinyurl.com/49n4zjx8
Plata, M. (2010). Percepciones de la educación artística entre la comunidad educativa en instituciones escolares de primaria en Bogotá. Horizontes Pedagógicos, 12(1). https://tinyurl.com/2367zerf
Quijano, I. y Jiménez, O. (2020). Aprendizaje de los estudiantes de educación superior a través del itinerario en sitios arqueológicos de Lima, Perú. Educa UMCH, (16), 203-216. https://doi.org/10.35756/educaumch.202016.158
Quitocultura (s.f.). Museo Alberto Mena Caamaño https://tinyurl.com/3n2ywvsa
Reinoso, E. (2020). Gestión Museográfica y desarrollo del turismo cultural de la ciudad de Riobamba [Tesis de pregrado, Universidad nacional de Chimborazo]. Repositorio Digital UNACH. https://tinyurl.com/2d7cwwfa
Santacana, J. (2006). Bases para una Museografía Didáctica en los museos de arte. Redalyc, (5) 125-133. https://tinyurl.com/5brfph6w
Serrano, M. (2018). Análisis y Evaluación de las Competencias Genéricas en la Formación Inicial del Profesorado. Estudios Pedagógicos, 44(2): 9-19. https://tinyurl.com/ycxs7nv5
Sierra, P., Ordoñez, C. y Castaño, C. (2011). Una oportunidad de integración en la educación formal y la informal: investigación sobre recorridos guiados en el Jardín Botánico José Celestino
Mutis. En C. Ordoñez (ed.). Curso de pedagogía y didáctica: programa de formación continua del magisterio fiscal (pp. 53-62). Ministerio de Educación del Ecuador. https://tinyurl.com/2p9fnhau
Suárez, J. (2002). Utopía y Praxis Latinoamericana. Redalyc, 7(16), 93-100. https://tinyurl.com/2hckxhn4
UNACH (2023). Competencias Carrera de Pedagogía de la Historia y Ciencias Sociales. Riobamba.
UNACH (s.f.). Aprobación del CES: RPC-SO-38-1019-650114B01-No. 778-2016. https://tinyurl.com/ydtd5d2r
Vieira, E. R. (2009). La formación en competencias en la universidad: un estudio empírico sobre su tipología. Revista de Investigación Educativa (RIE), 27(1), 2009, 27-47.
Zabala, M. y Roura, I.(2006). Reflexiones teóricas sobre patrimonio, educación y museos. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, (11), 233-261. https://tinyurl.com/2bekybxy
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.